Ik geloof heeeeeeel erg in gewenning! En ik herken je verhaal ook mbt het vroeg wakker worden/voeding/weer slapen. Mijn dochter wordt als het aan haar ligt meerdere keren per nacht wakker voor een voeding en als ik daaraan toegeef blijft ze dat volhouden. Ja doei!! Dat trek ik niet meer en ik vind het ook niet nodig. Tot 6 maanden heb ik een nachtvoeding getolereerd. Toen heb ik haar 'laten huilen' en heeft ze het een hele tijd prima gedaan zonder nachtvoeding (wel 23u voeding). Vervolgens kwam er weer een lastige periode (tandjes/sprongetje/ziek/weet ik veel, er is altijd wel wat!) en geef je maar weer toe aan de nachtvoeding etc. En dan went ze daar weer aan... Ze zal dan nooit(..) weer uit zichzelf gaan doorslapen (is iig nog nooit gebeurd, ze hield t iig weken/maanden vol). Dus dan is het of accepteren... of consequent zijn in het niet voeden/in bed blijven. Ik heb geprobeerd consequent te zijn door uuuuren naast haar bedje te zitten/steeds troosten etc. Dit heeft wel eens gewerkt, maar uiteindelijk werd ze daar alleen maar oververmoeid van. En ik ook! Rond 11 maanden was ik er klaar mee. Ik vond dat ze best de hele nacht kon doorslapen (...) Heb haar dus weer laten huilen (wel steeds troosten/terugleggen, luisteren en anticiperen op hóe ze huilt). En rond 6u eerste voeding geven (dan weer terug en dan slaapt ze nog door). Het waren een paar pittige nachten, maar het heeft gewerkt. Het ging prima en ze slaapt alweer een aantal weken de hele nacht door! Heerlijk... Maar de laatste tijd begint de ochtendvoeding te verschuiven. Als ze om half 6 wakker wordt, denk je, ach wat maakt dat half uurtje uit. Maar plotseling is het dan 515 en eergisteren was het 415u... Gaat dus de verkeerde kant op!! Ik denk dat het ook gewoon een soort van gewenning is dat ze (weer) eerder wakker wordt. Maar ja, wat doe je eraan.
@Maka123: ik denk er dus net zo over als jij! Vannacht had ik bedacht geven we hem eventueel een vroege aangelengde fles maar eerder dan 6 uur liever niet! (en idd dan denk je om 5 uur: geef maar, dan hebben we hem weer gehad etc...). Maar het liep even iets anders: Om 23 uur gingen we bij hem kijken wat we altijd doen als we zelf naar bed gaan en toen lag meneer helemaal achterstevoren in bed. Even omgedraaid, maar toen werd ie dus wakker. Huilen. Maar niet overstuur dus even 10 minuten met tussenpozen laten huilen waarna hij sliep. Dit was wel het moment waarop ik de tip van Rozemarijke overwoog om hem een fles te geven voor de nacht zodat we iig weten dat als hij dan nog komt dat het dan echt gewenning zal zijn. Maar ja, toen sliep hij dus alweer. Vervolgens werd t 3 uur, maar toen was het ook huilen en beetje mummelen dus niet er heen gegaan en dus laten huilen. Toen 4 uur. Dit was het moment dat ik dacht: daar gaan we de hele nacht als we niet toegeven om het uur....). Hij was hard aan het huilen, ook met gillen erbij, maar ik heb het weleens erger gehoord van hem. Even afwachten en na 10 minuten huilen en af en toe gillen kwamen er pauzes tussen die steeds een stukje langer werden! Ik lag zwetend in mn bed, echt vreselijk om er zo gespitst naar te luisteren. Ik deed ook geen oog dicht hoor, vanaf 3 uur al niet meer. MAAR uiteindelijk was het stil! Ik verwachtte hem nog rond 6 uur te horen en dat het dan NOG wat erger zou zijn, maar dat gebeurde niet! Hij sliep door tot half 8, zonder fles!!!! Heb zelf dus best slecht geslapen maar ben er trots op dat onze kleine man wel degelijk zonder fles kan en zichzelf weet in slaap kan krijgen en dat het ons is gelukt consequent te blijven! Ik weet nu zeker dat t gewenning was/is en ik hoop dat aankomende nachten alleen maar beter worden!
Bij de oudste was het inderdaad zomaar uit het niks over. Niets voor gedaan, gewoon telkens heen als ze wakker was en op een dag werd ik om 8.00 wakker en dacht........hé...volgens mij heb ik zojuist een hele nacht geslapen!!!!! Wij doen dat ook zo hoor. Ik werk niet, maar mijn man gaat er ook uit 's nachts, laat me 's morgens wel eens liggen en doet wat hij kan. Maar al hoef ik er niet uit, wakker ben ik dan toch! En voordat ik dan weer slaap... Maarrrrrrr...vannacht heeft de kleine doorgeslapen tot 6.30 zonder enkel geluid! Het gaat de goede kant op. Bij jullie ook las ik. Niet erg lang gehuild. Je hebt zelf dan niet lekker geslapen, maar weet nu dat het geen honger is in jullie geval....
Wat een ellende die wakkere kindjes 's nachts! Vreselijk. Waarom geef je geen papfles 's avonds? Daar zit hun buikje voller van en kunnen ze het misschien ook langer volhouden. Als het tenminste honger is.. Bij gewenning zou ik ook laten huilen en wel steeds kijken natuurlijk. Werkt het beste anders leren ze het niet. Hier geen huilbaby gehad 's nachts maar overdag wel. Maar zo gauw we een rimte in voerden was het over. Sterkte!
We zijn al vanaf 9 maanden van de avondfles af. Wel weer tijdelijk ingevoerd toen ik dacht dat ie snachts wakker werd van de honger/ steeds vroeger wakker werd, maart dit had geen invloed. Nu geef ik een flinke kom yoghurt, soms nog met fruit en/of brinta en dan voor de nacht wat thee. Dit moet mi genoeg zijn?!
@ Meranou: hoe gaat t nu bij jullie? Hier een flinke terugslag Ons zoontje heeft oorontsteking (gehad) en werd daardoor krijsend wakker. Wilde dan ook niet drinken, maar had gewoon pijn! Met een zetpilletje ging hij dan wel weer slapen. Ook had hij koorts en at en dronk hij slecht, dus als hij snachts kwam gaven we hem vaak wel wat omdat hij dan vaak wel dronk en we allang blij waren dat er wat in kwam! Maar nu sinds gisteren is hij aardig aan het opknappen en eet en drinkt hij weer goed. MI geen reden dus om hem weer een nachtvoeding/ drinken te geven! Afgesproken met mn man om weer consequent vol te houden, maar vannacht om 4 uur begon het gehuil. 20 minuten aangehoord. Hij was niet overstuur en ook zaten er pauzes tussen. Naar mijn idee dus meer een beetje jengelen en niet erge honger en moe genoeg om weer in slaap te kunnen vallen. Mijn man echter was het na 20 minuten wakker zijn terwijl hij smorgens weer vroeg op moet, zo zat dat hij weer is gezwicht! hele discussie, maar ja, ik vind het snachts ook moeilijk hoor. Maar ik ben bang dat we er zo op deze manier nooit vanaf komen! Bijkomend voordeel is dus ook dat ie lekker uitslaapt tot 8 uur en vrolijk wakker wordt terwijl anders is hij vrij humeurig totdat hij heeft gegeten. Maar om 4 uur snachts is het toch geen honger??? 6 uur ala.... maar 4 uur...?!!
Ik kan je niet helpen, maar wil je wel even zeggen dat je niet de enige bent. Ik ben kapot, zoonlief slaapt hier ook vreselijk slecht, al een aantal weken. Heeft oorontsteking(en) gehad, maar is nu weer aan de beterende hand. Hier lijkt het heel erg op verlatingsangst, laten huilen werkt tot nu toe ook niet. Voeden doe ik 's nachts overigens al een tijd niet meer, dus daarom huilt ie m.i. niet. Overdag wil ie ook niet naar zijn bed trouwens. Vermoeiend he... Heel veel sterkte! Onze zoontjes zijn vrijwel even oud, dus zou het ook geen sprongetjesgedrag kunnen zijn? Hier krijgt meneertje momenteel overigens ook nog kiezen, bij jou misschien ook?
Hij heeft wel vieze luiers....ik zal eens in zn mondje voelen. Maar vannacht ging het goed! doorgeslapen tot 7:30! Ik begrijp er niks van. Niks anders dan anders gedaan dus er is geen pijl op te trekken! Sprongetjes gedrag daar geloof ik niet zo in. Wanneer zou dat moeten zijn dan? Ons zoontje heeft het probleem van het doorslapen nu al zo'n 3-4 maanden?!
Nou, na 3 dagen doorslapen is het weer gedaan met de rust... hij is nu weer erg verkouden en eet slecht en wordt denk ik wakker door het hoesten, heeft dan honger etc. Vannacht om half 2 een papfles gegeven want hij was praktisch zonder eten naar bed gegaan, dus vond dat wel een goede oplossing. Daarna om 5 uur wakker, weer wat gegeven. Maar waarschijnlijk achteraf gezien was hij wakker doordat zn luier had doorgelekt. Om 8 uur namelijk was hij klets nat. Baal er iig goed van dat zn hele ritme weer om ligt. het is werkelijk waar elke week wel weer raak en met verschillende redenen. Tanden, verkouden, hoesten, oorontsteking etc. En ondertussen probeer ik er geen gewenning van te maken van die nachtvoedingen, maar zo schiet het niet op natuurlijk! Iemand ideeën?
Hoi, Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het gaat hier wel goed nu! Al 2 weken bijna helemaal doorslapen. Uitzondering gisteren...ze had geen groente gegeten, maar melk en werd om 3 uur wakker. Fles en toen sliep ze tot 6.30. Verder eigenlijk weer de hele nacht door tot 6.30. Het ging vanzelf eigenlijk, we hebben er niks voor hoeven doen. Balen dat het bij jullie weer zo is! Tja....en elke keer met een reden. Als hij verkouden is, dan voelt ie zich natuurlijk niet echt lekker. Als ik jou was zou ik gewoon als hij wakker wordt een flesje geven en op een gegeven moment houdt het vanzelf op. Hij zit waarschijnlijk ook in de 13 maanden sprong en voelt alles dubbelop? Krijgt hij 's avonds voor het slapen gaan nog een fles of pap? Hier met de oudste wel tot 2 jaar een papfles voor het slapen, en daarna lekker slapen tot 8 uur 's morgens. En bij sprongen was het altijd dus een fles in de nacht..... ik geef daar liever aan toe dan dat ik de halve nacht wakker lig.... Waarom ben je zo bang voor die gewenning? Ken je kindjes die op hun 2e jaar nog een fles willen? Weet je...jij kan wel denken/willen dat hij geen fles meer nodig heeft 's nachts, maar waarschijnlijk denkt hij er zelf anders over, anders sliep hij wel door tot de volgende ochtend. Hij wordt niet wakker voor de lol. Het liefst slaapt hij ook door zodat hij lekker uitgerust aan de nieuwe dag kan beginnen! Het is natuurlijk geen pretje de nachtelijke flessen. Maar je ertegen verzetten geeft nog veel meer stress voor jezelf in elk geval. Als hij nou 1,5 of 2 jaar oud is en nog een fles wil dan kun je altijd nog beginnen met afbouwen. Ik denk dat hij nu gewoon de veiligheid even nodig heeft van papa of mama en misschien heeft hij een groeispurt en dus echt honger! Heel veel succes! En het gaat ECHT weer over hoor! Verkoudheid duurt een paar dagen en dan heb je voorlopig alles wel gehad toch
Ik lees net dat je niet zo gelooft in het sprongetjes gedrag.....en wanneer dat dan zou moeten zijn.... Rond 13 maanden is er een sprong die al wel 6 weken voor die tijd gevoeld kan worden. Daarvoor was er 1 bij 11 maanden...bij de oudste gebeurde het dus dat die 2 naadloos op elkaar aansloten (met tussendoor nog tanden). Dan nog 1 bij 15 maanden, die ook weeeeeken kan duren en de laatste bij ong 1,5 jaar. Gedrag wat ze dan kunnen vertonen is, slecht slapen (soms helemaal niet) slechter eten (hier dus bijna niks) meer huilen vaker bij je willen zijn als ze dan bij je zijn, weg willen vertonen wat baby achtiger gedrag slechter gehumeurd Als ouder krijg je het gevoel dat je geen land kunt bezeilen met je kind. Maar hij kan er niks aan doen, zijn wereld staat even op zijn kop, krijgt ineens allerlei vaardigheden/gevoelens/enz. die hij niet kent en dat werkt heel verwarrend op je kleine. Ik ben er dus zeker van dat die sprongen bestaan, want we hebben ze allemaal meegemaakt bij beide meiden hetzelfde ongeveer en rond dezelfde tijden. Blij dat ik weet dat het een sprong kan zijn als er iets anders gaat dan normaal, want zo kan ik helpen waar nodig en geeft me meer geduld om er mee om te gaan. Ze zijn dus niet zo voor de lol of om ons te pesten, maar er gebeurt gewoon zoveel tegelijk in die kleine lijfjes.... Misschien eens het boek lezen, misschien vind je wel heel veel herkenning (misschien ook niet, dat kan ook natuurlijk).
@ meranou: bedankt voor je opbeurende woorden! En wat heerlijk dat het bij jou nu beter gaat! Heb je er nog iets voor gedaan of gelaten?? Ik zit in een beetje in dubio. Enerzijds ben ik erg bang voor die gewenning. Die ochtend/nachtfles die ik geef stelt eigenlijk niks voor, is een "nepfles" met een bodempje melk en de rest water. Vandaar dat ik twijfel of hij echt komt vanwege de honger. Ik zie het niet zitten om nog de komende maanden/ half jaar elke nacht een flesje te geven! Maar daar neigt het al wel naar aangezien dit nu al 3 maanden zo gaat met uitzondering van af en toe een nachtje. Anderzijds: heel af en toe (en laatst dus 2/3 nachten achter elkaar) lukt t WEL zonder fles, dus als hij KAN het wel! Als hij er dus om vraagt zal er wel een reden voor zijn. (Honger? Dorst?) En wat je zegt: toegeven daaraan scheelt heel veel stress voor beide partijen. Weetje? Als ik wist dat het echt vanzelf binnenkort overging dan geef ik dat flesje en vind ik het ook helemaal iet erg. Maar mijn grote angst is dat het een gewenning wordt en ik er niet meer vanaf kom. Wat betreft sprong gedrag? Zit er met 13 maanden een sprong? Ons zoontje is morgen 13 maanden oud !En is momenteel erg vervelend, aanhankelijk, krijsen als je m op de grond zet, slecht eten, aandacht zeuren etc. Ik had het oei ik groei boek, maar kon me er destijds niet zo in vinden en er stond ook elk hoofdstuk hetzelfde dat ik dacht: nu weet ik het wel! Maar nu baal ik een beetje dat ik m niet meer heb
vervelend! onze dochter slapen wel lekker door maar toen dat nog niet het geval was gaven we ze allebei nog een flesje voordat ze gingen slapen... dat is meestal zo rond 12 uur... en daar kunnen ze de hele nacht mee doen hoor... zou het je zoon niet aanwennen om altijd een flesje te krijgen als hij erom ligt te gillen.. dan zou ik het juist niet doen... honger zal het dan toch niet zijn? of wel? als dat wel zo is kan je eens een fles melk van 210 ml met 5 schepjes pap erdoor proberen.... slapen onze dochters als een roosje op.... mijn oudste van bijna 2 krijgt geen fles meer, we hebben het altijd gedaan en ineens van de een op de andere dag was die behoefte weg en sliep ze gewoon door... mijn jongste van 8 mnd is nog een beetje wisselend dus daarom krijgt ze een fles als ze wakker is, ze ligt dan vaak te spelen ofzo maar drinkt wel een hele fles leeg... ik denk dat als je er gewoon aan toe geeft en hem standaard een flesje aanbied dat het vanzelf over gaat en hij er steeds minder behoefte aan zal hebben....
@Druif78 We hebben er niks voor gedaan of gelaten. Zomaar ineens sliep ze weer door (met een uitzondering daargelaten). Ik heb het gevoel dat ze weer lekker in haar vel zit en KAN slapen, zonder gepest te worden door tandjes, sprong, verkoudheid oid. Ze krijgt haar laatste fles om 18.30 ong. en slaapt dan tot 6.30. Ik was ook ontzettend bang voor de gewenning, maar bij de oudste konden we gewoon niet anders dan de fles geven. Ze at niet veel en was dun. Elke keer als ik de fles gaf dacht ik....oo jee doe ik hier wel goed aan, wat als ze nou nooit leert zelf door te slapen enz.... (je kent het wel). Dan pakte ik het sprongen boek er weer een bij en ja hoor, het was weer de tijd. Na de sprong ging het weer even goed tot de volgende kwam. En na de laatste sprong was het gewoon over. Van de een op de andere dag sliep ze door en is nooit meer 's nachts wakker geworden. Bij de tweede ben ik daarom niet meer bang voor gewenning. Ik zie ook aan haar dat ze wel graag WIL slapen, maar dat het soms zonder een extra fles niet lukt. Nu vind ik het nog wel vervelend om 's nachts uit bed te moeten, maar het gaat een beetje op de automatische piloot. Half slapend voed ik haar en slaap dan zo weer verder. Na een paar weken is het weer als vanouds. Wat je schrijft over het gedrag van je zoontje klinkt inderdaad heeeeel erg als een sprong. Die is rond 13 maanden ja! Let er eens op of je nieuwe dingen ziet die hij doet/ kan/ wil doen, dan weet je het zeker. De laatste paar sprongen worden steeds heftiger is mijn ervaring. En inderdaad de meeste baby's kunnen wel doorslapen en hebben die voeding 's nachts eigenlijk niet meer echt nodig in normale toestand. Maar bij een sprong vaak wel! Mijn meiden kunnen en konden het ook, alleen in die periodes....tja dan was het nodig. Mij heeft het enorm geholpen om gewoon het idee los te laten dat ze het zouden moeten kunnen. het komt zoals het komt en het is zoals het is en dat gaf zoveel rust en dat straalde ook weer uit naar de meiden, die dan ook weer rustiger werden. Als het goed is ben je bijna door deze periode heen en kan je kleine weer gaan doorslapen een paar weken tot de volgende sprong. En wat ook in het boek staat: slimme kinderen hebben vaak meer last van de sprongen. Heel veel succes ermee!
@ Mora27: bedoel je dat jij standaard nog een fles gaat voor jullie zelf gaan slapen? Maak je je dochter daarvoor wakker? Enerzijds vind ik dat best zielig en verstoor je mijns inziens hun diep slaap, maar anderzijds ben ik dan misschien wel de nachtelijke perikelen voor? En leer ik hem ook af om snachts helemaal over de rooie te gaan omdat ie dan misschien wel echt honger of dorst heeft? Dit is misschien nog wel de overweging waard? @ Meranou: ik kijk ook reikhalzend uit naar ede periode dat ons zoontje niet meer geteisterd word door hoesten, snotteren, oorontstekingen, tandjes en kiezen en sprongetjes. Het lijkt hier een onafgebroken periode te zijn! Ik krijg hier gelukkig wel de bevestiging dat er een 13 maanden sprongetje is. Ik wil daar dan ook graag in geloven aangezien een sprong van voorbij gaande aard is ! Ik denk dat ik er dan maar aan toe moet geven? Vannacht om 3 uur hoorde ik m alweer huilen, maar niet echt overstuur. Toch heb ik m maar een aangelengd flesje gegeven en konden we allemaal rustig doorslapen tot half 8. toch voel ik me dan weer rot en denk ik: misschien had ik langer moeten afwachten tot ie echt overstuur wordt, misschien had ie toch nog zelf in slaap kunnen vallen? Ik verpest hem en verwen hem zo op deze manier enz. Ik blijf het moeilijk vinden want: waar doe je nou goed aan? Ik weet iig dat toegeven op het moment zelf de minste stress oplevert, alleen achteraf dat schuldgevoel.... Ons zoontje eet momenteel praktisch niks savonds. Volgens mij gewoon eigenwijsigheid maar zou misschien ook nog met zn verkoudheid te maken kunnen hebben. Zolang hij niks eet savonds geef ik m toch maar wat.
Ik geef mijn zoontje ook nog regelmatig een fles om 22.30....en dan geen aangelengde melk, maar gewoon pap. Een flinke fles. Hij zit nu weer in zo'n periode dat hij zijn warme maaltijd vaak niet wil, en dat hij 's nachts wel eens wakker wordt. Om uit te sluiten dat hij 's nachts honger gaat krijgen, en om de kans te vergroten dat hij doorslaapt, geef ik hem dus gewoon die fles voordat ik zelf ga slapen. Ik heb een stoel op zijn kamer staan, en haal 'm gewoon slapend uit bed met alleen een nachtlampje aan. Hij drinkt dan half slapend zijn fles leeg, en daarna kan ik hem zo weer terugleggen. Hij slaapt niet korter/slechter doordat ik hem op dat tijdstip even wakker maak, maar dat zal natuurlijk per kind verschillen. Als je 'm eens een keer om 22.30 nog een flinke fles geeft, dan kun je in ieder geval uittesten waar hij 's nachts nou wakker van wordt. Want als hij dan nog steeds wakker wordt, is het dus niet van de honger maar uit gewoonte...en dan kun je daar weer verder mee (5 minuten regel of wat ook maar werkt bij jullie).
Ja, je hebt gelijk! Ik heb het er zonet nog even met mn man over gehad. Dit willen we ook proberen! Ons zoontje eet ook al een paar weken erg slecht, zeg: zo goed als niks savonds. We geven hem als toetje al een flinke bak yoghurt met een banaan oid en brinta zodat hij toch een bodempje heeft, maar hierop redt ie het geen 12 uur lang natuurlijk. Een tijd terug speelde dit probleem nog niet zo en at hij gewoon goed zn avond eten en werd hij vroeg in de morgen wakker. Nu eet hij dus slecht en wordt hij rond 3 uur wakker. Ik denk dat wij vannacht voor we zelf naar bed gaan (22:30) hem ook een dikke papfles gaan geven. Dit deden we de laatste dagen ook al maar dan om 19 uur, maar dan dronk hij ca 50cc, logisch ook na zo'n bak yoghurt. Ik vind het sneu om hem er voor wakker te maken, maar ik denk dat we hem gewoon op zn rug draaien, hem in bed houden en hem half slapend een beker melk/pap gaan geven zodat hij niet helemaal klaar wakker wordt. En idd gewoon 150/180cc. Als hij dan nog om 3/5 uur wakker wordt is het iig niet van de honger/ dorst. Hopelijk doorbreek ik ook dat patroon van midden in de nacht wakker worden en dan helemaal over de rooie gaan. En deze methode zou als het werkt voor ons ook een stuk prettiger zijn aangezien we er snachts niet uit hoeven. Ook las ik hier op t forum wat over kindival. Dit wil ik nog achter de hand houden voor als hij wel weer goed gaat eten maar nog altijd komt snachts. Maar zolang hij savonds slecht blijft eten zal het deels ook honger zijn en hebben die pilletjes niet zo veel nut.
@Druif, Het blijft lastig ja, waar doe je goed aan, al die twijfel en onzekerheid! Ik zou toch proberen om dan als je zelf naar bed gaat nog een fles te geven omdat hij 's avonds dus weinig eet. Lijkt alsof hij dus echt honger heeft.... Veel baby's hebben zo'n periode rond 1 jaar dat ze ineens veel minder/slechter/niet eten. Ik lees dat je hem in bed wilt houden en dan de fles willen geven? Dat is best gevaarlijk omdat ze zich dan heel makkelijk kunnen verslikken. Ik tilde/til mijn meiden altijd slapend op schoot en dan gaat de fles ook slapend leeg. In bed leggen is dan nooit een probleem geweest na die fles. Even rechtop voor een evt. boertje en zo weer slapend verder. Als je het gaat proberen hoop ik voor jullie dat het goed gaat! Kun je zelf ook weer even bijtanken.
Wij geven zn nachtfles ook altijd op die manier: dus hij liggend in bedje. Gaat altijd erg goed! We gaan het vanavond iig proberen. Klinkt idd wel als honger he?! Gek is dat, doordat je het hier allemaal opschrijft kom je toch tot bepaalde conclusies! Als dat het idd is, hoop ik hiermee een oplossing te hebben? Ik zal laten weten hoe het ging!