2e kindje, hoe lang papa vrij na geboorte?

Discussion in 'Na de bevalling' started by lob, Nov 18, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    Hoe lang was/is jullie partner vrij na de bevalling van jullie 2e kindje?

Mijn vriend neemt 2 weken vrij, maar het is extreem druk op zijn werk dus hij zou liever 1 week nemen..... ik zie dat alleen echt niet zitten.
    Als ik terug denk aan de 1e bevalling dan geloof ik niet dat ik na een week alweer mobiel genoeg ben om alleen voor een baby en drukke peuter te zorgen.

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn man heeft 3 weken vrij genomen. Heerlijk :)

3. jolanthe

jolanthe Lid

Feb 3, 2007
    48
    0
    6
    Mijn man dus maar 1 week en dat vond ik niet ideaal hoor! Hier ook peuter en baby en dat is best even heftig (en al helemaal na een bevalling ;)).
    De tweede week heb ik veel hulp gehad van moeder en schoonmoeder, anders was het geen doen.

4. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

Mar 23, 2007
    1,783
    0
    0
    Dochter is hier in de zomervakantie geboren dus vriend had 4 weken vrij. Heerlijk! Toen hij weer ging werken had ik gelukkig een soort van ritme gevonden, maar het was toch nog best wennen.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn man moest een paar uur na de bevalling alweer aan het werk vanwege enorme drukte (was in de vakantie). Achteraf had ik dit zeker anders gezien. De kv was er wel, maar toen die weg was sta je er toch helemaal alleen voor, had ook geen familie in de buurt. Gelukkig was ik deze keer redelijk snel op de been maar merkte soms s'avonds wel dat ik teveel deed (peuter tillen etc, pijn in buik en meer bloedverlies). Niet echt een aanrader dus.

6. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Hier is het plan om dat mijn man na een tweede bevalling lekker 4 weken vrij neemt.
    Hij wil er ouderschapsverlof voor opnemen.
    Met de vergoeding vanuit zijn werk, krijgt hij dan ongeveer een half salaris.
    Gelukkig hebben we een aardig spaarcentje, want ik heb het er wel echt voor over!

7. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    3 of 4 weken klinkt erg lekker!

@Umm85, oef dat lijkt me echt heel zwaar!

@Jolanthe, ik denk ook dat ik een beroep zal moeten doen op mijn moeder en schoonmoeder alleen zie ik dat eigenlijk helemaal niet zitten want ik ben graag op mezelf en vind bezoek heeeeel gezellig maar niet te lang en niet te vaak dezelfde personen.

Als ik eerlijk ben zie ik best op tegen de eerste weken. Ik kan niet zo snel aan nieuwe situaties wennen, en ben heel bang dat ik mijn bijna 2-jarige zoontje heel veel tekort ga doen.

Hadden jullie dat ook?

8. Aylin16

Aylin16 Fanatiek lid

Jul 19, 2008
    3,660
    0
    0
    Mijn man is bij ons tweede kindje 1 wk thuis geweest en ik vond dit zelf best kort. Mijn dochter en zoon schelen 1,5 jaar. Toen de derde is geboren was hij de eerste week werken en erna was hij 2 weken thuis. Helaas had hij geen vrije dagen meer anders had ik hem ook graag wat langer thuis gehad. Ik heb 3 kindjes kort op elkaar en merkte de eerste wk na de bevalling dat mijn lichaam het zwaar had. Want als de kraamzorg weg was stond ik er wel alleen voor met een baby een zoon van net 1 jaar en een dochter van 2.

9. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn man is na de geboorte helemaal niet thuis geweest,

hij werkt maar halve dagen,en de eerste week stemde hij dit af op de kraamzorg zodat ik de eerste week niet alleen was met de kinderen,

maar ik voelde me zo super goed na bevalling, dat ik het niet nodig vond dat manlief vrij nam...

10. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    mijn man is deze week weer gedeeltelijk wezen werken. Wat er op neer kwam, dat ik in totaal 1,5 dag alleen voor beiden kinderen heb gezorgd, hoewel het eigenlijk 2 halve dagen waren, omdat vandaag de oudste smiddags naar het kdv was. Op andere dagen had ik hulp, in de vorm van m'n schoonmoeder en m'n ouders. Waardoor ik smiddags gewoon nog kon slapen - wat ik écht nog nodig had.
    Volgende week gaat het écht beginnen, maar dan is m'n 2e kindje ook alweer bijna 4 weekjes.
    M'n man is dus bijna 3 weken thuis geweest.

Zou je niet eventueel een 'compromis' kunnen sluiten dat hij die 2e week halve dagen gaat werken- als hij perse moet werken tenminste... Anders gewoon thuis hoor.
    M'n man is de 1e week érg druk geweest met de oudste vooral en heeft pas de 2 weekjes er na wat meer tijd kunnen besteden aan onze 2e kleintje ook..

11. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Mijn man is leraar. Hij kon zelfs zijn kraamverlof niet gelijk opnemen, i.v.m. een projectweek op school. Hij was nog net op tijd om aangifte van de geboorte te doen. En verder vrij nemen is als leraar natuurlijk ook niet mogelijk. Gelukkig kwam mijn moeder elke ochtend om half 8 om me even op gang te helpen met de oudste tot de kraamverzorgster om 9 uur kwam. Ik vond het uiteindelijk wel meevallen, na een week had ik de routine wel weer redelijk gevonden. En dan liepen we soms om 10 uur nog in onze pyjama, nou ja, jammer dan.

12. keizerin

keizerin Niet meer actief

Mijn man is als de baby is geboren lekker 3 weken vrij,dus wij gaan dan lekker genieten met zijn 4tjes:D

13. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier was vriendlief 1 week vrij na de geboorte van Isabelle. Hij wilde in eerste instantie 2 weken vrij nemen, maar ik voelde me weer helemaal goed en met de kindjes ging ook alles goed, dus toen is hij de 2e week weer gaan werken omdat het erg druk was op de zaak.

Bij Milan is hij wel 2 weken thuisgebleven.

14. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    Ja zo kan het dus ook... in mijn hoofd ben ik al bezig met dat ik na 1 week nog lang niet in staat ben om voor 2 kindjes te zorgen maar wie weet voel ik me ook wel heel goed!

Ik heb nu met vriend afgesproken dat we het even aankijken. Hij neemt zo ie zo 1 week en daarna zien we wel.

Bedankt voor jullie reacties!

15. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    uuh aangezien het hoogseizoen was en wij een eigen zaak hebben 2 dagen net na de geboorte en 2 dagen nadat de kraamhulp weg was en toen was ik helemaal alleen met 2 kids onder de 20 maanden en een man die 90 uur per week werkt, wel pittig maar wel te doen hoor als je je erop instelt..

16. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ja volgens mij hangt het ook een beetje er vanaf waar je eerste kindje normaal is. Hier een kleuter die naar school gaat...Daar moet ze toch naartoe. Manlief heeft haar twee en halve week gebracht en gehaald (ivm mijn ks) en dat was prima.
    Daarvoor zat ze op het kdv voor drie dagen pw. Kan mij voorstellen dat je dan bv de dagen dat ze/hij anders thuis is je man ook thuis is, maar als hij/zij naar een kdv gaat je man hem'/haar daarheen brengt en haalt en hij de andere dagen vrij neemt.
    Manlief hier heeft 1 week vrij gehad en dat vond ik goed zo.

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier neemt manlief 3 a 4 weken , net wat uitkomt. minder vind ik geen optie en hij gelukkig ook niet. Bij colin is hij ook 3 weken vrij geweest en dat was net mooi.

Met mijn chronische rugproblemen is het ook gewoon nodig, ik kan en mag sowieso minimaal de eerste 2 weken colin niet tillen omdat mijn rug een oplazer krijgt van het bevallen.
    Kan dus zelfs zijn dat hij nog zorgverlof opneemt extra..
    Colin is 1 dag in de week bij de gastouder en verder thuis, dus dat zorgt er inderdaad voor dat er gewoon zorg voor hem moet zijn.;)

18. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    2 weken vrij. Ook hier ontzettend druk maar hij mag gewoon vrij dan gelukkig. Wij krijgen er hier ineens 2 bij dus dat zal ff wennen en aanpoten zijn denk ik haha. en Justin is er dan nog natuurlijk.

19. ziezo

ziezo Bekend lid

Mar 2, 2007
    709
    39
    28
    mijn man is vanaf vandaag( morgen krijg ik een geplande keizersnede) tot 3 januari thuis.
    we gaan dus echt met z'n viertjes genieten

Share This Page