Symptomen hoge bloeddruk tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Maritiem, 9 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maritiem

Maritiem Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    hallo dames,

Ik merk bij mezelf dat ik in de loop van de dag signalen krijg van een hoge bloeddruk. Vroeg in de middag begint dit met hoofdpijn, en vaak wat later volgt pijn in de bovenbuik en af en toe gepaard met sterretjes zien. De hoofdpijn heb ik dagelijks de andere dingen wat minder vaak.

Bij mijn vorige 2 zwangerschappen ben ik ingeleid van wege mijn bloeddruk en met name bij de oudste was die s middags ook altijd hoger dan s ochtends. Nu is mijn vraag eigenlijk of het kwaad kan dat ik een deel van de dag deze klachten heb. Ben er verder niet ziek van. Dinsdag weer controle (heb ik altijd in de ochtend omdat dat beter uitkomt met de andere kids) dus vraag het dan sowieso ook even na.

2. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ja kwaad kan het zeker! Als je deze symptomen krijg moet je ook direct contact opnemen. Zou zeker niet wachten.

YasmijnN vindt dit leuk.
  3. Gember

Gember Actief lid

6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Eens met draaikont. Niet wachten hoor! Signalen die je benoemd zijn de gevolgen van een hoge bloeddruk, namelijk zwangerschapsvergiftiging. Hoge bloeddruk zelf kan je niet voelen is mij verteld. Heb je al contact opgenomen?

Ik hoop voor jou dat het niet om zwangerschapsvergiftiging gaat en dat je bloeddruk mee valt.

4. YasmijnN

YasmijnN Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.706
    444
    83
    Vrouw
    Jep mee eens, niet wachten maar aangeven

5. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    @Gember ik kan wel signalen voelen van mijn hoge bloeddruk. Maar dan ben je eigenlijk al te ver zodra je dat gaat voelen en moet er iets gaan gebeuren. Dus het is wel mogelijk dat je er iets van merkt.

Maar omdat je al eerder ben ingeleid vanwege hoge bloeddruk zou je toch moeten weten hoe serieus je dit moet nemen? De complicatie’s kunnen zeer ernstig zijn voor moeder maar ook voor je kind.

6. Gember

Gember Actief lid

6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Gelderland
    Ja precies... Als t zo ver is dat je het kan voelen dan zal het echt hoog zijn...! Niet goed dus.

Ik heb onverwacht een hoge bloeddruk gehad toen ik zo'n 30 weken was. Ik voelde me toen wel gespannen, hoge pols, maar verder geen klachten. Ik ben met bloeddruk van 87/139 diezelfde dag naar het ziekenhuis gestuurd. Kindje en ik zijn helemaal onderzocht. Gelukkig bleek alles goed. Werd naar huis gestuurd met dringende advies om t werk aan te passen (te hoge werkdruk). En nu kan ik zonder medicatie prettig zwanger zijn met een goede bloeddruk. De arts gaf aan dat ik direct contact moest opnemen als ik druk voel op mijn borst/bovenbuik, hoofdpijn, duizeligheid, sterretjes zien. Ik denk dus dat je er echt niet te licht over moet denken.

Hou je ons op de hoogte?

Beyzam vindt dit leuk.
  7. Maritiem

Maritiem Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Dames bedankt voor de reacties. Ik ken idd de gevaren (alhoewel het gelukkig bij mij nooit tot vergiftiging is gekomen) maar mijn twijfel is er omdat dit bij mijn oudste ook zo ging. Dat het in de middag op kwam zetten wn per dag de klachten echt verschillen alleen dagelijks de hoofdpijn. Bij de oudste was ook in de ochtend altijd goede metingen in de middag hoge(re) metingen. En toen werd er eigenlijk ook niks aan of mee gedaan dat maakt dat ik zo twijfel.

8. yasmine04

yasmine04 Fanatiek lid

17 nov 2010
    3.050
    304
    83
    Tbm
    Zuid holland
    Ik zou het zeker aangeven en laten controleren. Bij mij kan hij ook ineens verspringen van 120-73 naar 140-96 maar dat maakt wel dat ik strikt opgevolgd Wordt en al 4 weken aan de medicatie zit.
    Naast medicatie houden ze de groei v kindje en mijn gewicht bijv ook goed in de gaten

9. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Ben benieuwd hoe het nu gaat?
    Hier laatst 2 dagen hoofdpijn gehad en zelf bloeddruk gemeten. Een uitbrander van de klinisch verloskundige gehad toen ik dit zei, de volgende keer moet ik echt bellen. Inderdaad als je deze klachten steeds krijgt dan zou ik zeker bellen en het laten controleren. Je neemt zo een risico voor jezelf en je kindje wat niet nodig is

10. Gember

Gember Actief lid

6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Gelderland
    Heb jij daar een speciale bloeddruk meter voor? Ik heb er een gekocht, maar de uitslagen vond ik zo raar steeds. Ook zijn de uitslagen bij de vk anders, lager dan wanneer ik het met eigen meter meet. Las ik in gebruiksaanwijzing dat t niet geschikt is voor zwangeren. Mijn meter kan de bloeddruk van een zwangere niet goed oppikken.

En was je bloeddruk te hoog of viel het mee?

11. Maritiem

Maritiem Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    De hoofdpijn blijf ik houden maar de andere klachten niet meer gehad. Ik ga het morgen bespreekbaar maken met de vk. Heb weer in de ochtend controle en verwacht dat de druk dan (nog) wel goed is. Bij vorige twee zwAngerschappen ging het qua klachten precies zo en werd er nooit echt goed naar gekeken en voelde ik me echt een beetje een aansteller dat maakt voor mij de drempel om te bellen een beetje hoog.

12. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Ik zou dan zeker bellen als je klachten hebt en ook aangeven dat je hetzelfde ervaart als de vorige keer.
    Ik ben verpleegkundige en heb een eigen goede handmatige bloeddruk meter. Die je zo kunt kopen wijken nogal eens af en je moet ook wel weten wat je doet en hoe je de waarden moet interpreteren.

Mijn bloeddruk was goed, maar het is natuurlijk altijd een momentopname. De VK zei tegen mij de volgende keer te bellen zodat ik kon laten bloedprikken en urine inleveren, ze zei dat je niet altijd een hoge bloeddruk hoeft te hebben.

13. Gember

Gember Actief lid

6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Gelderland
    Ah vandaar! Fijn dat je bloeddruk goed was en ook fijn dat je dat zelf kan meten en ook snapt hoe je het moet interpreteren. Moet zeggen dat k t irritant vind om zo afhankelijk te zijn van vk. Elke x als ik bloeddruk meet is t voor mij zo'n spanningsmoment. Ondanks dat t de laatste 6 controles goed was.

Maritiem, ik herken wel je gevoel van aanstellen. Jammer is dat. Want je lijf is zoooo belangrijk. Juist nu meer dan ooit. Dat mooie leven wat je in je draagt. Dat is zo kostbaar! Ik hoop dat t met een sisser afloopt, maar dat jij ook een uitbrander krijgt van de vk ;). Niet om je te pesten, maar om je bewust te maken dat je je écht niet aan het aanstellen bent! Ik vind t heel knap dat je je zo bewust bent van eigen lichaamssignalen. Dat moet je juist in je voordeel laten werken!

14. Maritiem

Maritiem Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    nou de controle gehad, bloeddruk voor mijn doen idd wat hoog, had het dus toch goed gevoeld. normaal zit ik rond 110/60, nu was het 130/80. niks ernstigs en zoals verwacht doen ze er nu verder nog niks mee. alleen bij meer klachten wel bellen uiteraard.

Gember vindt dit leuk.
  15. Gember

Gember Actief lid

6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Gelderland
    Gelukkig zeg! Je hebt een lage bloeddruk van jezelf. Goed dat je hebt afgesproken om gelijk te bellen als je klachten krijgt.

Deel Deze Pagina