Nu we weten dat we een zoontje krijgen, zijn we aan het dromen over kindernamen. Mijn voorkeur gaat uit naar een echte Hollandse naam, die iedereen herkent, makkelijk te schrijven is (op maar 1 manier) en het liefst met maar 1 of maximaal 2 lettergrepen. Een van de opties zou "Klaas" zijn. Je hoort het niet veel meer de laatste tijd. In het begin twijfelde ik, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe leuker ik de naam begin te vinden. Toch ben ik benieuwd hoe zo'n naam valt bij andere mensen. Dus graag jullie mening: Is de naam Klaas écht te ouderwets, of vind je de naam juist weer leuk?
Ik vind hem persoonlijk ouderwets, maar als jullie het leuk vinden moeten jullie het doen!! Ik vind Bas dan leuker als hollandse naam
Ik hou van ouderwetse namen!! Maar Klaas is idd ook niet helemaal mijn ding. Willem, Tom, Bas, Kees (vind ik eigenlijk leuker voor een meisje), vind ik persoonlijk leuker. Maar blijf vooral bij je eigen gevoel! Wie weet ben je wel een trendsetter!
Ik vind dat je vooral een naam moet kiezen die jullie leuk vinden en die bij jullie past. (Zolang het tenminste niks volslagen belachelijk is zoals Bloem Pot ofzo, dat vind ik richting je kind wat onaardig.) Smaken verschillen en je zult altijd hebben dat sommige mensen de naam wel mooi vinden en anderen niet. En dat is maar goed ook, anders zouden we allemaal hetzelfde heten!
Gelukkig hebben we nog even om na te denken wat het zal gaan worden, maar ik merk dat sommige namen die ik langer in mijn hoofd heb juist afvallen, en deze blijft stijgen. Dat niet iedereen het een prachtige naam hoeft te vinden, dat begrijp ik. Dit topic heeft voor mij dan ook vooral als doel om eens te proeven hoe zo'n naam "in de praktijk" zou uitvallen. De naam die je een kind meegeeft houdt hij immers zijn hele leven. Bij de poll zie ik dat het niet helemaal zwart-wit is (ook voorstanders), maar de geschreven reacties zijn tot nu toe vrij duidelijk.
Mijn vader heeft Klaas en was vroeger een heel schattig klein ventje . Alhoewel ik het wel wat ouderwets vind, vind ik het geen hele vreemde naam om in de huidige tijd te geven.
Ik moest meteen denken aan 'Sinter'klaas. Sorry, maar enorm pestgevoelig. Vind ouderwetse namen leuk, maar deze nee..
Echt te ouderwets! Vind de klank ook niet zo mooi. Kees vind ik dan bijvoorbeeld nog wel gaan. Andere namen die je misschien leuk vindt: Aart Alfons Alwin Andries Antonie Arie Arjan, Arjen Arthur Bas, Bastiaan Bob Boudewijn Casper / Kasper Christiaan Cor, Cord / Kord Daniël David Dennis Derek Diede, Diederik Eduard Elbert Erik Erwin Evert Ewoud / Ewout Faas Ferdinand Floris Fons Frederik Gabriël Geert, Gerrit Gerben Guus, Gijs Harmen, Harm Heike, Heiko Hein Hendrik Huub Ignaas Ivo Jakob / Jacob Jan Jelle Jeroen Job / Jop Jochem Joep Johan Joop Joord Joos, Joost Joris Jos Jozef, Zef, Jozua Jurriaan Karel Karsten Kees, Koos Kobus Koen, Koenraad Lau, Laurens Lennart Leo Lode, Lodewijk Ludger Luuk Maarten, Marten, Merten Maas Marius Marnix Maurice Melchior Menno Michiel, Machiel Nico / Niko Niels Otto Paul Pieter Pim Quinten Rein, Reinier Rembrandt Rien Rik Rob, Robbe Robrecht Roderick Roel, Roeland Rogier Ruben Rupert Ruud Ryker Sander Sebastiaan Simon, Siem, Siemen Sjoerd Sjors Staas Stef, Steffen, Stephan, Steven Teun, Teunis Tim, Tom Toon Tuur Valentijn Willem Wim Wouter
Ik heb het even op me in laten werken maar ik kan er niet aan wennen. Niet per se ouderwets maar puur niet mijn smaak. Als dit jullie naam is, gewoon doen! Is toch juist wel weer leuk om een naam te nemen die je bijna niet hoort?