Wij wonen ook naast de kerk, het geluid is voor ons al gewoontjes. De klok luid ieder half uur, alleen de telling van de tijd en geen versjes. Soms worden we er wakker van maar dit is een enkele keer en dan meestal op zondag bij dienst omdat er dan ook mensen staan te praten. Ik zelf stoor mij er niet aan maar als je het niet gewend bent snap ik dat het soms als storend kan overkomen. Heb je al eens rondgevraagt in de buurt of het voor meer mensen storend is? Voor je allerlij plannen gaat verzinnen. Succes
Ik woon een halve km ofzo van een kerk af, meerdere kerken/klokken zelfs. De eerste 2 weken werd ik er wakker van, maar daarna niet meer. Het valt me totaal niet op en ik vind het wel gezellig klinken. Heb ook aan een megadrukke weg tegenover een tramhalte gewoond, hetzelfde verhaal, ik was er zo aan gewend. Liever dit dan buren die 's nachts leven of dagelijks keiharde muziek draaien, kleine kinderen die om 6 uur 's ochtends het huis door banjeren en honden die om alles aan slaan. Daar kan ik niet aan wennen. Die kerk staat er al een paar honderd jaar, dus dat ik die klokken zou kunnen horen, was me wel duidelijk toen ik hier ging wonen.
TS woont in een HUUR huis, beetje overdreven om dan handtekeningen gaan te verzamelen TEGEN een kerkklok.. Verdraagzaamheid bestaat bijna niet meer. Wat echt helpt ts is je er niet meer zo gebrand staan op die klok, dan hoor je het vanzelf niet meer. Als je natuurlijk iedere dag zuchtend die klokken zit te verwensen dan hoor je ze extra.
Ja, deze tijd echt nergens meer voor nodig. Helaas worden veel dingen niet aangepast aan deze tijd. Zou veel schelen
Dat. Sorry hoor, maar je wist toch dat je naast een kerk ging wonen? Wat je wél kunt doen, is dingen proberen af te spreken met de koster of dominee of zo over de tijden. Misschien heb je er wat aan, maar lees eens wat artikelen over de overlast van de kerkklokken in Tilburg centrum. Die luidde namelijk de klokken extreem vroeg (voor een extra vroege dienst voor werkende mensen). Uiteindelijk heeft de gemeente een verbod opgesteld voor het luiden van de kerkklokken vóór een bepaalde tijd. De kerk bleef dat doen en kreeg toen boetes. Probeer eerst iets te regelen met de kerk zelf. Daarnaast kun je het nog bij de gemeente proberen. Maar als het gaat om normale tijden en een normaal volume, dan heb je - ben ik bang - geen poot om op te staan.
Hoe vroeg luiden die dan? en over de opmerking niet naast een moskee kunnen wonen begrijp ik volkomen wnd ook ik zou daar niet naast kunnen wonen.
WoW echt zit met verbazing te lezen... Allereerst vind ik dat er bijzonder netjes gereageerd wordt ondanks dat het indirect met een religie te maken heeft. @ts sorrie het spijt me zeer maar waarom zou het veranderd moeten worden? Omdat jij vind dat je er last van hebt? Je vind het de omgekeerde wereld als jij je moet aanpassen? Ik neem aan dat je zelf ook door hebt dat er gebruiken zijn bij een religie, de ene roept op tot gebed 'woordelijk' de ander via de kerkklokken. Als je je daaraan stoort moet je vooral niet in de directe omgeving ervan gaan wonen. Je geeft nu aan dat het niet opwoog tegen de voordelen van de woning dan zul je er nu dus ook in moeten berusten of je gaat kijken naar een andere woning. Ik zou het bijzonder laag vinden als je vervolgens verwacht dat iets of iemand anders de gebruiken van de religie aanpast omdat jij het eerst niet op vond wegen tegen de voordelen van de woning. Overigens mis ik de kerkklokken en zelfs de oproepen voor het gebed enorm sinds ik verhuisd ben. @elmo de tram en de studentenflats dan weer niet
Wow wat een onverdraagzaamheid. Ik heb een aantal jaren pal voor een kerk gewoond maar nergens last van gehad. Ja, de eerste nachten slaap je wat minder goed omdat je het niet gewend bent, maar daarna 'hoor' je het niet eens meer. En verder was er om de week een dienst, dan hoorde je de klokken iets langer. Ook wel grappig dat sommigen blijkbaar denken dat iedere moskee 'geluid maakt'. Onze moskee is vanaf de buitenkant niet eens zichtbaar als moskee en er komt ook geen geluid uit. Daarbij gaan de meesten lopend of op de fiets naar het gebed dus niet hele parkeerplaatsen vol auto's zoals ik hier bij de kerken in de omgeving regelmatig zie. Waar je verder dan nog 'last' van kan hebben bij een moskee, vraag ik me dan echt af. Met een kerk trouwens net zo goed. Als je niet tegen klokken kan moet je maar ergens anders gaan wonen denk ik dan...
Weet je wat mij opvalt dat heel veel mensen niets meer kunnen verdragen! Gezeur om zwarte piet, alles duurt veel te lang bijv. wachtten in een rij, klagen om schoonmoeders, spelende kinderen, je mag tegenwoordig iemand al niet meer aankijken krijg je een scheldpartij over je heen, klagen om klokken die maar heel even spelen en noem maar op Dat er veel veranderd is puur door de mensen die onder deze categorie vallen. Weet je wat het is mensen willen tegenwoordig niet naar zichzelf kijken en wat zij voor zichzelf kunnen doen om iets te veranderen maar alleen alles bij anderen de problemen leggen. Ts ik vind echt dat je zeur. Er leiden meer wegen naar Rome. Als de kerk niet meer gebruikt wordt gaat dat sowieso stoppen en op veel plaatsen worden er al minder tot geen missen gehouden. Wat ik mij afvraag wat is vroeg in jou ogen?
Hier elke dag om 7u. En er is werkelijk nooit een misviering om 7u. Dus ik begrijp eigenlijk niet goed waarom de klokken dan een hele sessie doorworstelen. Die sessie is ook veel luider dan het melden van het uur elk halfuur.
Dit inderdaad. Het zit bij heel veel mensen in hun systeem dat iedereen zich naar hun moet voegen, maar willen zelf op geen enkele manier zich nog aanpassen aan anderen. Mijn kinderen sliepen door de stofzuiger en alles heen. Ze wisten niet beter, maar als je overal op let ben je ook voor alle geluid overgevoelig. Ik neem aan dat die kerk er stond voor jij in je huis ging wonen? Straks heeft je buurvrouw er last van dat de klokken niet meer luiden en dan heb je poppen aan het dansen. Voor wie moeten ze het dan goed doen?
Moet je in ons dorp komen wonen, daar zijn 40 kerken (op 60.000 inwoners), maar niet allemaal met klok