De reden dat ze voor de dienst luiden is trouwens niet zodat de 'kerkmensen' weten dat de kerk begint. Die weten dat idd allang. Het is bedoeld om de mensen die niet geloven -en dus niet naar de kerk gaan- te laten weten dat je nog steeds de mogelijkheid hebt om naar God te komen voor je sterft en naar de hel gaat. Meer een soort waarschuwing dus. Vroeger geleerd op mijn christelijke school
Ja natuurlijk wist ik dat die kerk daar was toen ik het huis kocht. Maar de voordelen van het huis wogen niet op tegen het nadeel van de kerk. Nog steeds niet overigens. Maar dat betekent toch niet dat je niet mag zeggen dat het soms vreselijk irritant is? En wennen? Nee hoor. Woon hier inmiddels bijna 10 jaar, en ik word er nog steeds van wakker.
Idd, je zoontje iets eerder of later op bed leggen. Als het goed is luiden de klokken maar hooguit een kwartiertje...
Wij wonen ook vlakbij een kerk. Op zondag wordt er geluid tussen 9.15 en 9.30 uur, bij uitvaarten en elk kwartier. Maar storend vind ik het absoluut niet. Het hoort erbij en ik snap de protesten er tegen dan ook niet.
Ik vind het een heerlijk geluid. Veel mooie herinneringen aan toen ik nog klein was. Zelfde effect als je naast een moskee gaat wonen. Het hoort er gewoon bij. Ook anno 2016.
Ik woon echt naast een kerk (en in ons dorp staan ik-weet-niet-hoeveel-kerken) en ik hoor het geeneens meer. Ook mijn kinderen hebben er totaal geen last van. Die bij ons begint zondagmorgen om 08:45 uur al te luiden. Ik woon hier overigens inmiddels al ruim 13 jaar.
Alles went. Je wist het toen je het huis kocht. Ik vind het altijd wel gezellig klinken. Ontspan, neem een kop thee en relax.
Dan moet je ook niet zeuren vind ik. Ons droomhuis bleek bij de bezichtiging tussen een kippenboer en een druk bedrijf te staan. Omdat wij niet wakker gemaakt wilde worden door kraaiende hanen of last wilde hebben van de vele bezoekers aan het bedrijf, hebben wij het huis toch niet gekocht. Zou mij achteraf niet willen irriteren aan deze dingen, laat staan over zeuren.
Nou ben blij dat de kerken hier niet elk uur luiden. En al helemaal blij dat we geen moskee in de buurt hebben. Dat vind ik nog storender dan de kerkklokken. Dus snap de irritatie heel goed. En vind dat je best even je frustratie mag uiten. 'Je weet toch van te voren....' vind ik zo'n dooddoener. Klaag dan ook niet over je schoonmoeder, de buren met die grote hond die steeds blaft of, zoals bij ons, dat er wel een nieuwbouw project uit de grond gestampt wordt etc. Af en toe wil je gewoon even kunnen mopperen en iemand horen zeggen: 'He bah, wat rot voor je...'. Lost verder niks op maar is wel even lekker. Dus TS ik vind het heel rot voor je dat je last hebt van de kerkklokken .
Wij hebben hier ook een kerk dichtbij staan, maar ik heb er geen last van hoor. Het heeft wel iets. Daarnaast vind ik het super handig om te weten hoe laat het is.
Sorry als je in de uurt van de kerk woont weet je dat het gebeurd. Wij wonen ook vrij dicht bij 2 kerken nog wel en naast de vrijwillige brandweer. Maar wij horen het eigenlijk nooit meer. Ja even en dan denk je oh ja de kerk of oh god de brandweer. Meestal wens ik die kerels in gedachten heel veel succes en sterkte en slaap weer door. Ik kom van de boerderij en ben lawaai gewoon. Maar wij wisten het van te voren en hebben er geen problemen mee. Ook wonen wij naast een molen. Heerlijk om te zien als hij draait en ja soms kraakt hij. Misschien gaan verhuizen?
Wij hebben 3 kerken in een straal van 1 km en ze luiden allemaal apart, totaal geen last van. Ik heb eerst ook jaren naast een drukke baan gewoond en toen ik rustiger ging wonen kon ik niet slapen van de stilte. Het is maar waar je je aan ergert denk ik.. beetje omgekeerde wereld dat een kerk die daar mss al 100 jaar ligt niet meer mag luiden omdat jij daar last van hebt.. Zelfde als bij een luchthaven gaan wonen en dan klagen over de vliegtuigen.
Oh wat overdreven weer, mensen kunnen echt niks meer hebben. Kerkgelui afschaffen , doe gewoon je raam dicht. Ik woon om de hoek bij een kerk en wij hebben prima geïsoleerde ramen en het geluid is minimaal. Sorry vind dit zo'n gezeur op de zondagochtend, wees blij dat het om kerkklokken gaat en niet om iets anders.... Kijk naar het nieuws, en relativeer dan een beetje.
Hier staat in de buurt een kerk, vlak voor mijn huis loopt een drukke weg waar elke 7 minuten een bus overheen rijdt, over mijn huis vliegen de vliegtuigen naar Rotterdam op een halve kilometer hoogte, en mijn buren hebben een klok die elk uur slaat. Ik vind het wel gezellig, leefgeluiden om me heen . Gezelliger dan afgelegen wonen en helemaal niets horen de hele dag. En als ik er echt last van heb doe ik het raam dicht.
tijd voor een kerkklok app Alle mensen die dat willen kunnen de app downloaden, dan maakt hun telefoon die klere herrie als het daar tijd voor is.
Jaren bij de nieuwe kerk in Delft gewoond. Oude kerk was Ook niet ver weg. Nooit geen last van gehad. Ligt er ook aan waar de wind waait.
Klopt, alhoewel de vliegroutes door de jaren heen flink zijn aangepast en dus niet altijd even gunstig .
Wij wonen letterlijk onder de klokkentoren (alsin als ik uit mijn slaapkamerraam kijk, kijk ik uit op het kerkhof en de deur van de kerk ligt op 10m van onze voordeur) en om 6u57, 11u57 en 17u57 slaan de kerkklokken hier rond de 70 keer om dan nog eens het uur te slaan. Irritant als de ramen open staan? Ja maar wij worden er niet wakker van oohja verder slaan ze elk half uur dag en nacht...