Komende maand krijg ik mijn 6e (en tevens laatste) IUI. Ik gebruik ovitrelle en heb 40 uur nadat ik de spuit heb gezet de inseminatie. We moeten dan ook vaak nog een half uur wachten helaas. Nu is het zo dat ik mijn eisprong kan voelen en wel minstens twee uur voor de IUI. Mijn idee is dat we te laat zijn met de IUI. Ik weet wel dat het eitje 12 uur bevrucht kan worden, maar het duurt toch ook even voordat de zaadjes er zijn en voordat ze het eitje doorboren. Bovendien heb ik altijd geleerd dat het beter is als er al wat zaadjes klaar liggen en dat die veeeel langer blijven leven. Mijn vraag is: wat zouden jullie doen? Ik wil later gaan prikken (drie uur later ofzo). Hoe lang van tevoren moeten jullie ovitrelle prikken?
Ik zou niet later spuiten. Wat je voelt, hoeft niet persé de eisprong zelf te zijn. Je kunt ook die krampen en het drukkende gevoel krijgen als je follikel op springen staat. Hier had ik altijd een paar uur voor de eisprong last en een paar uren erna, in totaal soms wel een hele dag. Opgewerkt zaad blijft veel minder lang goed dan vers zaad. Als je later spuit, kan het dus zijn dat je eisprong ook veel later is en dat het opgewerkte zaad dan zijn werk al niet meer kan doen. Het zaad wordt ook op een hogere plek ingespoten, dus het doet er veel minder lang over om op de juiste plek te raken. Ik zou de Ovitrelle dus op de afgesproken tijd spuiten en niet een aantal uren later. Succes!
Omdat het zaad direct in je baarmoeder wordt gespoten, is het niet zo erg als je eisprong net geweest is. De zaadjes hoeven tenslotte een stuk minder afstand af te leggen en daardoor verkort je de tijd dus. Kan je het niet bespreken met je gyn?
Ik zou het wel doen denk ik. Heb zelf geen ervaring met IUI maar wel met de MMM en heb ook Pregnyl en Ovitrelle gespoten. Een ei springt 36-40u na de spuit. Als je ei dan vroeg is en de inseminatie laat (helemaal als je dan ook nog een half uur moet wachten, stom) heb je kans dat je te laat bent. Maar dat is mijn mening, ben door mijn ervaringen met de mmm ook wel een beetje eigenwijs geworden. Artsen weten ook niet alles en jij kent je lichaam het beste.
Dat is wel zo, maar de eigenlijke eisprong is niet duidelijk te herkennen aan een drukkend gevoel, krampen of steken. Die kun je namelijk ook ruim voor en na de eisprong hebben. Als jij dan denkt dat het de eisprong is en dat die eerder valt dan de IUI, terwijl dat niet zo is, zit je helemaal mis qua timing.
Feit is echter wel dat de eisprong 36 tot 40 uur na de prik is. Bovendien leven zaafjes nog wel even, ook als ze opgewerkt zijn en zelfs al jarenlang ingevroren zoals bij ond. Dus als de eisprong wat later is, is dat naar mijn idee juist geen probleem. Een te vroege eisprong is juist eerder een probleem, want de kwaliteit van de eicel gaat achteruit naarmate de tijd vordert. Maar goed, na hoeveel uur kregen jullie de iui in jullie ziekenhuis?
Ik spoot altijd 10.000 IE Pregnyl, geen Ovitrelle. Ik moest meestal rond 19-20 u de Pregnyl zetten en dan hadden we twee dagen later aan het einde van de ochtend de inseminatie. Dus daar zaten ongeveer 39-40 uren tussen.
Ik zou het niet doen. Gewassen zaadjes kunnen nog maar 6 uur leven, je eitje is nog wel 12 uur goed bevruchtbaar. Liever dus dat eitje even moet wachten dan dat de zaadjes moeten wachten.
Ik zou het niet doen.. Heb ook altijd enorm eisprong gevoel een dag van te voren maar dat wilt niks zeggen. Plus ik sluit me aan bij nana.