vraagje over flesvoeding gelijk na geboorte.

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door 1992, 12 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1992

1992 Actief lid

16 apr 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben zwanger van mn 2e kindje, en ik wil gelijk flesvoeding gaan geven. Vorige keer de eerste weken wel bv gegeven maar vond het zoveel gedoe, ze wou ook slecht drinken en ik wist gewoon niet hoeveel er in ging elke keer. ( ik lekte trouwens als een gek, kwam na 20 weken zwangerschap al melk uit)

Ik zie het nu niet zo zitten om daar weer aan te beginnen. Maar moet je dan wel afkolven om de druk er af te halen of hoe gaat dat? Ben nu 25 weken, nog geen melk. Maar als dat straks wel zo is stopt het dan ook vanzelf weer? Weet iemand dit.

2. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Nee je moet er zoveel mogelijk afblijven, dus zeker niet kolven want dan breng je het op gang. Strakke BH om en pads in je BH doen want lekken ga je toch wel. Hier bij kindje nummer 2 ook direct begonnen met kv. Had ongeveer tot 5 dagen last van mijn borsten (understatement, PIJN deed het..) maar daarna is het ook wel snel over.

3. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Zou ten eerste je niet verdedigen waarom je geen bv geeft. Snap dat je het er nu bijzet maar het is jouw keuze en daar heeft niemand over te oordelen :)

Volgens mij hoef je niet te kolven om de druk eraf te halen. Ik weet niet meer hoe het ging bij mij vorige zwangerschappen. Ik heb vroege een borstoperatie gehad, bij de eerst 2 ging bv gewoon slecht en kreeg enorme ontstekingen, toen wel druk eraf moeten kolven. Gebleken is dat ik door die operatie geen bv kan geven zonder ontstekingen. Volgens mij heb ik nu gewoon strakke bh's gedragen, nu wel weer een ontsteking gekregen maar een hele lichte gelukkig. Bij me jongens was ik erg ziek steeds.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee je moet er echtvanaf blijven.. Anders komt het idd op gang...

Pads heb je ook soieso nodig voor het lekken

En hier ook echt verschrikkelijke pijn gehad... Maar dat was pas op de 4e dag ofzo en duurde 2 dagen..

5. 1992

1992 Actief lid

16 apr 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke bedankt, was ff benieuwd. Vorige keer elke dag 1 voeding minder bv gedaan. En toen ik gestopt was, bijna geen last van pijn gehad. Dus hopelijk valt het nu ook mee

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Gewoon een hele strakke sportbh aantrekken die je borsten net niet afknellen.. In het begin zul je wel ff druk voelen, maar dat is na een paar dagen over.. Voor de zekerheid wel compressen erin doen, voor het lekken.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Afblijven, en vooral geen strakke BH aandoen. Die oefent nl. druk op je borsten uit waardoor je ze juist stimuleert om melk te maken.

Als je stuwing erg wordt: een keer helemaal leegkolven en aan je kind geven. Je kind heeft dan meteen voor 6 weken antistoffen te pakken en je verkleint de kans op een ontsteking. Van één keer helemaal leegkolven gaan je borsten geen melk maken, sterker nog, met maar een keertje helemaal leegkolven verkort je de stuwingsperiode.

Mocht je een domme arts treffen die je pilletjes wil voorschrijven: weiger ze. De bijwerkingen zijn ernstig, op lange en korte termijn, en vaak krijg je als ze uitgewerkt zijn alsnog stuwing.

Ga geen excuses verzinnen. Als jij je kind niet zelf wilt voeden, dan wil je dat niet, punt uit. Ga geen discussies aan.

8. 1992

1992 Actief lid

16 apr 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe weet je dit allemaal, want de rest zegt wat anders. Maar ga geen kolf aanschaffen om 1 keer af te kolven

9. Liefdeis

Liefdeis Fanatiek lid

2 sep 2011
    1.012
    1
    38
    Hilversum
    Ik ben hier ook meteen met KV begonnen, en ben in het ziekenhuis bevallen,
    Daar gaven ze aan, tien dagen dag en nacht een strakke BH aan doen, ook met douchen!
    Verder moest ik er gewoon afblijven, niet de druk eraf halen, want dan stimuleer je alleen maar, en heb je grotere kans op onstekingen enzo!
    Ik heb drie dagen echt flinke stuwing gehad, daarna liep het terug!

10. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Nu ik erover nadenk deed ik een strakke bh aan nadat ik stopte met bv.. Maar deze tip kreeg ik van mama's die meteen met fv begonnen.. Hoe dan ook zul je vast wel last krijgen van je borsten, maar als er niet blijvend gestimuleerd wordt om eruit te drinken, neemt de druk vanzelf af.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jaren ervaring, heb al vaker moeders geholpen. Kolf hoef je niet te kopen, je hebt geen apparaat nodig, dat kan ook gewoon ket de hand. apparaat kun je gewoon lenen van vriendin of familie. Verloskundigen en kraamverzorgsters hebben er ook vaak eentje in hun tas zitten.

12. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Of huren bij de kraamzorg.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je kan een kolf inderdaad huren of lenen van het ziekenhuis of de vk.

Verder zou ik ook niets gaan afbinden, omdat dit juist averechts werkt. Ik heb in de begintijd zo'n heftige toeschietreflex opgewekt, dat het letterlijk eruit spoot en ik mijn dochter niet eens aan kon leggen. Dit was elke voeding zo en ze dachten aan hyperlactatie, maar toen bleek dat mijn voedingsbh eigenlijk te strak zat. Ik had daar zelf niet eens last van, maar toen ik een maatje groter probeerde was die hele heftige toeschietreflex toch echt over. Mijn vroedvrouw zei ook dat afbinden zorgt voor een hele heftige reactie.

Als je niet begint met heel veel en intensief aanleggen in de eerste tijd heeft je bv nooit de kans op te bouwen en krijg je dus ook geen last. Een keer goed leegkolven als de stuwing te erg wordt en dit aan je kindje geven en verder van je borsten afblijven is volgens mij het beste dat je kan doen.

14. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik ben ook gelijk begonnen met kv, moest er zoveel mogelijk vanaf blijven en strakke bh aan doen dag en nacht en geen warm water erover heen laten lopen met douche. Zo gezegd zo gedaan, kreeg op dag 4 onwijs stuwing gruwelijk pijn deed het, toen hebben ze een hydrofiele luier er heel strak omheen gedaan en daar ging het mis.....achteraf bleek dat die hydrofiele luier mijn borsten zodanig afknelden dat alles verstopt zat en ik een borstontsteking kreeg, ging niet over bleek dat er 2 abcessen inzaten, dat wil je niet, deed onwijs veel pijn!
    Ik denk achteraf dat 1 x leegkolven toch beter was geweest, in ieder geval niet pas straks gaan opbinden als je al stuwing hebt....dat heb ik geweten!

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Juffie26, wat erg :( afbinden is nooit goed.

Maak je al veel melk aan, het is de natuur en kolf dus goed leeg en geef dat aan je kindje. Heeft hij meteen een gouden start, en jij het minste last. Niet afbinden en ook niet stimuleren.

Deel Deze Pagina