Iemand verstand van cavia's?

Discussie in 'De lounge' gestart door Liekje81, 15 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.231
    23.312
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    1 van de cavia's van mijn collega is overleden. Nu is het overgebleven zeugje van 6 over. Wat kan ze nou het beste doen? 2 jongere erbij? OF een oudere? Maar dan overlijdt er weer 1 en zit je met hetzelfde probleem.
    Wie heeft er verstand van? :)

2. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    Ik zou eerst deze even alleen laten.om ge rouwen. En over een paar weken een nieuwe er bij.maar is maar de vraag of deze dat accepteert. Succes

3. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Twee jongen erbij zal vast prima gaan lukken:) maar ik zou wel even een paar dagen wachten.

4. Floddertje123

Floddertje123 Bekend lid

12 jun 2014
    915
    0
    16
    Overijssel
    Ik zou wel een paar dagen wachten maar geen weken hoor, cavia's zijn natuurlijk wel groepsdieren dus die moet niet te lang alleen zijn.

Ik zou ook een jonge zeug doen of een gecastreerde beer uit de opvang. Daar kunnen ze eventueel ook helpen met koppelen. Als ze thuis cavia's wil koppelen kan ze dat wel het best op een neutrale plek doen dus niet in de kooi.

5. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik zou zelf voor een gecastreerde beer uit een opvang gaan. Dan kan ze daarna, als de zeug is overleden (want 6 is al een hele mooie leeftijd) er 1 of 2 jonge zeugjes bij zetten. Mits ze natuurlijk door wil gaan met de caviahobby.

6. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Twee jonge zeugjes erbij kan natuurlijk ook en zal best goed gaan (mits gekoppeld op neutraal terrein) maar de vraag is of je een zeug op leeftijd daar een plezier mee doet. Jonge caviaatjes kunnen héél druk zijn en of een bejaarde dame daar blij mee is.... ;) Maar je weet het nooit, kan ook best zijn dat ze er juist van opleeft.

7. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Niet te lang alleen laten! Wij hadden vroeg heel veel cavia's. En cavia's kunnen letterlijk doodgaan als ze alleen zijn. Ze gaan niet/slecht eten.

Jong en oud kan prima en oud en oud kan ook prima. Wij hadden altijd een hele groep in een mega grote kooi, nu ja meer een bak met een hele hoge rand thuis, en daar zat jong en oud bij elkaar en dat ging prima.

Beste is alleen geen 2 beertjes er bij te plaatsen, gecastreerd of niet, dus een zeugje en beertje kan wel of 2 zeugjes.

Je moet alleen even vragen bij de dierenwinkel of dierenasiel of je ze retour kan brengen als er geen match is. En even opletten of je wel of geen babycavia's wilt ;)

Beste is elkaar aan wennen buiten de kooi, begin van de dag, zodat je ze de hele dag even in de gaten kan houden.
    Als dat goed gaat ze samen plaatsen in een schone kooi.
    De kooi en wenruimte moet voor beiden een veilig schuilplaatsje hebben zodat ze zich kunnen terug trekken en er voldoende ruimte is.
    Soms rennen ze een tijdje rondjes, maar zo lang ze elkaar niet verwonden gewoon laten gaan en niet in mengen.
    Als het niet goed gaat kan je ze in 2 kooien naast elkaar zetten en zo even aan elkaar wennen en bijv. 2 dagen later opnieuw proberen. Soms heeft het even tijd nodig.

8. MamavC

MamavC Niet meer actief

Als ze nog cavia's wil, dan een jonkie erbij. Anders alleen laten maar verschilt per cavia of ie dat fijn vind of niet.
    Ik had er 4 waarvan 2 echt dol op elkaar waren. Toen 1 van hen (het vrouwtje) overleed, stopte de ander (het mannetje) met eten en weigerde nog iets te nemen. Hij overleed in de handen van de DA.
    Maar heb ook cavia's gehad die vrolijk verder gingen met hun leven

Deel Deze Pagina