advies gevraagd over oude CV ketel

Discussie in 'De lounge' gestart door Mams136, 6 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    wij zijn in januari in een beneden duplex getrokken met een cv ketel uit 1986 :confused: 22 jaar oud dus
    Het ding is al meerdere malen gerepareerd en lek geweest.
    Het duurt gemiddeld zo'n 40 seconden voordat water een beetje lauw word en na 1,5 minuut kun je nog je hand onder de kraan steken zonder je te branden. wat dus betekend dat de vitens een goede klant aan ons heeft :(
    Als de verwarming aanstaat word de douche niet warm en als klap op de vuurpijl ons gasverbruik over de afgelopen maand:

Wij: beneden duplex - 125m3
    Mijn ouders: 2onder1kaps woning met 3 verdiepingen - 35m3

nou heb ik al 2x iemand laten komen om ernaar te kijken en beide keren zeggen ze dat er niks mis is met de ketel.
    Maar waarom functioneert het ding dan zo belabberd en krijgen we zulke hoge gastnota's?

Ik vind het belachelijk dat wij in een huurwoning trekken met een 22jaar oude ketel terwijl in onze vorige woning een veel jongere ketel zat die afgelopen november is vervangen! :confused:
    Ik ben niet verhuisd om de nuon en vitens clubkassen te spekken.

Het vervelende is nog ook, de telefonistes bij de woningbouw begrijpen mijn probleem maar het instalatiebedrijf wil niet meewerken.

Nou heb ik van meerdere mensen gehoord dat in een huurwoning de ketel zowieso na 20 jaar vervangen dient te worden.
    Is er iemand die verstand heeft van dit soort situaties en mij hier wat advies over kan geven?

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik zou even kijken wat er in de voorwaarden/contract van je huurovereenkomst staat. Als er niks in staat hierover zou ik een brief sturen naar de woningbouwvereniging dat je eist dat de cv ketel vervangen gaat worden. Anders zou je nog even contact op kunnen nemen met Aedes (dat is de overkoepelende organisatie voor woningcorporaties).

Succes!

3. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Bij mijn collega is het na 20 jaar vervangen. Was er ook aan toe, want ze moest steeds alles bijvullen. Gewoon blijven klagen bij de woningbouwvereniging en anders stuur je je gas en waterrekeningen toch naar hun op. Kunnen ze een percentage meebetalen ;)

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    In mijn vorig woning (particuliere huur via een vriend van mijn man), hing ook een erg oude cv-ketel (1983). We zaten ook superhoog kwa verbruik en dat ding had om de haverklap kuren.
    Wij belden zelf steeds naar het monteursbedrijf maar die raadde ons ook sterk aan om dat ding te laten vervangen omdat hij gewoon 'oud' was en niet zuinig.

Als ik jou was zou ik ook blijven klagen, het is gewoon zonde om je scheel te betalen. Straks kapt dat ding er helemaal mee (wat wij hadden afgelopen november) en dan zit je een lange tijd zonder warm water, aangezien het vaak even duurt voordat er een nieuwe geplaatst word..
    Hebben trouwens andere huurhuizen in je buurt van die verening ook zo'n oude ketel? En wat vinden die mensen ervan?

succes in ieder geval!

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Direct laten vervangen!

Hoe vervelend ook, desnoods op eigen kosten.

Hier hadden we ook een heel oude ketel, paar keer mensen van essent langs geweest, maar was niks aan de hand. Nou wel dus.

Op gegeven moment een onafhankelijk iemand naar laten kijken. Hij had ook een co2melder. Dit was levensgevaarlijk hoog bij ons! Sterker nog, alswe de deur van die ruimte open hadden gelaten 's nachts waren we er waarschijnlijk alledrie niet meer geweest.

Ik zeg dit heus niet om je direct in paniek te brengen, maar het kan gewoon heel erg gevaarlijk zijn.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Bij ons begon hij om de zoveel tijd ontzettend te ronken.. je voelde het echt trillen in het huis. Ook snachts en lag dan echt stijf in bed tot het afgelopen was.

Op een gegeven moment kwam ik smiddags thuis en rook het hele huis naar verbrand plastic.. :confused:
    Hij is toen ook officieel 'overleden', en heb direct de stekkers eruit getrokken maar wil niet weten wat er allemaal mee had kunnen gebeuren..

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.029
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Wij hadden een verbruik van bijna 200m3 per maand. Terwijl we allebei werken en mijn vriend alleen in het weekend thuis is. En we hebben overal dubbel glas. Wel is het een woning van 60 jaar oud.
    Onze ketel was 17 jaar oud, ze hebben hem ook meerdere malen doorgemeten. ( de ketel zou over anderhalf jaar vervangen worden) Ik heb op den duur zolang bij de woningstichting gezeurt dat we een 3 jaar oude HR ketel hebben gekregen.

Maar toen hadden we nog een hoog verbruik.
    Uiteindelijk bleek het aan onze gasmeter te liggen.
    Maar als je wilt dat ze daar naar kijken moet je eerst €195,- betalen, en als er niks mis is met de gasmeter kan je naar je geld fluiten, als er wel wat mee mis is krijg je je geld terug.
    Bij ons lag het daar gelukkig wel aan, en al het geld wat we die paar maanden teveel hadden betaald aan essent voor gas, zijn berekent. Daardoor betalen we de rest van het jaar maar €30,-

Een paar tips:
    - Elke week je verbruik bijhouden
    - Zeuren zeuren zeuren bij de woningstichting om een nieuwe ketel.

Maar daarmee was het nog niet

8. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

mijn vader had ook een super oude ketel.. de man van de woningbouw had er gewoon een foto van gemaakt omdat hij al zo lang niet zo'n oude ketel had gezien.. :D en zei dattie door naar het museum kon haha :D

ik zou gewoon net zo lang blijven doordrammen tot je een nieuwe krijgt.. je hebt er recht op, vooral als hij niet normaal functioneert..!

9. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    bedankt voor jullie reacties.

meryem, dat geronk hebben wij ook een poos gehad, het gebeurde een paar keer per dag maar duurde niet lang, maar ik kon niet plaatsen waar het vandaan kwam.

heb net met mn bazin erover gehad en ook hun verdoen maar 30-40 m3 en dat is een gezin met 2 kinderen die ook nog eens allemaal elke dag douchen.

Consider, ik ga het zeker elke week bijhouden want als je het mij vraagt is dit niet normaal! :(

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @oOMissCOo: Toen wij in dit huis kwamen wonen hadden we ook ineens een hoge gasrekening maar wij dachten ook dat het aan de ketel lag. Totdat ik mijn gasmeter heb laten vervangen omdat dat wieltje zo vreselijk piepte... Ineens gingen we van een verbruik van 100 kuub per maan naar een verbruik van 10 kuub per maand... :confused: Wij kwamen daar pas achter bij de jaarafrekening omdat daar toen 2 meterstanden op stonden. (de eindstand van de oude meter en die van de nieuwe...) Wij moesten 1000 euro bij betalen... Ze kunnen de oude meter wel controleren zoals Consider zegt, maar niet als deze al maanden gelden is weggegooid... :) Wij hebben uiteindelijk toch een groot gedeelte niet hoeven te betalen... We moesten van die rekeing 370 euro betalen. (Dit was berekend op het verbruik van het jaar daarop)

Dus, als je het zeker wil weten, gooi er 200 euro tegenaan en laat de meter even nakijken... Vooral als het een oude is kan hij nogal eens flink afwijken... En ik blijf het raar vinden dat die dingen niet standaard 1 keer in de zoveel tijd geijkt worden... Volgens de Nuon hoeven ze dat dus niet te doen... Belachelijk!

Deel Deze Pagina