Ultieme speelgoed 2-jarige die veel thuis is.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Paardenbloem, Apr 14, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Hallo,
    Even gauw een topic maken nu ik 2 seconden rust heb ;)
    We zitten momenteel in een pittige periode met een klein meisje van 1 maand oud en ons zoontje van bijna 2 jaar.
    Omdat we ivm huilbaby ervaring proberen ons meisje veel rust en regelmaat te bieden (enige wat werkte voor zoontje destijds) en sowieso omdat het best een onderneming is voor mij om alleen weg te gaan met deze twee kleintjes overdag, zoek ik echt uitdagend nieuw speelgoed of activiteiten voor thuis voor ons zoontje. Hij was gewend dat hij bijna elke dag wel even een (klein) uitje had en speelde daarnaast vaak lief met vooral de Duplo thuis. Daarnaast vorig jaar zomer ook in de zandbak.

Nu merk ik alleen dat hij gezien hoeveel we thuis zijn wat te weinig afwisseling en uitdaging heeft. Ik ben thuisblijfmoeder dus hij is ook juist heel veel thuis. Speelgoed wegzetten en afwisselen doe ik al wel.

Voor zijn 2e verjaardag had ik al bedacht om hem een loopfiets te geven maar dat is ook meer voor als we weggaan.

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar tips voor hoe ik hem kan uitdagen en zorgen voor afwisseling want hij begint steeds vaker alleen maar met zijn Duplo te gooien ipv leuk te spelen (ook door alle veranderingen natuurlijk). En ik wil hem ook niet de hele dag Thomas Trein laten kijken:o:
    Daar zou hij zelf voor kiezen denk ik..

2. Rosy90

Rosy90 VIP lid

Jul 29, 2014
    9,546
    6,410
    113
    Female
    mega blocks
    Keukentje
    Tractor voor in de tuin
    Puzzeltjes
    Toettoet auto’s?
    Houten trein

3. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ballentent ;) - maar dat lokt wel uit tot gooien natuurlijk hihi
    en een keukentje -uren is hier gekookt - en dingen ín en uít de oven /koelkast /kastjes gehaald.

Paardenbloem likes this.
  4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Keukentje was hier een hit!

Paardenbloem likes this.
  5. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Mijn dochter van bijna 2 speelt graag met diertjes (Little people, Playmobil 123), knuffels (die worden rondgereden), boekjes, auto's, houten puzzels, Smartmax en de glijbaan.

Ik zou op de komende koningsdag naar de vrijmarkt gaan en eens kijken wat ze voor soorten speelgoed hebben. Een ideale manier om goedkoop verschillende dingen uit te proberen en als je zoon dan iets leuk vindt, kun je geld investeren in een grotere set.

Paardenbloem likes this.
  6. Happygolucky

Happygolucky Bekend lid

Sep 10, 2017
    544
    322
    63
    Female
    De tv haha

Mijn kind heeft in huis een compleet wagenpark: trein, loopfiets met 3 wielen, bakfiets, loopauto (en dan nog loopfiets en driewieler voor buiten maar die staan niet in huis, toen kind geboren is en op verjaardagen kregen wij dit vooral als cadeaus. Vandaar dat het zoveel is. Had van mij niet zoveel gehoeven haha ) Daar is peuter echt altijd met in de weer. Vooral bakfiets, spullen verhuizen zoals uk dat noemt. Dat in combinatie met (mega veel) Duplo bevalt goed.
    En gereedschap! Kind heeft eigen plastic peutergereedschap dus is veel aan het 'maken' of 'zagen'.

7. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

Mar 6, 2016
    1,949
    1,711
    113
    Female
    Toet toet auto garage
    Radiografisch autootje(vind mijn zoontje geweldig)
    Vormenstoof
    Gewone kleine autootje
    Ballen spugende olifant ( weet even het merk niet meer maar te koop bij action.)

8. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Houten Treinbaan is hier favoriet. Samen een nieuwe baan bouwen is ook supercool!!
    Keukentje inderdaad, wij hebben een heel simpel klein ding, klein oventje en 4 "gaspitten" uren speelt hij ermee. Pannetjes erbij en wat eitjes, houten fruit etc

Z'n houten garage met auto's is ook een succes

En kleien, verven, knutselen vindtie t einde.

Stoepkrijt? Kan hij al snel even buiten doen als t zonnetje er is. Weet natuurlijk niet hoe jullie tuin is maar wellicht kan dat als de kleine toch even slaapt oid?

1 muurtje hier is hier krijtverf. Ook een succes!!

Hmmm. Mijn zoontje heeft ook een grote houten bus waar dieren inzitten, t is een soort vormenstoof zeg maar. Momenteel is t even uit, maar daarvoor was dat ook goed voor uren speelplezier!

9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Houten trein. Hier wordt vanaf 2 jaar zelden met iets anders gespeeld. Als ik al zijn andere speelgoed weg zou doen, dan komt ie daar misschien pas over twee weken achter haha.

10. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Wij hebben een glijbaan in huis. Ik heb hem van marktplaats, een hoogslaper glijbaan. Ik kan hem aan de verwarming hangen (is niet hoog). En daar heeft hij heel lang speelplezier van. Ook de auto's eraf enzo. Hij klimt wel op de vensterbank dan maar dat kan hier. Ligt eraan of je huis daar geschikt voor is :). We hebben ook een keukentje en dan doe ik in het wasbakje wat water en speelt hij daar graag mee. En een houten auto garage met lift is ook een hit hier.

11. Glimmer

Glimmer Niet meer actief

Kleien, verven, keukentje, Zoefzoef..

Maar waarom ga je niet als het lekker weer is elke dag even naar de speeltuin?

smax likes this.
  12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Juist nu ze zo klein zijn kan je makkelijk het huis uit en ook ritme en regelmaat houden. Hier legde ik dochter als het tijd was om te slapen in de kinderwagenbak of deed d'r in de draagzak en ging dan met de oudste lekker naar buiten. Even naar de speeltuin, de winkels of gewoon een rondje lopen, eendjes voeren, naar de glasbak en dat soort dingen. Hoeft geen uren te duren, maar even een half uurtje eruit was voor ons allebei lekker en vaak was dat beter te doen dan dat ik met een baby op m'n arm op de bank zat en hij dus om me heen liep te klieren. Want dat doen alle peuters, ze moeten gewoon erg wennen aan de nieuwe situatie en willen (logisch natuurlijk) ook hun aandacht.
    Toen hij net 2 was speelde hij hier ook nog niet geweldig zelf, wel met vlagen, maar maakte niet zoveel uit welk speelgoed het was. Inmiddels speelt hij nu al ruim een jaar afgewisseld met duplo, toet toet en zijn auto's.
    En verder had ik toen onze dochter net geboren was de afspraak met mezelf dat ik elk dagdeel wat met hem deed, dus even samen een boekje lezen, een spelletje doen of puzzel maken. Wat iemand anders al noemde even (samen) in de tuin spelen, stoep krijten, bellen blazen of met de bal spelen.

En ja, in de eerste periode na de geboorte van z'n zusje zat hij hier ook meer achter tv/tablet, dat wordt vanzelf wel weer minder als je een beetje ritme e.d. hebt.

13. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

Apr 29, 2012
    1,235
    180
    63
    Keukentje en toet toet auto’s zijn op die leeftijd erg leuk. Play doh doen ze hier nog steeds erg veel mee of buitenspeelgoed aangezien het lekkere weer er aan komt.

14. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Herkenbare situatie... :(

Hier speelt ze veel met Duplo, kleurpotloden en dr poppen. Wat een absolute hit is: stickertjes plakken. Naar de action; haal een zooitje stickers ( kost amper wat daar) en een kladblok en plakken maar. Hier worden hele verhalen gemaakt ermee.

Paardenbloem likes this.
  15. BZD

BZD Fanatiek lid

Jan 17, 2014
    1,059
    166
    63
    Female
    Paraveterinair
    Lastig he die aandacht verdelen met zo'n ervaring na de 1e...
    Onze eerste kleine was ook zoveel aan het huilen en weinig aan het slapen, dat ik bij deze niet teveel in de stress wil schieten wat betreft zachtjes doen en niet meer weggaan.

Zoals al gezegd in de kinderwagen te slapen leggen en er dan juist lekker op uit met de oudste is een idee, al slaapt de jongste daarin toch slechter dan in zijn bed, dus dat doe ik vaak tijdens een slaapje waarvan ik toch al verwacht dat die niet zo denderend gaat (vaak tussen 10-12.

De toettoet autobaan was hier favoriet, keukentje hadden wij ook, maar daar wordt nu pas meer mee gespeeld dan het hele afgelopen jaar (en hij is nu 3).
    Met de zachte bal binnen voetballen
    Ik zie op foto's dat we veel hebben geverfd, stickers plakken, zandbak icm met zo'n plastic huisje (https://www.beslist.nl/speelgoed_spelletjes/d0012192833/Speelhuisje_Shed.html), houten treinbaan.
    Oh en eenvoudige puzzels, en een spelletje van vormen en kleuren (https://www.bol.com/nl/p/ik-leer-vormen-en-kleuren-nieuwe-versie-2017/9200000073981316/?Referrer=ADVNLGOO002027-G-50451850766-S-380050615621-9200000073981316&gclid=Cj0KCQjwzcbWBRDmARIsAM6uChW0dm6aarFgBA30FrU12mbGo8MDm46e9uLRLbUGRZX9Eyc65j2iAAQaAr-DEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

16. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,932
    113
    Is de peuterspeelzaal geen optie?
    Mijn ervaring met beide kinderen was dat dat zoveel afwisseling bood en nieuwe inspiratie dat ze thuis ineens weer veel beter gingen spelen!

17. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Mijn zoon wordt bijna drie en vanaf 2 jaar heeft hij veel gespeeld met zijn keukentje en de houten trein. Dit jaar krijgt hij een uitbreiding voor de trein.
    We bouwen samen de baan (inmiddels kan hij het zelf) en vervolgens zet hij de dino's en diertjes erbij en ik maak een stationnetje en treintunnels van duplo.

De keuken speelt hij nu weinig mee.

18. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

Apr 29, 2012
    1,235
    180
    63
    Met bijna 2 mag je in Nederland niet naar de peuterspeelzaal, dit is vanaf 2,5 jaar.

19. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Mijn zoon is vanaf zn tweede al dol op kneedzand. Een groot dienblad met dat zand en kiep autootjes enzo erin en vormpjes.
    Kan hij zich nog steeds wel een uur mee vermaken.
    Er valt altijd wel wat naast dus even stoffer en blik daarna maar is het mij wel waard.
    Hij vraagt er dagelijks om.

Dan zet ik het op tafel en hij mag er ook alleen aan tafel mee anders wordt het echt een bende.
    Het is niet goedkoop maar echt top spul!

20. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

Jun 17, 2009
    154
    4
    18
    Een plastic serviesje om met water te spelen.

Share This Page