Beste allemaal, Onze dochter is nu 9 weken oud en heeft ten opzichte van vele andere kleintjes van deze leeftijd een afwijkend schema (althans, zo lijkt het Nu is dit als volgt met 6 flessen: 07.00 wakker - fles 08.30 uurtje slapen 09.30 wakker - rekken tot 10.00 10.00 fles 11.30 2 tot 2,5 uur slapen (altijd in de bugaboo omdat ik op stap ga) 14.00 fles 15.30 in bed maar huilen....in de middag wil ze eigenlijk nooit slapen. Als ik haar om 15.30 in bed leg en ze ook echt aan het gapen is en moeie oogjes heeft, begint ze steevast te huilen, echt krijsen. Meestal valt ze dan na een uur op mijn borst in slaap en kan ik het zo rekken tot circa 17.00 17.00 fles 17.30 badjes 18.30 bed 23.00 fles 03.30 fles En dan begint het verhaal weer van voren af aan. Op zich is dit een prima ritme want ben nog steeds met verlof. Maar eigenlijk zou ik alles een uurtje op willen schuiven (behalve de fles van 07.00 en 23.00). Iemand tips hoe ik dat kan doen? Ze is nu door het flesvoeden heel erg gewend geraakt aan dit ritme. Of moet ik gewoon even geduld hebben en wachten tot ze zelf meer tijd er tussen laat zitten (we gaven haar flessen van 150+5 maar ze laat er niet meer tijd tussen dan wanneer ik 120+4 geef dus dat wissel ik nu een beetje af zodat ik niet te veel geef). En iemand een idee waarom ze in de middag zo ontzettend huilt en niet wil slapen? Alvast super dan voor alle reacties !!
Mijn zoontje is 8 weken en wij voeden op verzoek vandaag is en zal het zo ongeveer verlopen; 4:00 6:30 9:30 12:30 15:30 18:30 22:30 Ik geef 6x 90 en 1x120, hij weegt 4,5 kg. Ik zou zeker niet teveel ophogen en haar ritme volgen. Voor mijn gevoel slaapt ze erg weinig, mijn zoontje is overdag per flesje totaal 1/2 uur tot 1 uur wakker. Te veel wakker, maar wel moe kan tot oververmoeidheid lijden en dus niet meer kunnen slapen. Maar dat kan ik zo niet zien natuurlijk. Oftewel gewoon geduld hebben
Gewoon geduld hebben. Als ze het goed doet hierop zou ik niet proberen te schuiven, maar je meisje de kans geven zelf haar ritme te vinden. En schema's zijn maar een gemiddelde, geen kind volgt dat gemiddelde precies. Doe wat goed voelt voor jouw kind, meerdere kleine flesjes op een dag is heel natuurlijk voor het systeem van een baby, dan een paar keer een plens melk weg te krijgen. Haar maagje is nog maar zo klein, flesjes van 120/4 zijn dus prima. Als ze niet wil slapen in de middag, zou ik een draagdoek proberen. Misschien heeft ze last van krampjes en dan is gedragen worden heel fijn. Of ga lekker met haar wandelen in de kinderwagen.
@Mary7 Mijn zoontje is morgen 8 weken en ook bij hem is het vaak zo dat hij smiddags huilt en jengelt terwijl hij moe is. Maar blijft nog steeds aftasten was het is. Maar met enige regelmaat is het zuigbehoefte. @Averlhach Heb je niet het idee dat je zoon te weinig krijgt? Met 4+ mag je kind 150.
Mijn zoon krijgt 6x90 + 1x120 = 660 ml Hij mag 4,5 x 150 = 675 ml Dus hij zit net onder het gemiddelde, maar als hij aangeeft meer nodig te hebben krijgt hij meer. Hij heeft hoe dan ook 7 flessen nodig. Ook al geef ik een grotere fles hij komt na 3 uur. Als ik 150 ga geven krijgt hij; 7x 150 = 1050 ml. Ten eerste zit ik dan over de liter heen, ten tweede mag hij niet zoveel. Dus nee ik ga geen 150ml geven. Daarnaast moet je je afvragen; hij is nu bijna 2 maand. Tot 6 maanden blijft melk het belangrijkste en de hoofdvoeding. Als ik nu 150 geef wil hij volgende maand 180 en dan zit ik aan de grens (210 vind ik geen normale hoeveelheid). En nee ik ga absoluut niet bijvoeden met 4 maand, zeker niet omdat ik nu grotere flessen 'moet' geven. Nu al aan de max zitten kan problemen geven voor als hij meer nodig heeft. Je rekt de maag (onnodig) op.
Klopt is ook zo. Bijvoeden met 4 maand vind ik zelf ook wel snel. Wij gaan ook wachten tot 6 maand. Ik blijf het wel lastig vinden met fv. Al zei de kraamverzorgster dat vrouwen die bv geven het fijn lijkt als je fv geeft omdat je dan ziet wat je geeft. En mij leek het zo fijn om bv te geven omdat je niet teveel kunt geven.
Ons schema lijkt er wel op 09:00 fles 12:00 fles 15:00 fles 18:00 fles 21:00 fles, douchen en naar bedje 24:00 fles 4:30 fles Ga die van 24:00 nu weglaten en kijken wat ze doet. Ik moet haar om 24:00 altijd wakker maken. Denk wel dat ze eerder dan 4:30 komt maar dat zien we dan wel
Sommige babies hebben nou eenmaal huil uurtjes. Mijn oudste had het de eerste weken na 18:00 heel erg. Gaat vanzelf over
Mijn dochter krijgt exact hetzelfde en drinkt 600 à 700 cc per dag. Meer krijg ik er gewoon niet in. Ze is nu 5,11 kg en ze is van de gemiddelde Groeilijn naar de +1 gegaan. Ze groeit als kool dus. Dat ze meer mogen betekend niet dat ze ook meer willen is mijn ervaring.
Mijn oudste had met of tussen de 3 en 4 maand een sprong waarbij hij ineens veel meer (blijvend!) ging drinken. Als je nu aan de max zit heb je straks geen rek/ruimte. Ik merk dat ze vanuit het cb het liefst zo snel mogelijk zo groot mogelijke flessen adviseren, om zo snel mogelijk naar de 5 of 4 flessen te gaan. Ik vind zelf 180 de max om in 1x te geven. Drink zelf maar eens 200ml melk in 1x! En bijvoeding is tot 1 jaar bijvoeding. De darmpjes krijgen al genoeg te voorduren! BV heeft als voordeel dat je onbeperkt kunt geven idd, net als de andere voordelen. Ik merk dat ik bij de 2e meer kijk naar mn kindje ipv wat 'men' zegt.
Beste Kwebbel86 Het rekken is niet een must op dit moment nu ik nog met verlof ben. Maar als ze straks na mijn verlof naar de creche gaat dan zit ze met slapen/fles precies binnen het uurtje dat ik haar op kom halen. Daarom lijkt het mij (theoretisch gezien) fijner wanneer ik alles tussen 10.00 en 17.00 een uurtje zou kunnen opschuiven. Dan wordt de fles van 17.00 een fles van 18.00 en kan ik die in alle rust thuis geven. Het is ook meer een gevoel dat dat mogelijk fijner is
Je baby is geen klok, geef haar gewoon de kans zelf haar ritme te vinden en ga daarin mee. Dat geeft veel meer rust, voor jou en voor je baby! Niet eten wanneer ze honger heeft en andersom is heel verwarrend voor een kleintje en ook niet nodig. En je zal altijd zien, als je eenmaal een ritme te pakken heeft, gooit ze dat de volgende dag weer om. Gewoon in haar ritme meegaan en niet zo op de klok letten en druk maken over de opvang e.d. De opvang is sowieso een andere situatie, de meeste kindjes passen zich daar heel goed op aan. Dit doen ze meestal direct, na een periode van wennen. Nu daarop 'trainen' door te rekken heeft echt geen enkele zin en ook geen effect.
Hoi, mijn zoontje is 12 weken, we hebben nog (steeds) geen vaste tijden waarop hij zn fles krijgt. Helaas lukt bv niet meer, loopt erg snel terug. Ik weet dat hij nog erg jong is maar een 'vast' schema zou wel handig zijn. Ik geef hem sinds een aantal dagen de fles van 180/6 maar vandaag heeft hij steeds veel erin laten zitten. Ik denk ivm zn 'sprongetje'. Hoe kan ik hem een beetje aan een 'vast'schema krijgen? We zijn niet van uren laten huilen...
Als je flessen van 180/6 geeft verbaast het me niets datje borstvoeding terugloopt! Waarom leg je niet gewoon vaker aan? Met een regelweekeinde, waarin je een schema aanhoudt van elke 2 uur minstens 2 borsten aanbieden met borstcompressie, krik je het waarschijnlijk weer makkelijk op!
Akkoord. Je baby zal nog verschrikkelijk vaak van schema veranderen, dus nu al 'dwingen' in een bepaald ritme om in de opvang goed uit te komen, heeft echt geen zin. Overigens, in de opvang gaan ze er ook niet in slagen je baby exact op het moment dat jij wil een fles te geven hoor. Veel kindjes daar, en soms zal er al eens eentje moeten wachten. Wat geen ramp is, want zoals Nescio ook al zei: die kindjes passen zich daar wonderwel flink aan aan.
@ dirksmama; ik moet volgende week weer werken dus wilde langzaam afbouwen. Ik heb het volgende het schema van het cb gedaan, maar toen liep de voeding heel snel terug. Hij dronk wel, maar blijkbaar niet meer verzadigend.. Dus het is niet dat ik wil dat de bv helemaal stopt, wilde graag de ochtend en laatste voeding nog wel doen, maar het is er niet meer... dus kan er niks aan doen!!
@kinderwens2010 Met 12 weken is het idd eigenlijk niet mogelijk om alleen s'ochtends en s'avonds te voeden.Je productie is daar niet op berekend.Mijn schoonzus (die een weeshuis kon voeden) dacht dat het wel zou lukken, maar ook bij haar was het in 3 weken klaar.Dus het ligt niet aan jou hoor! Jammer! Kolven was geen optie?
Natuurlijk kun je er wel iets aan doen! Gewoon weer vaker aanleggen en je krikt het weer op. Luister nooit naar het CB als het om borstvoeding gaat, want de kennis daarover is bij de meeste CB's abominabel. Als je gaat werken hoef je meestal maar 2 of 3 voedingen overdag af te bouwen. Tenzij je natuurlijk 24 uur per dag gaat werken . Het beste tempo is om per voeding die je afbouwt 10-14 dagen uit te trekken. Als je maar 3 dagen per voeding pakt dan zit je in no time volledig op de fles. Daarnaast, als je gaat afbouwen moet je flessen van maximaal 120/4 ter vervanging van een borstvoeding aanbieden. Maar echt, het is in jullie geval echt niet hopeloos hoor, zo inflexibel zijn moederborsten nou ook weer niet. Gewoon nu een paar dagen volledig op een schema van om de 2 uur borst aanbieden en verder niets, behalve in de late middag, dan geef je een fles van 120/4. Als je naast je werk wilt blijven voeden dan is alleen maar ochtend- en avondvoeding geven vragen om droogstaan in no time. Je moet, om je bv te onderhouden, minimaal 3 voedingen per 24 uur geven. Als je een kind van deze leeftijd geen maxiflessen van 180/6 geeft kan dat ook gemakkelijk. Je laat vroeg in de ochtend voor je gaat werken je borsten goed leegdrinken, je geeft zodra je na het werk je kind weer ziet weer borst, en je geeft in de avond voor het slapengaan borst. En daarnaast eventuele nachtvoedingen. Op dagen dat je bij je kind bent eventueel na een fles nog een borsttoetje. Enige 'nadeel' dat je nu zult ondervinden als je je bv weer naar een acceptabel niveau terugbrengt, zal zijn dat je de eerste 2 of 3 weken op je werk je regelmatig even de druk van je borsten moet kolven. Meer niet. En dien vooral bij je CB een klacht in wegens desinformatie!
Schema's en ritmes... wat zijn dat? Ons zoontje heeft nog steeds een wisselend ritme. Net zoals zijn vader en moeder overigens. Wij eten ook niet op de klok. Natuurlijk wel op 'normale' tijden, maar niet op vaste tijden. Hoe meer je probeert je kindje in een ritme te 'duwen', hoe gefrustreerder je zelf raakt want dat lukt gewoon niet. Rekken vind ik sowieso geen optie, ik word zelf ook behoorlijk chagrijnig als ik honger heb.