Hallo allemaal Wij zitten met een probleem. Wij hebben sinds 2 weken een kitten in huis genomen als speelvriendje voor onze huidige poes. nu is t zo dat hij telekens bij de verwarming op de grond plast terwijl hij wel gewoon een schone kattenbak tot zijn beschikking heeft. De eerst avond pieste hij in t gordijn en dachten dat dit een klein ongelukje was maar gisteren en vannacht heeft hij weer onder de verwarming en net voor de kattenbak geplast. :x hij begint t dus steeds vaker te doen en ik heb deze week al 4 keer 1 gordijn kunnen wassen ivm zijn smerige hobby. Nu is mijn vraag.... Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij gewoon netjes op de kattenbak gaat?? En t niet meer in de gordijnen doet of onder de verwarming als mijn gordijnen omhoog hangen?? Meteen weg doen vindt ik geen optie maar dit moet niet zo blijven natuurlijk Ik hoor t graag of er met huis tuin en keuken middeltjes een oplossing te vinden is want ik heb t idee dat zijn urine lucht steeds maar is blijven hangen waardoor t steeds wordt herhaald. Oh en ik moet er ook bij zeggen... toen we hem op gingen halen was moederpoes al weg gedaan door die mensen. Want omdat zij net bevallen was moesten ze zo snel mogelijk t veld ruimen
Hee, ik heb het ook gehad met mijn kitten. Hij is inmiddels nu 9 maandjes en een maandje geleden laten castreren en totaal geen probleem meer. Mijn andere 2 kittens kreeg ik toen ze ongeveer 6 weken waren, veel te jong natuurlijk maar die snapten ook nog helemaal niks van de kattenbak. Bij hun heb ik steeds nadat ze hadden geslapen, gespeeld, gegeten ze zelf op de kattenbak gezet. Na ongeveer een weekje hadden ze dit helemaal door. Heb je 1 kattenbak in huis? Het kan ook zijn dat je kitten er niet op wil omdat de andere kat deze ook gebruikt? Ik heb zelf nu 2 kattenbakken in huis en het gaat prima. Misschien een tip om de plekken waar de kitten heeft geplast goed schoon te maken, NIET met bleekmiddel want dit vinden ze heerlijk ruiken. Ik kreeg ook een keer een tip om op de plaatsen waar ze hebben geplast, een beetje peper te strooien. Zodra ze weer naar dat plekje gaan om te ruiken waar ze hebben geplast, kriebelt dit in hun neus en vinden ze dat niet leuk. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Groetjes
Hoi, Het kan best zijn dat je kitten nog gewoon niet zindelijk is gemaakt door mama omdat ze weg was (Triest van die mensen!) Het beste is als hij gegeten heeft of gedronken hem naar de kattenbak dragen,met je vingers graafbewegingen maken en dan hem erin zetten en met zijn pootje laten graven. Klinkt gaar maar zo heb ik er 3 zindelijk gekregen Oh ja en het moet echt na het eten/drinken omdat jonge katjes dan meestal hun behoefte moeten doen
okay bedankt alvast. wij gaan t gewoon proberen want voor de rest is een schat van een beestje. na t eten en drinken meteen op de kattenbak. maar wat ik dus zo vreemd vindt is dat hij wel gewoon op de bak gaat om te poepen. alleen plassen doet hij soms naast de bak of onder de verwarming in t gordijn. mijn zus zij ook dat je dat beestje dan met zijn snuitje door zijn pies moet halen en zo houdt hij er ook mee op...
Ik had er ook nog nooit van gehoord eerlijk gezegd en dus ook nog niet geprobeerd. maar zo te horen hoef ik t niet eens te proberen haha
Het arme diertje heeft waarschijnlijk niet geleerd door de moeder waar hij zijn behoefte moet doen erg hoor dat ze de moederpoes weg hebben gedaan! Jij zal het hem/haar moeten leren dat de kattenbak er is voor de plasjes en poepjes door hem/haar idd na het eten en drinken op de bak te zetten of als je ziet dat hij/zij begint te "zoeken"
wij hebben t gebied waar hij mocht komen verkleind(niet meer in de slaapkamers en op de overloop). nu zit hij dus gewoon de hele dag in de huiskamer waardoor we hem zelf ook in de gaten kunnen houden. We gaan t gewoon proberen na t eten en drinken op de bak. In de hoop dat hij t door krijgt dat hij daar al zijn behoeftes moeten doen
Ik heb wel eens gehoord dat katten wel graag plassen op een kattenbak die met chloor is schoongemaakt, tja, of het werkt weet ik niet. In ieder geval zou ik hem regelmatig op de bak zetten en hem een beetje helpen met graven, zodat hij weet wat de bedoeling is, of hopelijk gaat hij dat begrijpen. Gaat jullie andere poes ook naar die kattenbak? Is denk ik wel goed als hij die dat ziet doen, dan neemt hij dat waarschijnlijk wel over.
ja die andere poes gaat ook op die bak als ze binnens huis is(zij mag naar buiten toe) ik vindt hem er nog te jong voor om buiten te spelen omdat hij hier nog maar net woont en nog zo klein is. maar ze zijn allebei in huis in de nacht en zij maakt er zeker wel gebruik van. maar waar kan ik de plek waar hij geplast heeft mee schoonmaken?? zodat die lucht weg blijft van zijn urine?? want ik denk nog dat hij t nog ruikt omdat t steeds ook op dezelfde plek is.
echt heel regelmatig op de kattenbak zetten, en dan even met de voorpootjes door het grit krabben, dan zal ze het waarschijnlijk wel snappen. Je zou ook een openkattenbak (of frettenbak=kleiner) kunnen halen misschien dat je kleintje daar wel op wil
Oh ja, soms kan de soort kattenbakvulling ook wat uitmaken. Die van ons vindt dat soort zand of korrels prima, maar van die soort geperste houtkorrels dus echt niet, dan zoekt hij gewoon een andere plek.
Ik heb ook wel eens gehoord dat je het kan schoonmaken met citroensap , geen idee of het werkt en of het waar is hoor. Kan je niet de kattenbak of een extra kattenbak op de plaats zetten waar hij steeds gaat plassen?? Tenminste totdat hij doorheeft dat het daarop moet ipv de gordijnen. Misschien staat de kattenbak nu op een plekje waar het niet rustig is en dat daar achter de gordijnen lekker veilig en rustig is om te plassen? Idd de kattenbak schoonmaken met bleekmiddel, die geur trekt ze erg aan, als ik dat heb gedaan en mijn handen ruiken er nog na, zijn ze niet bij me weg te slaan. Erg vervelend probleem is het, vooral die geur, pfff die blijft gewoon echt hangen. Gelukkig was bij ons het probleem over na castratie.
haha helaas moet ik no ff wachten voordat hij geholpen kan worden. kan pas vanaf 6 maanden had ik begrepen. dus daar moeten we nog wel ff geduld mee hebben. we zetten gewoon ff teiltje neer waar hij steeds gaat zitten met grid erin en die andere bak maken we wel ff schoon met bleek. t is maar waar je van houdt he
Oh ja op de plek waar hij al gepiesd heeft moet je anders even wat opzetten (bijv een grote mand oid) dat hij er niet bij kan.
Wij hebben onze kat met 4 weekjes oud gekregen. Dat was natuurlijk veels te vroeg en ook zij plaste niet in de kattenbak. Poepen daarentegen wel. Ze plaste altijd op hetzelfde plekje achter de pc. Niet echt ideaal dus, was altijd bang dat de pc kapot ging. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik haar met haar kopje in de plas gedrukt hebt. Klinkt (en is) zielig, maar het hielp wel. Ze heeft het daarna nooit meer gedaan en plaste netjes in de bak.
O ja, vorig jaar plaste ze vaak op zolder op een bepaalde plek. Van de dierenarts het advies gekregen om een bakje eten op de zolder neer te zetten. Op de plek waar ze plaste. Want katten plassen niet waar ze eten. En het hielp echt. Het bakje eten staat er al lang niet meer, maar ze plast er ook niet meer.
in ieder geval de plekken nooit schoon maken met bleek dat is parfum voor katten en onweerstaanbaar. het best kun je gewoon dettol gebruiken. en probeer het eens met 2 kattenbakken katten kunnen erg kieskeurig zijn misschien mag het kleintje niet op de bak van de grote kat. je kunt hetzelfde trucje met de bleek ook juist gebruiken. maak je kattenbak er eens mee schoon. dat trekt sommige katten juist aan. verder willen sommige katten niet op de bak als er eten of drinken bij in de buurt staat. bij sommige staat het soort korrel ze niet aan. je zou nog iets anders kunnen proberen mocht al het bovenstaande niet helpen.