Kittenvoer of toch maar over op voer voor volwassen katten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Theezeefje, 7 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Hallo,
    Ik heb nu 2 kittens van bijna een half jaar oud en geef ze nu kittenvoer van Royal Canin.
    Nu zijn het behoorlijk grote katers aan het worden en vreten hun bakjes in 1 keer leeg.
    Ze krijgen 2x per dag hun voer
    De aangegeven hoeveelheid per dag komen we echt wel overheen en als ik de aangevuld houd dan blijven ze eten.
    Het zijn ook van die kleine brokjes die ze natuurlijk meteen opschrokken o_O
    Toen we onze andere kat nog hadden vonden ze de indoor brokken ook erg lekker en deden ze er wat langer over omdat het natuurlijk grotere brokken waren.
    Nu vraag ik me af of het kwaad kan om al op deze brokken over te gaan.

Aan de andere kant denk ik dat het soms allemaal een beetje overdreven word qua voer: vroeger kregen kittens ook gewoon een bak kattenbrokken uit de supermarkt dus waarom nu niet? ;)

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Ze hebbende extra ei witten in het kittenvoer wel nodig en een Maine Coon wordt nou eenmaal groter dan een htk (meestal dan), dus ik zou gewoon kittenvoer blijven geven.
    Iig tot aan de castratie, daarna wel over stappen naar volwassene voer.

Hoe zwaar zijn ze nu?

HooyoShimbir en Theezeefje vinden dit leuk.
  3. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik heb alleen de 1ste 3mnd kitten voer gegeven.
    Bij alle katten, en hier worden ze gemiddeld 20 jaar oud.
    Dus gewoon normaal voer geven kan zeker geen kwaad.

Theezeefje vindt dit leuk.
  4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.191
    113
    Ik deed het wel tot een jaar. Volgens mij is niet alleen de grote anders, maar ook de samenstelling.
    Aan de andere kant, in 'het wild' eten ze na een 2 maanden ook gewoon wat mammie eet, dus ergens is kittenvoer ook wel een beetje een commercieel iets :p

5. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Geen idee hoe zwaar ze zijn maar 1 van de katertjes is nu al net zo groot als de poezen toen die nog geen jaar oud waren ( katers worden meestal wel iets groter) en het andere katertje gaat begint nu ook al een groeispurt te krijgen)

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Maar in het wild eten ze geen brokjes, maar wilde diertjes/muisjes die dus vol met eiwitten zitten ;);)

Ysabella en Theezeefje vinden dit leuk.
  7. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Toen ik als student mijn eerste katten kreeg kocht ik inderdaad ook gewoon het goedkoopste pak brokken in de supermarkt ;)

8. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Dit is de grootste :

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      67,1 KB
      Weergaven:
      135
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      61,5 KB
      Weergaven:
      126
  9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Onze maine coon poes van 6 mnd is nu ook al bijna zo groot als haar halfzus van 1,5 jaar en is nog maar 500 gram lichter :) (oudste weegt 3,7 kilo en de jongste 3,2 kilo).

Omdat ze nu gecastreerd is, krijgt ze vanaf nu geen kittenvoer meer :)

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.191
    113
    Ja dat zeg ik, de samenstelling is ook anders. Maar of het echt noodzakelijk is tot een jaar weet ik niet. Lijkt me niet zo, zonder kittenbrokken worden ze ook gewoon gezond groot. En ook vangen katten zelf hun eiwitten. Denk aan vliegjes, spinnen, en zo.

11. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Hier de onze.. links htk/maine coon 1,5 jr oud en rechts een maine coon 6 mnd oud.
    Al bijna net zo groot dus :)

IMG_20181007_112044.jpg

Tuttebelleke vindt dit leuk.
  12. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Wauw! Prachtige katten zijn het. Maar de qua prijs wil mijn man geen raskat :(
    Maar ach, htk katten zijn ook mooi.
    Zelf lijkt mij een abessijn ook geweldig, maar dat blijft toch een droom ben ik bang.

13. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wij zijn vorig jaar met onze kater na castratie overgegaan op volwassenvoer. Dit was met 5 maanden op aanraden dierenarts.

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Ja ze kosten idd wel aardig wat ;)
    En htk zijn ook zeker mooi hoor!! :)

15. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Wat je omschrijft van dat naar binnen schrokken, het is bijna naar binnen schuiven zonder moeite te hoeven doen, lijkt het me wellicht ook wel beter om op volwassen brokjes over te gaan zodat ze wat meer hun best moeten doen. Is ook goed voor de tanden.
    Vroeger bestond er nog niet eens kittenvoer en toen konden katten ook prima 20 worden. Nu snap ik dat er tegenwoordig ook meer bekend is en dat er dus beter afgestemd kan worden met voer voor kittens. Maar we weten ook allemaal dat de fabrikanten daarin doorschieten en het veelal commercie is. Precies hoe ze dat ook doen met dreumes- en peutervarianten na babyproducten. En de een vindt het onzin en de ander verkiest het toch liever boven de normale producten voor de zekerheid.
    Ze hebben ze nu een half jaar kittenbrokjes gehad, mij lijkt het prima te kunnen om ze op normaal voer te zetten.

16. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Maar dit zijn toch geen MC's?

On Topic, ik heb de oudste tot 1 jaar kittenbrok gegeven, vlak daarna kwam de jongste erbij en ben ik vanaf 3 maanden (de jongste was toen dus 6 mnd en de oudste 1 jr en 3 maanden) gaan mengen op advies van de fokker, dus zowel kitten als volwassen brok. Nadat de jongste ongeveer 9 maanden was ben ik helemaal op volwassen voer overgegaan.

Je kan ook van die 'schrokbakjes' gebruiken he?

edit: oh wacht, RoGiJuli gaf dat aan. Doet btw niets af aan jouw katten want ze zijn prachtig!!

17. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Toch maar voer voor volwassen katten besteld en net aan ze gegeven,vermengd met kittenvoer.
    Kittenvoer lieten ze liggen en ze waren lekker een tijdje bezig met de grotere brokken op te kauwen.
    Zal dan toch liggen aan het formaat brokjes,deze kunnen ze niet zo makkelijk naar binnen schuiven.
    Anders ga ik toch maar op zoek naar schrokbakjes.
    Bedankt voor jullie reacties! :)

yessie vindt dit leuk.
  18. Elletje

Elletje Fanatiek lid

Kittenvoer of volwassenvoer maakt niet zoveel uit. Het is vooral belangrijk wat erin zit en wat het percentage vlees is wat in de brokken zit. Alles boven de 40% is al veel beter voor ze. Zo min mogelijk granen en groente. Katten zijn carnivoren en geen omnivoren zoals honden. Dus vleesvleesvlees. Hoe hoger het vleespercentage, hoe meer eiwitten dus dan maakt kitten of volwassenvoer niet zoveel meer uit. Zeker bij main coons en andere grote rassen zijn de kittenbrokken al snel te klein.

@opmerking over kosten. Ik twijfelde hier of ik een Noorse Boskat wilde vanwege de kosten en toen zei mijn man. Wat kost een kat gemiddeld op een heel kattenleven? Toen even geschat op 5000 euro. Dus, zei hij je bent wel bereidt om 5000 euro uit te geven op een katten leven en niet om er 5500 euro voor uit te geven? Koop die Noorse boskat nou maar gewoon.

19. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Wij zijn op advies van de dierenarts overgestapt op volwassenenvoer zodra ze gecastreerd/gesteriliseerd waren. Volgens mij rond de 5 maanden oud. Ze gingen er inderdaad ook minder snel door eten. Las dat dit ook het effect bij jullie al is!

Mooi zijn ze! Veel plezier nog samen!

20. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Onze katten schrokten hun voer ook gewoon uit een normaal bakje naar binnen.
    Ik ben overgestapt op dit ding..

https://www.zooplus.nl/shop/katten/speelgoed/denkspeelgoed/voerbak/349066

Hier doe je bovenin het voer, het voer valr in de tunneltjes waar ze het met de pootjes uit moeten halen. Je kunt aan de onderkant de opening groter of minder groot maken net hoe je wilt dat de brokjes doorvallen.
    Hier is het schrokken voorbij.
    Ze eten ook een wat grotere brok.

Deel Deze Pagina