Hét baby/dreumes recepten-topic!

Discussion in 'Voeding' started by Lucia, Feb 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hoi meiden,

het leek me erg leuk om een topic te openen waarin je recepten voor baby/dreumes kunt plaatsen. :D
    Ja, ik weet dat er sites en boeken over zijn. ;)
    Maar misschien heb jij wel iets unieks klaargemaakt dat je kindje heel lekker vind? Of heb je nog een receptje voor baby-pastasaus dat een groot succes was?
    Laat het hier weten! :D (misschien met min leeftijd erbij?)

Ik zal beginnen:

Mama's fruitontbijtpap (vanaf 6 maanden)

-melk van 150+5 scheppen opvolgmelk
    -1 stuk fruit (bijv. 1 appel, of 1/4 kleine meloen of ... Ik heb een peer gebruikt, dus die gebruik ik effe in het recept)
    -pap.(ik heb pap van Bambix met granen gebruikt.Ik denk dat het met zowat iedere pap zonder speciaal smaakje wel kan)

1. Schil en versnijd de peer
    2. Pureer de peer
    3. Giet de warme melk in een GROTE kom
    4. Doe er de peer bij en roeren
    5. Voeg er pap aan toe tot je de gewenste dikte hebt.

Klaar! ;) Dit heb ik vanmorgen gemaakt, en Alyna vond het erg lekker.En zo heeft ze al 1 stuk fruit binnen. ;)

Zo, ik hoop dat jullie je recepten met andere mama's willen delen. :D

2. Alita

Alita Niet meer actief

He dit is handig, heb zelf geen receptjes maar ben wel nieuwschierig aangezien ik het zelf wil maken de hapjes...

3. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Hier de favo hapje voor mijn kleine fruit weigeraar ;).

Sinds mijn meisje bijna geen fruit meer wil eten probeer ik nu groente/aardappel/fruit te combineren. Wat ons meisje vanavond gaat eten is:

Een kleine witlof (is ze gek op) met 2 aardappeltjes en 2 kleine kinder appeltjes allemaal gekookt, even de staafmixer er op en smullen maar :-D.

Het recept wat hier verruit favoriet is; Pasta! :);
    -3 a 4 grote eetlepels gekookte maceroni (altijd een beetje op gevoel)
    - 1 grote of 2 kleine tomaatjes, even "insnijden" en koken af laten koelen en de schil eraf halen.
    - 1/2 courgette (gekookt)
    - 1/2 paprika (gekookt)
    - 1 eetlepel tomaten purree (zonder toegevoegde suikers ed)
    Alles door de blender en smullen dat ons meisje doet!

4. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Oe dat klinkt goed B en N!
    Ik ga het zeker eens maken! :D

5. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Ze heeft heerlijk zitten smullen van haar witlof hapje vandaag ze gaat steeds meer eten na dit gegeten te hebben heeft ze ook nog een flink bord optimel gegeten en als extra toetje nog de borst, hierna is ze helemaal voldaan haar bedje ingegaan ;).

Morgen staat rode kool met appel en aardappel op het menu!

6. Champy

Champy Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    2,533
    0
    0
    N.V.T.
    Wat een leuke recepten! Ben zelf niet zo crea.... :)

7. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België

Heb je al meerdere keren kool gegeven?
    Ik ben een beetje huiverig om koolsoorten te geven omdat ik vaak hoor dat het pas met een jaar mag namelijk.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Koolsoorten geven is een beetje afhankelijk van je kindje. Hier gisteren spruitjes gegeten en dat ging prima maar ik wacht nog even met boerenkool bijvoorbeeld.
    Het eerste 'recept' met de pap vind ik persoonlijk geen recept maar meer een bereidingswijze maar goed, ieder z'n ding.

Hierbij een kabouterhapje, geschikt vanaf 6 maanden:

- 1 kleine aardappel
    - 1 kleine appel
    - 1 handje sperciebonen
    - handje champignons
    - 20 gram gehakt

Je wast alle ingrediënten (behalve gehakt) en snij het in kleine stukjes. Breng de aardappel en sperciebonen aan de kook en laat in 15 minuten gaar worden. Voeg de laatste 2 minuten de appel toe.
    Rul het gehakt in een pan (met of zonder magarine) en voeg hier op het laatst de champignons aan toe voor een paar minuten. Voeg het gehaktmengsel bij de groenten, staafmixer erop (een beetje opvolgmelk toevoegen) en klaar!

Mannetje vindt het hier heeeeerlijk!

PS: recept uit: Het baby kookboek (Sharon van Wiersden)

PS 2: je kunt aan pasta (zoals eerder omschreven) ook wat Italiaanse kruiden of knoflook toevoegen. Lekker voor de smaak

9. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Zwaantje; ja, ik weet het van die pap, maar toen ik het topic opende dacht ik:'ik moet toch iets neerzetten' :)

Bedankt voor je recept! :D

10. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dean smult van spinazie spaghetti en wij eten dit gewoon mee heerlijk!
    (dit gerecht bevat wel koemelk)

Ingrediënten
    1 pak spinazie à la crème (deelblokjes gaan lekker snel)
    1/2 pakje boursin
    250 gr rundergehakt
    250 gr spaghetti
    Italiaanse kruiden
    (eventueel knoflook naar smaak)

Bereiding
    Kook de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking. Rul ondertussen het gehakt, voeg de spinazie toe en laat deze rustig ontdooien. Voeg eventueel wat Italiaanse kruiden toe. Voeg kort voor het opdienen de Boursin toe.

Vanaf 7 maanden.

11. beagle78

beagle78 Bekend lid

Feb 7, 2008
    720
    1
    0
    Even een vraagje tussendoor dames.

kun je ook gepelde tomaten uit een blik gebruiken of is daar iets aan toegevoegd wat ze niet mogen hebben?

12. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Geen idee Beagle, staat er misschien iets bij de ingrediënten op het blik?

13. batje

batje Actief lid

Sep 6, 2008
    113
    0
    16
    Dat hangt idd van het merk af.. Heinz gooit er vanalles doorheen, Spar eigen merk heeft gepelde tomaten met alleen tomaten en tomatensap. Ik zou echt even op de verpakking kijken :)

Ik merk eigenlijk dat ik heel saai kook voor Daniel.. nou ja, gister heeft hij linzen met tomaat en rijst gehad, dat viel wel in de smaak :)

14. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Batje; dat idee heb ik ook, dat ik heel saai kook...altijd aardappelen/rijst/pasta met Groenten en vlees/vis/kip...

Daarom heb ik ook dit topic geopend. :)

Dalijk ga ik witloof met appel klaarmaken, weet iemand hoeveel appel ik op 1 stronkje witloof moet nemen?

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

belangrijkste bij koken is... proeven! Dus gewoon een beetje experimenteren en als jij het nog eetbaar vindt..dan vindt je kindje het vast heeeeel lekker! :)

16. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Bedankt zwaantje, heb er bijna een halve appel ingedaan en ze vond het erg lekker! :)

17. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Onze Dan is nu ook 7 maandjes en ben behoorlijk aan het experimenteren met eten..
    Ik maak het bv s'morgens al en maak dan gelijk voor 2 dagen..

Ik gooi allerlei ingredienten in de kan en mixen maar...natuurlijk alles wat gekookt moet worden ff koken..

recept 1:
    macaroni, worteltjes(vers) en tonijn(potje tonijn in olie,tonijn in zeefje en onder de kraan afspoelen), wat knijpboter(blue band) erbij, beetje mixen en klaar.

recept 2:
    rijst, bruine bonen(blikje,ook ff in zeefje en afspoelen), mais(uit blikje), champignons(ff de kook erover)en een gepelde tomaat zonder de pitjes erbij(tomaat ff in heet water leggen en dan kan je het velletje makkelijk eraf halen), alles mixen en klaar!

recept 3:
    aardappel, gekookt eitje, boontjes(vers) en doperwtjes(blikje),scheutje knijpboter erbij, alles mixen en klaar.

recept 4:
    witte koolvis of kabbeljauw(diepvries per 4 porties verpakt),aardappelen,bloemkool(vers), worteltjes(vers)., scheutje knijpboter erbij, alles mixen en klaar.

recept 5:
    mie, gehakt(beetje opbakken),gepelde tomaat, paprika (ff de kook erover), champignons (ff de kook erover)en mais(uit blikje),alles mixen en klaar!!

recept 6:
    brocolli,spagetti,champinons(ff de kook erover),kip(ff goed doorkoken), alles mixen en klaar.

recept 7:
    aardappel,andijvie(vers),hamburger(bakken)en scheut knijpboter erbij, alles mixen en klaar.

Zo heb je voor 7 dagen een idee, je kan ook met de ingredienten wisselen of meer dingen bij elkaar doen.
    heel veel dingen kan je zelf ook eten en dan van alles beetje weghalen voor je kleintje, maar je kan ook porties in de vries bewaren, zoals de groente, vlees, champignons, rijst, macaroni, makkelijk per portie uit de vries halen en opwarmen en mixen..

TIP: Als het te droog is dan scheutje water erbij. Of als je toch wat grovere stukjes er in wilt, zou je eerst de erge grove stukken kunnen mixen en dan later bv de aardappel of gekookt ei erdoorheen prakken.

18. jewelizz

jewelizz Bekend lid

Dec 25, 2008
    723
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wat een leuke ideeën, Eliesja! Ga ik t.z.t. zeker uitproberen!

19. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Ik maak eigenlijk alles zelf (altijd gedaan).
    Wat hier favoriet is is toch wel mama's tomaten saus.
    Je ontvelt tomaten en snijd ze fijn. Pitjes laat ik er altijd gewoon in.
    En daar door heen kun je allerlei groenten doen. Doe vaak een combi van 2 of 3 soorten groenten.
    Bijv. paprika en courgette en bleekseldrij in stukjes snijden en samen met de tomaten prut en een heel pietsje water opzetten en gaar koken. Daar door heen wat oregano en wat kerrie poeder.
    Dit kun je serveren met rijst, pasta of couscous. Voor pasta kies ik vaak penne. Dat kan ze zelf eten. (ben van de Rapley ;) )

Ik heb altijd een paar van deze tomaten prutjes in de vriezer. Ze eet eigenlijk over het algemeen met ons mee, maar als ik niet echt zin heb in koken of we eten iets wat ik niet geschikt voor haar vind, dan haal ik het uit de vriezer en heeft ze toch lekker gezond eten.

20. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Even een kleintje voor een noodgeval eten geven.
    Soms heb je wel eens dat je op het laatste moment denkt van verek, wat moet de kleine eten. Je heb bijv. net een vlinke pittige saus door de pasta gesmeten of zo. Je vlees zwaar gekruid. Ik denk dat het iedereen wel eens is over komen. Mij wel in elk geval omdat de kleine met de pot mee eet. Vaak heb ik voor zulke gevallen een pak groente in gevroren. Je kent ze vast wel die met van die stukkjes deelgroentes. Kook vlug een aardappel die je in stukken van ongeveer een 2cm heb gesneden, groente in de magnetron, door elkaar husselen. En een beetje melk erbij. Prakken en alles klaar in cirka 10 minuten.

Prakje alla noodjeval,

Liefs Janna

Share This Page