Situatie,ongehuwd,2 kinderen...huurhuis met een huur van 563 Euro per maand(per 1 juli dus) Nu zijn we er over uit dat we beter uit elkaar kunnen gaan,relatie staat al maanden op losse schroeven. Man heeft een hoger inkomen als ik, Wie kan er beter hier blijven? Wat is wijsheid,en wat kan ik aan toeslagen krijgen?En heb ik nog aanvullende bijstand nodig?(mijn huidige loon ligt momenteel op de 600 netto ongeveer,ik werk 20 uur per week. We willen in het belang van de kinderen(14&12)ook een beetje bij elkaar in de buurt blijven,zodat ze ten alle tijde bij vader kunnen aankloppen(als vader is ie zo slecht nog niet)
als jullie hier al een tijdje wonen... dan wordt de huur van een nieuw huurhuis zoiezo een stuk hoger dus ik zou als ik jou was daar blijven wonen.. jou man heeft een hoger inkomen dus kan makkelijk iets duurders betalen denk ik.. (ik denk niet dat er veel goedkopere huisjes of flatjes zijn dat dit voor jou en de kids) en kan jij ook 40 uur werken om genoeg loon te hebben??? over toeslagen en bijstand weet ik helaas niets...
De eerste vraag is, wie wil er in jullie huidige woning blijven wonen? De tweede heel belangrijke vraag is, wie kan er in de buurt een fatsoenlijke woning krijgen? Wie van jullie is in staat binnen korte termijn een woning die aan jullie minimale eisen voldoet te vinden in de buurt? Als jij dat bent, dan ga jij het huis uit, en als je ex dat is, gaat hij het huis uit. Daarnaast, bij wie komen de kinderen, als één van jullie echt de hoofdverzorger wordt, zou die mijns inziens het best in de huidige woning kunnen blijven wonen. Bij co-ouderschap maakt het niet uit. Maar ja, ik zou daarvoor niet jaren willen wachten.
Ik zou makkelijk 36 uur kunnen werken per week(moet ook van de WSNP)dus solliciteer me een slag in de rondte. Maar ben al blij met m'n jaarcontract bij m'n huidige baas die 2 maanden geleden is in gegaan. Maar nu heb ikeen proefberekening gemaakt op toeslagen.nl en kwam uit dat ik totaal voor 3 toeslagen iets meer als 500 Euro zou kunnen krijgen,dit bovenop mijn loon dan zit ik al op bijstandsniveau dus dan heb ik toch geen aanvullende bijstand meer nodig of juist wel,en dan aan de hand van dat inkomen die toeslagen laten berekenen? Wil ook geen omgangsregeling voor de kids maar een soort van Co-Ouderschap.
Je loon word aangevuld tot het bijstandsniveau en daarover heen krijg je nog eens de toeslagen en de kwijtscheldingen
Wat woonruimte betreft,dit is nogal een groot huis(5-kamer-eengezinswoning en een achtertuin maar ook een voortuin...en van de voortuin maken we niet eens gebruik dus die is al overbodig) Verder hebben we behoorlijk wat overlast van buren hier,dus ik zal dit huis niet eens missen dan. Het is voor ex alleen dus te groot. Ik wil er best een kleinere eengezinswoning voor terug,maar niet meer met een voortuin. Ex is al aan het reageren op flatjes voor zich zelf,maar ik ga ook gewoon reageren en dan moeten we maar zien wie 't eerst slaagt voor een ander huis.
Naast de toeslagen heb je dan ook recht op aanvullende bijstand voor een alleenstaande ouder. Als alleenstaande ouder is de bijstand ongeveer 1200 netto. Bepaalde zaken zoals loon, allimentatie en alleenstaande oudertoeslag worden hier vanaf gehaald. Dus als jij bijv 300 allimentatie zou krijgen en de alleenstaande ouderkorting is 76 euro per maand (gokje) dan hou je meer over dan dan dat je loon is. Hier heb je dus alsnog recht op. Zodra je dan een baan hebt gevonden met meer inkomsten dan vervalt de aanvulling vanzelf. Dan ga je er namelijk boven zitten qua inkomensten. Ik vind zelf ook dat de vader beter kan vertrekken. Hij verdiend meer en kan eventueel dus makkelijker naar particuliere huur ofzo (geen of minder wachttijd) EN is het voor je kinderen prettiger om op hun vertrouwde plek te blijven.
Ja,we moeten nog 17 maanden,dus hij krijgt in de 1e instantie nihilstelling voor alimentatie dan. En omdat we ongehuwd zijn heb ik ook geen recht op alimentatie natuurlijk,maar de kinderen wel tot 18 jaar toch? (en die is dan voor ex toch aftrekbaar bij de Belasting?,wil hem ook weer niet gaan 'kaalplukken' natuurlijk)
Waar ik vooral tegenaan zit te hikken is dat ik dus deels in de bijstand kom...mijn loon wordt om de 4 weken uitbetaald dus prima rond te komen zou je zeggen,maar hoe doen ze dat dan met die bijstand...? Toeslagen zijn toch de 15e en de 20e? Ik wil geen gaten in mijn budget krijgen straks,en geen achterstanden in mijn vaste lasten.
Van die 1200 euro wordt nog wel vakantiegeld ingehouden, dit krijg je elk jaar is mei of juni. Aan bijstand hou je ong 1125 over. Alleenstaande ouderkorting wordt daar idd van ingehouden. Toeslagen zoals kindgebonden budget, huur- en zorgtoeslag en evt. kinderopvangtoeslag krijg je hier nog boven op. Maar mochten jullie voor co-ouderschap kiezen, dan krijg je voor de week dat de kinderen bij je ex zijn een alleenstaande uitkering. Hier wordt dan het gemiddelde van genomen. Ik had dit eerst ook en ik kreeg toen ong. 1000 euro per maand. Misschien ook een goede tip bij co-ouderschap van 2 (of meer) kinderen... Zet bij allebei een kind op naam, dan krijg je geen gedoe met de gemeente zoals wat ik hier boven neer heb gezet en je hebt allebei recht op toeslagen (dus je ex krijgt dan ook alleenstaande ouderkorting enzo) dus ben je voordeliger uit. Heel veel sterkte de komende tijd!!
Bijstand krijg je elke maand rond de 3e uitbetaald. Je moet elke keer als je een loonstrook krijgt, deze inleveren bij de gemeente. Je verdiende loon wordt dan van de eerstvolgende uitbetaling van je uitkering afgetrokken. Ik weet niet precies hoe ze dat berekenen als je om de 4 weken uitbetaald krijgt, maar daar hebben ze vast een bepaalde berekening voor. De toeslagen komen idd rond die data, ligt wel een beetje hoe het weekend valt. Maar ik zal wel gelijk de toeslagen aanvragen bij de belastingdienst als je weet hoe je situatie is, want het kan 2 maand duren voor dat je geld krijgt (en als je pech hebt zoals ik nog langer)
Denk erom dat je allimentatie ook ingehouden wordt door de bijstand, dat je dat niet als extra berekend. Je wordt aangevuld met je loon tot ong 1125 (verschilt per gemeente) en daarbovenop krijg je je huur-, zorgtoeslag en kindgebonden budget. En kinderbijslag per kwartaal. Alleenstaande ouderkorting wordt ook ingehouden.
Vergeet ik nog wat...heel veel sterkte de komende tijd. Schrijf goed op wat je moet regelen en streep dat af..je leeft toch een beetje in een roes...heeft bij mij goed gewerkt
Die 1125 euro, is dat dan incl de alleenstaande ouderkorting etc?? Want ik moet 3 mei bij de sociale dienst zijn voor een bijstands uitkering. En heb wat informatie opgezocht wat de hoogte daarvan is. Hier in Amersfoort staat dat alleenstaande ouders 1200 euro netto krijgen, maar hoe moet ik dat dan zien? Ik weet dat de alimentatie gekort wordt, maar de toeslagen die je krijgt, is dat dan bovenop die 1200 euro, of ook incl?
De toeslagen komen daar nog bovenop, de alleenstaande ouderkorting wordt ingehouden (volgens mij is die wet verandert sinds 2011)
En er wordt ook nog vakantiegeld ingehouden van die 1200, dus je houdt ong 1125 over. En dat vakantiegeld krijg je dus jaarlijks weer terug.
Sorry had verkeerd gelezen, samenwonende krijgen die 1200 euro, alleenstaande ouders 1100 euro. Maar zoals ik begrijp uit dat stukje informatie, is dat incl heffingskortingen en alimentatie. Dit staat er: Een minimum inkomen is een inkomen op bijstandsniveau. Dit kan zowel gaan om een inkomen uit arbeid als om een inkomen uit een uitkering. Ook ontvangen alimentatie en de heffingskoringen van de Belastingdienst tellen mee als inkomen. Dit minimum inkomen is voor: gehuwden en samenwonenden rond de 1.200,- netto per maand alleenstaande ouders rond de 1.100,- netto per maand alleenstaanden rond de 850,- netto per maand Voor een aantal hieronder genoemde regelingen mag u een hoger inkomen hebben. Dit staat dan bij de regeling vermeld.
Toen ik 4 jaar geleden alleenstaand ouder was, werd bij mij aangevuld tot 850 euro (verdiende zelf 600 en rest werd dus aangevuld) en niet tot 1100.Wel kon ik zelf alle heffingskortingen en toeslagen aanvragen en die kwamen er gewoon bovenop. Ook de kinderallimentatie die ik ontving werd nergens op ingehouden.. Dus ik hield meer over dan die 1100.. Recht op Bijstand
volgens mij word inderdaad de toeslagen wel berekend met de uitkering dus jou loon+toeslagen=.... rest word door de sociale dienst bijgevult tot 1100 euro het minimale vraag het voor de zekerheid even na bij de sociale dienst en even een compliment ik vind dat jij en jou partner dit supergoed regelen uit elkaar gaan is al heel wat maar het op deze vriendschappelijke manier regelen is echt super jullie denken beide nog aan elkaar en aan de kinderen en zo hoort het ook wou ik even zeggen