Pop/pap maken.

Discussie in 'De lounge' gestart door Ganesh, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Hallo dames :)

Sinds kort ben ik begonnen met een opleiding in de zorg. Alleen is het een heel ander onderwijssysteem als vroeger. Ik moet namelijk een pop en pap maken van een persoonlijk leerdoel. Ik weet waar pop en pap voor staat, ik weet welk leerdoel ik wil gebruiken maar vind het moeilijk om de vragen te beantwoorden. Het moet via de smart methode. Ik heb al op internet gezocht maar echt concreet kan ik niks vinden. Moet ik me echt aan de vragen houden op het pop pap formulier of kan iemand het me zo uitleggen dat ik een verslagje ervan maak?

Groetjes

2. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig is dat he. Op de pabo moest ik dat ook zo vaak maken. Weet je waar smart voor staat? Ik probeerde daar altijd gebruik van te maken als richtlijn.
    Ik hield me dan wel altijd aan de vragen op het formulier. Weet niet of dat bij jou hetzelfde is ivm andere opleiding.

Ben even aan het denken waar smart ook alweer precies voor staat. Was het dit?
    S= specifiek
    M= meetbaar
    A= acceptabel
    R= realistisch
    T= tijdgebonden.

Als ik dan een doel had opgezteld controleerde ik voor mezelf of het smart was.

3. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Hallo Esje,

Bedankt voor je reactie, ik weet wat smart inhoudt, alleen heb ik er nog nooit mee 'gewerkt'. De vragen wilde ik ook aan houden alleen is het erg moeilijk bij de leerdoelen die ik gekozen heb. Ik probeer wat op papier te zetten, beter iets dan niets. Ik moet wel wat meer uitleg vragen.

4. CSI

CSI Bekend lid

7 jun 2014
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan je denk wel helpen. Heb opleiding verpleegkunde gedaan ook met pop en pap en smart leerdoelen. Welk leerdoel zou je willen?

5. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Oh wat aardig CSI, ik wil graag assertiever worden op een manier waarop mensen me niet meer subassertief beschouwen.
    Ik heb vooral moeite met vragen zoals; wat heb ik nodg om dit leerdoel te behalen?

Op welke wijze voer ik deze handelingen uit? ( dit staat bij pap, ik neem aan dat ik die ook al moet maken ).

En ik wil een betere planning, ik had altijd al een planning maar hield me er nooit aan, ik maakte alles meteen wat ik kreeg en zat uren achter de pc, waardoor ik altijd voorlag op anderen, maar ik kon het niet laten liggen.

6. Ezria

Ezria Bekend lid

6 mrt 2014
    643
    0
    0
    Bergschenhoek
    Als je het niet erg vindt lees ik even mee met dit topic. Ik begrijp het wel maar vind het zelf ook vaak wat lastig dus eens kijken of ik hier nog wat mooie tips mee kan pakken.

Misschien kan je wat van mij overnemen qua planning, ik heb een planning maar maak altijd alles op het laatste moment (of bijna laatste moment). Ik presteer beter onder een tijdsdruk op de één of andere manier..

7. Astre

Astre Niet meer actief

Ik denk dat je het doel wat specifieker moet maken. assertief is nog te vaag. Is het doel misschien vragen stellen aan docenten of medestudenten om voor mezelf duidelijk te krijgen wat ik nodig heb om een leerdoel te bereiken?

Je tweede doel is volgens mij niet een betere planning leren maken, maar volgens mij je houden aan je gemaakte planning? Klopt dat? Dat is namelijk een ander doel dan een planning leren maken en aan je leren houden aan je planning horen andere acties bij.

8. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    ben net klaar met een opleiding in de zorg. Ik wil je ook wel helpen.

Je doel moet wat concreter en er moet een tijdsaspect in.

Wat wil je bijvoorbeeld over een jaar kunnen? ( collega's aandurven spreken/grenzen aangeven oid)

9. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Oh sorry, zit ik toch fout. Heb net een heel a4tje geschreven met de dingen wat ik had, maar het is dus niet zo specifiek.

Ik kan niet opkomen voor mezelf, en ik kan mijn eigen grenzen niet aangeven tov collega's, ik neem vaak hun werk over omdat ik geen nee kan zeggen

10. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Okee.. Je doel kan iets zijn als: volgend jaar wil ik mijn grenzen aan durven geven aan collega's. Ik ga dit leren door......

Ik wil volgend jaar "nee" durven zeggen tegen collega's. Ik ga dit leren door....

(Denk je dat je dit in een jaar kan leren? Hoe denk je dit te kunnen bereiken? Wat heb je daarvoor nodig? (Middelen,collega's, gedrag)

11. CSI

CSI Bekend lid

7 jun 2014
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad wat Lionel zegt. Is dit pop pap voor een jaar?

Voorbeeld. Aan het einde van dit schooljaar ben ik in staat een planning te maken voor schoolopdrachten en mij hieraan te houden.

Uitleg: ik doe alles direct waardoor ik te veel druk op mezelf leg.. (Etc)

Acties(pap)
    Ik maak elke eerste maandag vd maand een planning voor nieuwe opdrachten.
    Ik pas waar nodig elke week mijn planning aan.
    Ik evalueer eens per maand met mijn coach mentor mijn planning en of ik mij hieraan gehouden heb.
    Indien ik mij niet aan de planning heb gehouden, beschrijf ik in een document waarom niet zodat dit niet nogmaals gebeurt.

Behaald: ik heb dit leerdoel behaald als ik aan het einde van het jaar mijn planning die ik gemaakt heb kan handhaven.

Termijn: 1 jaar.

Zo kun je t doen voor elk leerdoel

Ik heb nog wel wat voorbeelden maar die moet ik even van de pc halen. Zit nu op iPad dus doe t even uit mijn hoofd

12. Astre

Astre Niet meer actief

Kijk dat zijn mooie concrete doelen. In de regel is het zo dat hoe concreter je doel, hoe makkelijker het is om acties te formuleren. Je hoofddoel is meer assertiever worden. Daaronder valt bijvoorbeeld leren nee zeggen tegen collega's als ze iets vragen wat buiten jouw takenpakket ligt (of iets dergelijks, want ik weet niet wat ze vragen)? Bijv. als doel over x aantal maanden ben ik in staat nee te zeggen tegen collega's als ze vragen om een handeling te verrichten dat niet tot mijn werkzaamheden behoort. Door een voorbeeld in gedachte te nemen kun je het vaak heel concreet maken.

13. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Bedankt Lionne, het is toch wat ingewikkelder dan ik dacht, ben er al 3 uur mee bezig en datgene wat op papier staat voldoet niet aan de eisen. Ik laat het voor nu even liggen en kijk er morgen even na, ik heb morgen namelijk vroege dienst.

Heel erg bedankt alvast voor jullie hulp, meer tips zijn altijd welkom of eventuele hulpvragen maar ik reageer morgen! Bedankt.

Deel Deze Pagina