Hoi, Zo langzaam aan denk ik weer aan werk en heb al eea gelezen over kolven hier. Het aanleggen van een voorraad gaat goed dus nu wil ik proberen te oefenen met hele voedingen kolven en die per fles geven. Ik ga weer aan het werk als mijn dochter 5 mnd is en zou graag een jaar bv willen geven. Ik zou het liefst geen kv willen geven en ben dus erg gemotiveerd om straks op mijn werk te kolven. Maar het lijkt me ook lastig (ik geef oa extern trainingen, lastig om assertief te zijn). Heeft iemand ervaring en of tips hiermee? Om productie goed te houden en/of andere dingen? En hoeveel tijd heb je nodig gehad om te kolven? In elk geval vaker kolven indien nodig als het niet lukt begrijp ik?
Ik kolfde in ongeveer 20-25 minuten (inclusief schoonspoelen enzo). Dat was met een enkelzijdige kolf. Met een dubbele hoor ik dat het wel in een kwartiertje moet lukken. Tot 9 mnd heb je kolfrecht en kun je maximaal een kwart van je werktijd hiervoor gebruiken. Ik kolfde deels in de pauze en deels in 'de baas zijn tijd'. Je hoeft je pauzetijd trouwens niet op te geven, maar ik vond dat in mijn situatie zelf makkelijker en ook wat sympathieker. Het is tenslotte iets uit mijn privéleven waar ik mijn werkgever mee opzadel. Tot die 9 maanden kolfde ik 3 keer per dag. In de laatste twee weken heb ik dat afgebouwd naar twee keer per dag en na het einde van mijn kolfrecht kolfde ik nog 1 keer in mijn lunchpauze. Dit heb ik tot bijna een jaar gedaan. Mijn productie was toen wel zo stabiel dat ik op de thuisdagen gewoon kon voeden zo vaak als nodig was, terwijl ik op werkdagen helemaal niet meer kolfde.
Ik ben nu sinds drie weken weer aan het werk en kolf twee keer op mijn werk. Ik voed mijn dochter dan zelf om 8 uur, en dan kolf ik om 11 en 15 uur, dat zijn de tijdstippen waarop zij normaal drinkt. Hoeveel tijd je nodig hebt om te kolven is volgens mij erg verschillend per persoon en hangt ook af van wat voor soort kolf. Ik heb de medela freestyle (dubbelzijdig en elektrisch) en kolf ongeveer een kwartier. Maar ik moet een stuk lopen naar de kolfruimte en dan ook nog schoonmaken, dus ik ben toch wel een half uur per keer kwijt. 's Ochtends kolf ik dan ongeveer 200 - 220 cc en 's middags rond de 160 cc, dan heb ik genoeg voor twee voedingen voor mijn dochter de volgende dag, plus nog wat reserve. Ik merk wel dat het kolven nu beter gaat dan in de eerste werkweek, ik ben nu wat sneller klaar. Ik moet ook soms voor afspraken buiten de deur zijn, ik bel dan even van tevoren naar de locatie waar ik moet zijn om te vragen of er een kolfruimte is, tot nu toe is het altijd gelukt om een kamertje voor me te regelen. Ik vind het wel wennen, het is toch steeds zo'n onderbreking van mijn werk. Maar het is voor een goed doel
dank! Ik wil ook liever een deel in eigen tijd doen, ze zijn al niet blij met het feit dat ik minder ga werken tijdelijk... Zou inderdaad goed te doen zijn als ik ook niet al teveel tijd kwijt ben .Ben nu al aan het oefenen en het gaat best snel geloof ik. heb dubbel electrisch.
Ik weet dat het inderdaad even wennen is, vandaar dat ik nu thuis wat wil oefenen. Ik moet ook straks buiten de deur zijn, werk met zorginstellingen dus ik ga er vanuit dat dit ook wel moet lukken. Wennen is het vast, maar idd, een goed doel. En tijdelijk, een jaar vind ik wel de max. Dank voor je reactie!
Thuis ging kolven bij mij best goed, maar op het werk in het begin niet. Het kostte me veel tijd. Pas na 4 tot 6 weken begon het vlotter te gaan.
Bij mijn oudste dochter heb ik tot 14 mnd gekolfd. Ben nu ook al weer een tijdje bezig . Ik kolf met medela freestyle (dubbel, elektrisch dus) en ik ben bezig zolang als nodig is, zolang als er tijd voor is . Ik geef trainingen op universiteit en afhankelijk van mijn rooster (met vaste trainingstijden) heb ik veel/weinig tijd. De melkstroom blijft heel lang (30 min) langzaam lopen, maar dan heb ik ook meer dan ik nodig heb. Dus ik kolf soms 10, soms 15, soms 20 min. Als ik 25-30 min kolf heb ik meestal 250 ml in ochtend en 150 ml in middag. Bij minder lang kolven, minder melk natuurlijk. Mijn dochter dronk in het begin 300 ml per dag, en nu 150 ml (korte dag, ik haal haar om 15:00 uur op), dus ik heb altijd eigenlijk wel meer dan genoeg. Ik kolf nu nog maar 1 keer. Bij mijn oudste dochter (andere kolf) was het overigens anders. Daar stopte de melkstroom na 10-15 min en was ik dus sneller klaar, maar had ik meer kolfbeurten nodig om voldoende melk te krijgen...
Bedenk wel dat als je snel snel snel in de stress zit te kolven, dit je productie niet zal bevorderen. Het is al 100x gezegd, maar nogmaals, het gaat niet om een gunst van je werkgever maar om kolf RECHT. Het is wettelijk vastgelegd, en daar is verder geen discussie over mogelijk. Net als de wettelijk vastgelegde regels rondom de zwangerschap. Die zijn er ook niet om je werkgever lastig te vallen, zo is het nu eenmaal. Het is ook niets persoonlijks. Jij geeft borstvoeding en daar hoort het kolfrecht bij. Je collega's die even een sigaretje gaan roken 3x per dag, voelen die zich ook bezwaard? Als je veel onderweg bent is het idd goed om van te voren de zaken te regelen..ik las hier ooit een post van een collega die een gordijntje in haar auto had, ze ging dan op een parkeerplaats staan, gordijntje dicht, thermosfles voor kopje thee er bij en kolven maar...lekker prive!
Meestal kon ik gewoon mijn koffiepauzes gebruiken om te kolven, maar ik had ook wel eens cursussen extern. Inderdaad vooraf even informeren hoe en wat, dan kwam het meestal wel goed. Heb wel gemerkt dat je soms gewoon de tijd moet nemen.. zo had ik de eerste avond tijdens een trip naar het buitenland enorm last van stuwing en harde plekken, gewoon omdat ik overdag te weinig tijd had genomen om goed te kolven! Dus ik snap heel goed dat je er niemand mee wilt belasten (zoals gezegd kolfde ik zelf ook merendeels in mijn pauzes), maar soms moet je ook gewoon even op je strepen gaan staan en aan jezelf en je kind denken! Overigens was ik (dubbelzijdig en elektrisch) denk ik zo'n 20 minuten kwijt inclusief schoonmaak. Ik kolfde 2x per dag, in totaal zo'n 400 ml. Tot 9 maanden gedaan, daarna in anderhalve week vakantie afgebouwd en gestopt met kolven op het werk. Ook voedingen overdag thuis niet meer gegeven toen..
Ik heb ook tot een jaar gekolfd. Ik geef les op het HBO en het kolven ging tussen de lessen door (die daardoor ook wel eens later begonnen) en in de voorbereidingstijd. En tijdens de lange practicadagen met hulp van collega's. Ik was meestal 20 min kwijt in totaal. De eerste maanden3x per dag, toen 2x en de laatste 2 maanden nog maar 1x per dag. Ik was niet de enige collega die kolfde (wel de enige die het zolang vol hield), dus er was wel veel begrip bij collega's. Wat ik fijn vond was om op de ochtenden dat ik vroeg les had iets eerder op te staan, kleine te voeden (en die ging dan weer slapen en papa bracht hem weg of was thuis) en daarna nog thuis te kolven. Dat scheelde vaak een sessie op het werk!
Ja, op mijn strepen staan zal vast even lastig zijn. Maar ik heb niet voor niets een kind gekregen. Ik heb redelijk flexibel werk dus hoop dat het alemaal te doen is. Dank!
Veel tips zijn al gegeven, wat mij meeviel is dat je eigenlijk altijd wel ergens kunt kolven als je het maar durft te vragen .
Ja, dat laatste geloof ik ook .Ik heb al bij een chique restaurant en een sauna gevraagd en was geen probleem.
mijn knul is nu 9mnd en vanaf 4 maanden werk ik weer een paar dagen. ik kolfde eerst 2x op school en nu alleen nog in mn lunchpauze. zorg dat je ontspannen zit en evt iets erbij wat ruikt naar je kindje of een foto. Ik merk dat wanneer ik het druk heb, mn melk slechter toeschiet en ook minder is. Nou heb ik een enorme voorraad (kolf ook voor de moedermelkbank). ik heb meerdere toeschietreflexen en daardoor duurt het kolven lang bij mij, 45min is best gewoon voor 2 kanten > wel elektrische kolf.
Voorradje heb ik ook al wel maar wil nog iets meer doen, moet zeggen dat het kolven al veel beter gaat, vandaag 160 cc!
super, hartstikke goed! zorg wel dat je kolfdata op de flesjes doet he, dan weet je wanneer ze over datum gaan.
Ik heb bijna 6 maanden fulltime gekolft ivm borstweigering vanaf 10 weken. Met een handkolf! Elke 3 uur kolven, en een nachtvoeding kolven zijn goed voor behoud van je productie. Fenegriek kan je productie een boost geven (ik nam 7 capsules per dag. Als je urine en zweet ernaar ruikt heb je de goede dosis. Google in het engels naar de juiste hoeveelheden. Daar veel meer te vinden dan in het nederlands). Indien je productie niet toereikend (meer) is kun je clusterkolven. Zijn verschillende mogelijkheden voor. Domperidon geeft een boost maar vind ik een eng middel.