Goedemorgen allemaal, Dit weekend (vandaag of morgen) kunnen wij eindelijk ons kitten ophalen en bij ons thuis verwelkomen Gisteren kreeg ik het bericht dat het kitten (een paar?) vlooien had, en dat ze afgelopen woensdag al met een pipetje behandeld hebben. Dit zal dan een week later weer herhaald moeten worden? Nu vroeg zij ons wat we wilden: of dit weekend de kitten in huis halen en de vlooienkuur zelf afmaken, en de kitten een weekje uitstellen. Nu weet ik niet goed wat wijsheid is? Kan het 'kwaad' om dit weekend het kitten al in huis te halen of is het verstandig om het een weekje uit te stellen? Liefs Minya
Ik weet dat onze katten ook nestvlooien hadden en een vriendin van me heeft ze toen we ze kregen met speciale vlooienshampoo helemaal gewassen (wel zielig trouwens hoor, zo'n verzopen katje ) en daarna hebben we er geen last meer van gehad. Maar da's wel effe een werkje want ze vinden het niet leuk. Dus het is eigenlijk wat je zelf wilt. Als je het niet ziet zitten om vlooien mee te nemen zou ik een weekje wachten. En anders kun je bij de dierenwinkel spul kopen om het te bestrijden. Maar volgens mij (mijn katten zijn 12 dus het is al lang geleden) zijn nestvlooien wel groter dan normale en zijn ze dus wel redelijk goed te vinden en bestrijden.
nestvlooien zijn naar mijn weten gewoon vlooien, niet groter of kleiner maar ordinair vlooien. En informeer ook met welk pipetje ze heeft behandeld! volgens mij zijn er namelijk geen pipet behandelingen die je na een week(!) alweer moet herhalen. Vaak moeten die pipetjes maar eens per maand gegeven worden, het is heftig spul die pipetjes en helemaal voor een kleine kitten. (zijn trouwens speciale pipetjes voor kittens) Daarnaast ook even vragen of het kitten ook een kuurtje tegen wormen heeft gehad. Komt je kitten bij een fokker vandaan? Is het een betrouwbaar adres? (soms zeggen ze wel dat het kitten alle behandelingen heeft gehad maar dat hebben ze niet altijd netjes gedaan!)Hoe oud is het kitten? Heb je verder nog huisdieren thuis?
Ze hebben de kitten afgelopen woensdag al behandeld met een pipetje, dus in princiepe zouden we de kuur thuis af kunnen maken. Als ik logisch nadenk, weet ik dat een dier nu eenmaal vlooien op kan lopen en het had ook net zo goed kunnen gebeuren als de kitten al hier was, maar toch twijfel ik ergens? Ik bedoel, die krengen kunnen mensen ook flinke jeuk bezorgen, en nou vind ik dat nog niet eens zo heel erg voor mijn vriend en mij, maar voor Vigo wordt het een ander verhaal... Ik heb ook geen flauw idee om hoeveel vlooien het gaat, en wat voor vlooien het zijn (nestvlooien, zandvlooien etc.) De persoon waar de kitten nu nog is, wist me dat ook niet te vertellen. Ik weet dat de keus aan onszelf is, maar ik kom er maar niet uit wat nu 'wijsheid' is...
Het kitten komt bij een buurvrouw vandaan straks Haar poesje heeft maar 1 kitten geworpen, en aangezien ze al 3 katten hebben wilden ze deze niet houden. Wij hielden ons graag aanbevolen en zo is het balletje gaan rollen Ze hadden het er wel over dat ze speciaal spul voor kittens hebben gebruikt, maar ja.. dat valt natuurlijk nooit te controleren hé.. waar ze ook wegkomen. Of ze een wormkuur heeft gehad weet ik niet, maar we waren sowieso van plan om het hele riedeltje qua gezondheidskwestie te doen (dus wormkuur, inenten etc.) We hebben verder geen andere dieren in huis.
het lijkt mij idd ook erg raar dat je het na een week alweer moet doen, dat kan volgens m ij helemaal niet. Wij hebben des tijds een spray gebruikt voor onze kitten, zij had ook vlooien. Moet zeggen dat spul werkt erg goed. Als je verder geen andere dieren hebt, zou ik gewoon zelf het kitten verder behandelen. Wij hebben ook weleens gehad dat al onze katten tegelijkertijd vlooien hadden, maar zelf geen last van gehad. Als je vloerbedekking hebt, daar kunnen ze wel in gaan zitten en zo kunnen ze zich voortplanten, is dit het geval dan moet je je hele vloerbedekking inspuiten met speciaal spul en dat moet je dan een aantal dagen in laten trekken en dan weer stofzuigen.
Geen vloerbedekking gelukkig Alleen op de trap. Dus misschien toch maar het kitten dit weekend in huis halen YAY! Ze is nu dus behandeld met die spray. Wat kan ik nog meer doen mochten de vlooien nog niet weg zijn?
hoi, werk zelf in een dierenartspraktijk en hebt klopt idd niet. Sowieso zijn vlooien idd gewoon gewoon vlooien, nestvlooien zijn niet anders ofzo dat noemen ze zo waarschijnlijk omdat het in het nest voorkomt. En vlooienbehandeling werken gewoon gelijk, en werken meestal 1 maand. Voor kittens heb je ook frontline spray. De enigste kuur die ik ken die je moet herhalen is een wormenkuur!
Dankjewel voor de info snoopy!En de rest natuurlijk ook! Wat zou ik toch moeten zonder dit forum! Dus de vlooienkuur die ze afgelopen woensdag hebben gegeven is voldoende voorlopig? Dan haal ik vanmiddag alleen een woremenkuur nog in de dierenspeciaalzaak
Als ik je een nog een tip mag geven, ga vlg week gewoon even langs bij de dierenarts. Het is nooit verkeerd om je kitten even te laten nakijken. Krijg je gelijk te horen wanneer je moet vaccineren, hoe vaak ontwormen enz. Veel plezier met de nieuwe aanwinst!!! Ohja en zorg dat je een vlooienkammetje hebt, check thuis even of je nog vlooien ziet, zojan kam ze eruit en nogmaals ontvlooien. Met vlooien is het namelijk zo, behandelen en ze moeten allemaal dood zijn. Met wormen moet je vaker behandelen.
Het kan geen kwaad hoor als je je kitten dit weekend al ophaalt. Als het kitten woensdag behandeld is met een pipetje zou ze dit weekend vlo-vrij moeten zijn. Dit kun je controleren door haar te kammen met een vlooienkam. Het zou goed zijn om dit een paar dagen achter elkaar te doen om te kijken of de vlooien idd weg zijn. De stof in het pipetje beschermt je kitten 4 weken tegen nieuwe vlooien. Pas dan mag je de behandeling herhalen. Ik ken ook geen behandeling die je met 1 week al moet herhalen. Ontwormen is ook belangrijk voor je kitten. Dat doe je normaal met 4 en 6 en 8 weken, 4 en 6 maanden en daarna 2 tot 4 keer per jaar. Dus het is wel belangrijk dat je weet of ze al begonnen zijn hiermee. Veel plezier met je kitten!
Iedereen bedankt voor de informatie. We hebben inmiddels Woezel gisteren na het eten opgehaald en ze voelt zich hier al helemaal thuis Ik baal alleen als een stekker, want die mensen hebben haar dus niet ontwormt!!! Grrr... Ik begin hier morgen gelijk mee, en hoop dat de eventuele schade beperkt blijft. Ik heb nog geen vlooitjes weer kunnen ontdekken, dus volgens mij is het vlooienprobleem ook opgelost. Vigo vind Woezel ook helemaal geweldig! Ik heb zo het gevoel dat dit helemaal te gek gaat worden en dat we er een geweldig nieuw gezinslid bij hebben
Veel plezier met Woezel! En net als hierboven al gezegd, gewoon even een afspraak maken bij de dierenarts om haar helemaal te laten controleren. Bij onze dierenarts krijg je een gratis puppycheck, wie weet is er ook wel zoiets voor kittens en gelijk een goede antiwormkuur halen. Als dieren vlooien hebben, is de kans een stuk groter dat ze wormen hebben. En kittens en puppies hebben in de meeste gevallen wormen, hoe schoon de fokker ook is, vandaar dat ze al wormkuren vanaf een paar weken oud krijgen of dus al gehad zouden moeten hebben. Wormen kunnen wel schadelijk zijn voor kleine kinderen. En een vlooienkammetje, dan kun je haar regelmatig even mee nakijken. Als ze vlooien heeft, een bakje heet water met afwasmiddel erbij pakken en zodra er een vlo op je kam zit hem er in dopen, zijn ze gelijk dood. Succes!