Hoi, ik heb even een vraagje. Afgelopen vrijdag is bij mijn zoon (de middelste) de 5e ziekte geconstateerd. (en de oudste heeft het onderhand ook) Omdat ik toen 18+1 zwanger was moest ik even contact opnemen met de vk. Zij heeft mij doorgestuurd naar het ziekenhuis voor bloedonderzoek. Nu is uit dat bloedonderzoek gebleken dat ik de 5e ziekte nog niet gehad heb in het verleden. Ook is er nog wat bloed naar Sanquin gegaan om op kweek te zetten om te kijken of ik op dit moment geïnfecteerd ben. Nu heb ik nog wat vragen erover maar ik vind ze niet direct dringend genoeg om de eigen vk er mee "lastig te vallen" (ze had gisteravond, toen ik belde, nog 2 bevallingen die bezig waren dus kan me voorstellen dat ze nu graag van haar zondagsrust geniet ). 1) wat zijn de consequenties als blijkt dat ik nu geïnfecteerd ben? 2) valt er iets aan te doen? 3) zijn er dingen die ik zelf nu nog kan doen om kans op besmetting alsnog te voorkomen? (er loopt hier nog 1 hummeltje rond die nog geen last heeft van rare vlekjes, maar die kan dus wel besmettelijk zijn op dit moment) Alvast bedankt voor de moeite!
Hallo, Zie deze site dan weet je wat de risico's zijn als jij het krijgt. Vijfde ziekte (parvorvirus B19) en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Daarom moet jij bij klachten van de 5e ziekte aan de bel trekken bij de verloskundige zodat zei jou kan verwijzen naar de gynaecoloog voor de extra echo om te kijken naar het hoofdje van jullie baby. Deze risico's gelden voor de eerste 20 wkn van de zwangerschap. Doordat jou kindjes het hebben en er een incubatietijd is, dus voordat de verschijnselen er zijn kan jij al besmet raken is er geen reden om voorzorgmaatregelen te treffen. Let wel goed op de hygiene. Jij hebt geen invloed of je het wel of niet krijgt. Groetjes Ineke