Vaak een echo schadelijk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lola31, 21 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lola31

Lola31 Lid

28 jan 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste verloskundige,

Ik heb een vraag en hoop dat u daar een antwoord op heeft. Ik ben op dit moment heel erg ongerust en voel me schuldig. Realiseerde me dat ik in mijn zwangerschap best vaak een echo krijg, in totaal 8 echo's. Een extra vroege ivm vorige miskraam, een geslachtsbepaling en natuurlijk de standaard echo's. Ontzettend leuk natuurlijk dat de mogelijkheid er is, maar ik realiseer mij dat het eigenlijk best vaak is (sommige mensen hebben er slechts 2 bijv) en vraag mij af of dit nadelige gevolgen kan hebben. Daarom ben ik gaan zoeken op internet en daar lees ik verschillende dingen, waaronder ook best nare dingen. Ook op sites van gynaecologen / verloskundigen. Dat het wordt afgeraden om te vaak echo's te doen. Ook lees ik over onderzoeken die een verband hebben aangetoond tussen echo's en bepaalde afwijkingen ( dyslexie, miskraam, groeiachterstand). Ik ben hier heel erg ongerust door geworden en voel me nu erg schuldig tegenover mijn kindje, want een aantal van de echo's waren niet medisch noodzakelijk maar voor onze geruststelling of omdat we het ontzettend leuk vonden om onze baby te zien. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit slecht kan zijn, verloskundigen zouden dit toch ook niet doen als het nadelige gevolgen kan hebben? Ook lees ik negatieve verhalen over de doptone, dat kastje waarmee verloskundigen de hartslag luisteren.

Ik word erg onzeker van de dingen die ik lees en het gevoel dat ik mijn kindje mogelijk nadeel heb aangedaan voelt heel vervelend:( Kunt u mij uitleggen hoe het zit en wat nou waar is? Heel erg bedankt alvast!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Lola31,

8 echo's bij een normale zwangerschap is wel aan de ruime kant, maar het gebeurd tegenwoordig steeds vaker omdat zwangere vrouwen met name ook vaker bevestiging zoeken, meer voor de pret kijken etc. Als het medisch gezien niet nodig is, is zo min mogleijk echo's zeker het beste. Maar dat wil niet zeggen dat het gelijk gevaarlijk is als er vaker wordt gekeken. Het ligt er ook aan hoelang er wordt gekeken met ene echo en op welke manier. Het hartje luisteren tijdens een echo is weer meer belasting voor het kind dan wanneer je dit niet doet. Het luisteren met de doptone is inderdaad intensiever dan met een echo kijken, maar het duurt relatief natuurlijk veel minder lang. Ik kan je dus niet precies vertellen wat de grens is met echo's of het hartje luisteren. Als het nodig is, is het nodig en dan gaat het belang van de conclusie na een echo/doptone onderzoek voor.
    Pretecho's lijken geen probleem, ook niet als je 2 keer terug moet omdat het niet te zien is bv, maar ik zou buiten dat en de standaard medische echo's niet meer laten doen. Het hartje luisteren door de zwangere zelf bv wordt mede om die reden door de medici niet toegejuicht. We weten niet precies waar de grens ligt en wat voor gevolgen het kan hebben.
    Probeer je niet ongerust te maken, want de hoeveelheid die jij beschrijft is niet heel erg groot, maar besef inderdaad wel dat alles een interventie is.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina