ik geef het heel af en toe omdat ze het zo lekker vindt maar ik weet wel dat je het beste zo min mogelijk citrusvruchten kan geven voor het 1e jaar, valt kiwi daar ook onder? dacht het wel he? ik doe sowieso voorzichtig met alles dat zuur is voor het maagje.
Ja volgens mij wel, net als manderijn. Hoor zoveel verschillende meningen erover. Dus vandaar dat ik erg benieuwd was hoe de moeders er hier mee om gaan.. En vanaf wanneer aarappeltjes bij de groente? Mijn zoontje is volgende week 7 maanden, vanavond proberen?
Aardappels krijgt Kyra hier al vanaf dat ze 6 maanden is, dus dat kan vast wel al. Mogen ze geen citrusvruchten dan??? Hier krijgt ze gewoon alle soorten fruit. Wat kan het doen dan?
Het hangt er vanaf hoe je kindje reageert op eten. Heb je een kindje wat sterk reageert dan moet je met citrusvruchten goed oppassen. Ik heb tot ruim 6 maanden gewacht met citrusvruchten en ben daarna eigenlijk alles gaan geven maar heb absoluut een makkelijke, goeie eter (We zijn met 5 maanden vaste voeding gaan geven). Niet schikken van de pitjes die je in de poep terug kan vinden Aardappelen? Wij zijn aardappelen gaan geven als losse groente toen zoontje al een boel zaken geproefd had. Toen de aardappelen goed gingen toen zijn we het gaan mengen. Ik denk dat dit met ongeveer ruim 6 maanden was.
Okay dus eerst ook even alleen aardappel geven zonder groenten? Hahhahahaha eerste kindje dus weet van niks! haha
Mijn zoontje krijgt nu groente en fruithapjes, en ben begonnen met potjes fruitpotje gemengde fruit bevat sinaasappel, als ze het niet zouden mogen zal het er niet inzitten neem ik aan. Daarnaast zijn er ook groente potjes vermengt met aardappel bv aardappel met mais en aardappel met worteltjes momenteel maak ik die dingen lekker vers, maar als een 4 maanden oude baby het wel mag hebben waarom een 6 maand oude niet? ook mijn eerste kindje vandaar de vraag
Mijn dochtertje eet ook kiwi's en mandarijntjes. Ze vindt het heerlijk! En ze reageert er niet op. Wist eigenlijk ook niet beter dat ze dit gewoon mochten. En aardappels eet ze ook al een tijdje zeker al 3 maanden ongeveer, en hier heb ik ook nooit problemen mee gehad. Ze eet nu alles, en ze is ook een makkelijke eter.
Wij hebben aaliyah al heel vlug verse kiwi gegeven. Echt haar tweede fruithapje ofzo. en dan vaak gepureerd met banaan en soms oook sinaasappelsap. Dit omdat ik wist dat kiwi vitamine bommetjes zijn. Ik had daar ook nog nooit van gehoord. Heb zelf ook veel kiwi gegeten na de bevalling. En ik gaf borstvoeding. Hoorde pas later dat je daar beter nog even mee kan wachten. Ze heeft er gelukkig niet aantoonbaar last van gehad. Ze was in elk geval een baby met weinig krampjes. Verder lette ik juis wel heel erg goed op mijn en haar voeding. Zelf at ik nooit iets met kruiden, ui, kool enz enz. Bang dat ze krampjes zou krijgen.
hahaha.. nou het hoeft niet hoor maar wij hebben het wel gedaan. Het leek me logisch als ik heel zorgvuldig keek of mijn kindje ergens op reageerde om dat dan ook te doen bij aardappelen. Citrusvruchten zijn zuurder dan andere fruitsoorten vandaar dat het aangeraden wordt om er wat mee te wachten en goed op te letten op reacties e.d. @Wupped In potjes zit inderdaad van alles maar vaak in een heel kleine hoeveelheid en het is onder bepaalde voorwaarden geproduceerd. De zuurgraad is daarmee verlaagd. Je zal geen potjes voor 4 maanden kunnen vinden met kiwi erin (denk ik). Het is niet een kwestie van NIET MOGEN maar goed kijken waar je kindje aan toe is en je realiseren dat bepaalde voedingsmiddelen meer impact hebben op het darmstelsel, maag etc van een kleine baby. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor koolsoorten zoals boerenkool of spruitjes. Die kan een kind prima eten maar het is goed om het heel goed in de gaten te houden en er niet mee te beginnen.
Sommige fruitsoorten (w.o. kiwi, aarbeien, citrus, ananas) kunnen sneller allergische reakties veroorzaken. Daarom moet je er voorzichtig mee zijn, zeker als je kindje gevoelig is voor allergien. Maar dat wil dus zeker niet zeggen dat ze het niet mogen! Als je kindje er niet gevoelig voor is, kun je het gerust uitproberen. Hou hem/haar dan wel even in de gaten daarna voor reakties.
Sommige fruitsoorten (w.o. kiwi, aarbeien, citrus, ananas) kunnen sneller allergische reakties veroorzaken. Daarom moet je er voorzichtig mee zijn, zeker als je kindje gevoelig is voor allergien. Maar dat wil dus zeker niet zeggen dat ze het niet mogen! Als je kindje er niet gevoelig voor is, kun je het gerust uitproberen. Hou hem/haar dan wel even in de gaten daarna voor reakties.
Aardappel is een heel milde groente. Zo mild dat het zelfs voor mijn erg allergische kinderen erg geschikt was als begingroente. Het fijne van aardappel is ook dat het heel mild en neutraal van smaak is en daardoor voor kinderen die qua smaak erg kieskeurig zijn erg geschikt. Daarnaast kun je aardappel op elke denkbare manier aanbieden. Van vloeibaar tot vast. Je kunt gekookte aardappel door een zeef drukken en zover verdunnen met melk die je kind altijd al drinkt dat je een dun vloeibare pap hebt die zelfs door een papspeen gaat (beter zelfs dan rijstepap als je een fijne zeef neemt) en die helemaal naar de melk van je kind smaakt. Je kunt de pap zo ook steeds dikker maken, door er minder of geen melk door te doen. Je kunt de aardappel ook gewoon prakken, voor een wat grovere structuur. En je kunt de aardappel gewoon in stukjes om te pakken aanbieden. En je kunt er koekjes mee bakken. Gezeefde of geprakte aardappel is ook ideaal om een waterige fruithap aan te dikken. Zonder zout gekookte aardappel combineert zowel met zoet als met hartig.