Hallo allemaal , even mee kletsen ik had van mijn dierenarts gehoord dat als je je katje voor 6 maanden laat helpen of nog daarna dat ze stoppen met groeien. Hij zei tegen mij dat ze vanaf 6 maanden geslachtsrijp worden en dat je ze pas met 8 maanden kan helpen. Die 2 maanden die daar tussen zitten kan je ze aan de poezen''pil'' doen. Maaar heb van mijn buurvrouw gehoord dat dat ook heel gevaarlijk voor je kat kan zijn ivbm baarmoederinfecties, vergroeingen enzv. Dat gun ik m,n lieve kira (en eefje en mila)ook weer niet.... Ze is nu nog heeel jong en durft niet verder dan de tuin haha dus hoef me nu nog geen zorgen te maken. Ik heb nog 2 andere kittens , de reden dat ik jonge katjes genomen heb is omdat ik nog 3 fretjes heb. Als je grote katten erbij zet, die nog nooit een fret hebben gezien gaan ze geheid met elkaar op de vuist , ik heb totaaaaal geen zin in een bloedbad of een vechtboel en gewonde dieren, en ook geen zin om als het niet lukt met die grote kat die dan ook weer weg te doen. Fretjes zijn heel nieuwsgierig en lopen voor niets weg. Als je een dier in huis neemt is dat voor mij permanent! Mijn mening is dan ook dat mensen die katten wegdoen omdat ze er geen zin meer in hebben , triest en zielig omdat ze gewoon niet beseffen hoeveel verdriet en leed ze de kat ermee aandoen! Ik vind het belachelijk dat mensen niet weten waar ze aan beginnen, en als hun kat hun niet meer bevalt hem /haar dan wegdoen! Mijn beesten zijn mijn kindjes , m,n gezelschap , allemaal uniek! Met een eigen persoonlijkheid , gekke tikjes en allemaal super lief! Ik zal er ook nooit aan denken om ze weg te doen. Ze hebben mijn hartje ingepakt en krijgen al mijn liefde! Enn stel... ik zou (noem even een geke reden) bijv. m,n huisje kwijt raken / of een heel zwaar ongeluk krijgen en ze echt niet meer de zorg kunnen geven die ze verdienen, zou ik nieuwe huisjes voor ze zoeken , en hun een mooi leven geven. Het leven dat alle dieren verdienen! En natuurlijk blijven checken! oooh wat sentimenteel haha maarja zo denk ik erover Liefs Melanie,
Ik heb thuis al 2 katers (zijn meegekomen met mijn vriend) en dinsdag krijgen we er een poesje bij van 6 weken want de poes van me collegaatje heeft ook 4 kittens gekregen 2 poezen en 2 katers. Ik kan niet wachten tot het zover is ben ik tenminste niet meer de enigste vrouw in huis tussen 4 mannen hahahaha
lief die kleine poesjes he! moet je er zelf nog iets aan doen? beter in de tuin van de buren dan op je eigen bank
daarom had ik de tekst 'de kosten' ook tussen haakjes gezet. Uit de reacties blijkt maar weer dat mensen vaak niet goed worden voorgelicht door ,in onze leken ogen, de deskundige ofwel de dierenarts. Het is onzin dat de poezenbeesten minder mooi of minder groot worden door vroeg te castreren. Veel raskatten die niet voor verdere fok worden gebruikt worden vroeg gecastreerd. Dit zou toch absoluut niet gebeuren als de katten zo niet mooi uit zouden groeien? Castreren 'kan' al rond de 16 weken, alleen vinden veel dierenartsen dat nog 'te veel gepiel' omdat het allemaal zo klein is. Wat ik dan ook heel vreemd blijf vinden is dat er vaak heel impulsief voor een huisdier gekozen wordt zonder enige voorkennis, of er wordt dan ook geen moeite gedaan om deze kennis te vergaren. Een nestje van je eigen poezen hartedief is natuurlijk erg schattig maar er komen er vaak meer dan twee uit. één kitten wordt vaak zelf gehouden maar die 3 a 4 anderen moeten eruit. Daarnaast wordt er vaak ook totaal niet bij stil gestaan dat een poezenbevalling ook niet geheel zonder risico's is. Meer dan een schoenendoos met wat lappen erin neerzetten als werpkist wordt vaak niet gedaan. Acht van de tien keer kan de natuur (de poes) zich zelf prima redden maar onwetendheid bij die andere twee keer wordt zwaar afgestraft met misschien wel het overlijden van zowel de kittens als je moederpoes. Denk ook eens aan de nazorg van die kittens. Ik las gelukkig in één van reacties over het wegen van de kittens. Wij hebben ook kraamzorg, wat nou als moederpoes niet zo goed weet wat ze moet doen? Dan moeten we toch een handje helpen en dat kan heel slopend en tijdrovend zijn. Zonder enige voorkennis kan zoiets heel koud op je dak vallen en ernstige gevolgen hebben. Er staan nu misschien nog niet zoveel kittens op marktplaats, wacht nog maar een halve maand dan wordt je er mee dood gegooid.
Wij fokken met raskatten, gelukkig gaat het vaker goed dan fout maar met een vorig nestje moest moederpoes er niets van weten van de kleine frummels. Helaas hebben ze na een hoop geren naar de dierenarts het niet gered. De eerste drie dagen hoeven kittens niet aan te komen, maar ze mogen ook niet afvallen. Daarna moeten ze toch wel ongeveer 10 gram per dag aankomen. De kleintjes zijn soms zomaar uitgedroogd.
He Wup,gelukkig komt zoiets echt nauwelijks voor! In die 2 jaar dat ik in het asiel werk heeft elke kat een baasje kunnen vinden! Zelfs katten van 15 jaar. We hebben wel katten gehad van een jaar of 8 die een spuitje kregen omdat ze suikerziekte hadden en niemand ze wilde
Gelukkig! Ik was een beetje bang dat veel oude (gezonde katten) toch ook een spuitje kregen als ze te lang zouden blijven zitten.