Wij willen tussen nu en 5 jaar een nieuw huis kopen. Maar hebben echt 0 verstand van hypotheken ed Ook verder niet in verdiept, tegen de tijd dat het serieus wordt gaan we gewoon naar hypotheek adviseur. Maar om alsvast te oriënteren, heeft iemand hier wel verstand van? Situatie: huis 5 jaar geleden gekocht voor 220.000 euro. Huis zouden we op dit moment ongeveer voor 330.000 kunnen verkopen.(Vergelijkbare woningen die verkocht zijn in de staat) Dus wat overwaarde. We betalen nu ongeveer 620 euro per maand hypotheek en hebben nog een schuld van 119.000 euro. (Annuïteitenhypotheek) Stel dat we een huis kopen van 400.000 euro, wat zouden we dan per maand betalen aan hypotheek? Ik snap dat er veel meer bij komt kijken (Verbouwingskosten, makelaarskosten ed) Maar kan er een grove schatting gemaakt worden of moeten we echt eerst alles grondig uitzoeken?
Jullie hebben nog een schuld van 119K en je verwacht het te kunnen verkopen voor 330K. Dan heb je een overwaarde van 211K. Bij aankoop woning van 400K heb je dus een hypotheek benodigd van 189K. Wat je dat per maand gaat kosten weet niemand. Dat ligt er helemaal aan wat de rente op dat moment doet, bij welke bank je een hypotheek afsluit, hoelang je de rente vastzet, etc. Je geeft aan dat dit binnen nu en ongeveer 5 jaar speelt, dus er is nu ook weinig zinnigs over te zeggen. De rente kan 1% zijn maar ook 10%, zit op dat moment dan een aardig verschil in, ook qua maandlasten. Momenteel is de rente zo'n 4%. Bij een hypotheekbedrag van 189K, 30 jaar, 10 jaar rentevast zit je op ongeveer 900 euro per maand bruto. Maar nogmaals het zal er heel erg aan liggen hoe de rente er op dat moment voorstaat. Ik zou voordat je huizen gaat bezichtigen eerst een korte berekening laten maken door een financieel adviseur. Dan weet je wat je kan lenen en wat de koste ongeveer zullen zijn.
Dank voor je reactie, helder uitgelegd! Nog een vraag over de rente: wij hadden het huis gekocht in de tijd met een lage rente. Onder 1 procent. Toen voor 30 jaar laten vastzetten. Er werd toen verteld dat we de rente konden meenemen als we een nieuw huis zouden kopen. Kan dat kloppen of zitten daar ook weer haken en ogen aan?
Wij hebben idd een deel meegenomen (wat er nog over was na 20 jaar betaald te hebben) + deel tegen de huidige rente. Nieuwe huis was nml duurder dan het oude en hadden nog wat meer hypotheek nodig.
Je kan bij allerlei sites kijken wat je zou kunnen lenen voor welk bedrag elke maand. Bij ons klopte het wel aardig wat we te zien kregen.
Volgens mij kan dat alleen over het bedrag wat je nog hebt bij je oude hypotheek. Dus in dit geval over 119.000; dus over het resterende bedrag (zoals voorbeeld met 400.000, wordt dat 90.000) geldt dan wel de rente van dat moment. En je moet het volgens mij dan ook afsluiten bij dezelfde hypotheekverstrekker.
Dat kan alleen nog over het bedrag wat over blijft van je oude hypotheek, in dit geval 119K. Over het resterende te lenen bedrag zal je de rente moeten betalen wat op dat moment geldt.