@ alle kippies die ongie zijn geworden... Jammer! Op naar de volgende ronde en we blijven positief! @ alle kippies die in spanning zitten en nog even moeten afwachten: ik veer m'n eigen suf hoor voor jullie! Hoop dat jullie allemaal postief mogen testen straks! @ Nikitje; sterkte deze week meid! Hoop dat je een goede uitslag krijgt deze week! @ Linnie; welkom terug, we hebben je gemist hoor! Was je ziek? Fijn dat je dokter je direct helpt zeg, heerlijk! Hopelijk is de boel snel op gang bij je!
Hey Miranda, dankjewel! Ik had het inderdaad zojuist gezien toen ik ff aan het teruglezen was! Met mij gaat het goed hoor! Heb sinds een paar dagen weer wat meer energie, heerlijk is dat! Hoe is het met jou?
Ook dit Kippie meldt zich ff in het kippenhok! Gaat het goed met iedereen? Met mij gaat het eigenlijk best nog wel bagger... zit nu al 9 dagen ziek thuis met griep, verkouden, overgeven, oorpijn, hoofdpijn etc. The whole package zeg maar. Gaat wel weer over. Las dat Mink vandaag zou gaan testen, spannend hoor! Veer voor je voor een posi test! Ga nu ff verder bijlezen hoor! Misschien tot straks! Xx
@ queenie, dat klinkt niet lekker inderdaad... Hopelijk ben je snel weer beter! Mijn collega is ook weken ziek thuis geweest, heerst een vervelend griepje! @ Lovelylove: Hoe is het ermee, vandaag nog getest?
@Queenbee, hopelijk gaat het snel over bij je, het is niet prettig en al helemaal niet als je ook nog eens zwanger bent denk ik. @delilah, volgens mij zit ik in mijn eiperiode. Ik had gisteren in mijn rechter onderbuik/liesstreek een flinke steek die erdoor heen schoot en de hele dag eigenlijk een soort van beurs gevoel. Lichte krampjes enzo. Eergisteren flink misselijk geweest, heb al 1 week een lichte hoofdpijn en mijn borsten zijn weer lekker gevoelig, ik weet nu ook dat ik borsten heb hoor hahahaha verders verlies ik nu wel wat afscheiding wit/geelsig kan dat? Als ik de cyclus van 33 dagen aanhoudt, dan moet ik pas van 16 tot 19de vruchtbaar zijn , maar houdt ik de 28 dagen aan dan ben ik van 13 tot 16de jan. vruchtbaar. Dus nu lekker flink aan het klussen. hahahahahaha, Verders gaat het goed hoor! xxx
Hahaha... je eiperiode! Altijd gezellig Ik had ook altijd erg last van mijn eisprong, was er altijd een hele week beroerd van! Wist alleen nooit dat het van mijn eisprong was daar kwam ik pas achter toen we in de officiele eerste ronde zaten Hoop dat het raak is voor je deze maand!
Hahahahaha, dat had ik nou ook! Ik zit nu in ronde 2 en nu pas ga ik daar opletten. Het is een soort van brandend gevoel. Ik heb dat wel vaker gevoeld maar ach, dan ben je er niet mee bezig en dan heb je daar geen aandacht voor maar nu......... ja nu wel! Mijn haantje moet morgen de nacht in dus we hebben al een afspraak staan dat we nu die dagen s'morgens maar klussen als ie thuis komt. Tja moet iets he willen we zwanger raken hihihihihi maar hoe lang duurt zo'n ei eigenlijk of is dat verschillend? Het maakt ons niet uit of het nu deze maand is of over een halfjaar, we hebben samen 5 kinders en de jongste is nog maar 3 dus ..... we hebben onze handen nu al lekker vol. xxx
Kan me voorstellen dat je je handen dan al goed vol hebt hahaha... Ik snap ook niet hoe dat zit met die eipijn? De eicel die bij een eisprong vrijkomt, leeft maar een paar uur dus waarom je dan dagen last hebt? Geen idee?!
Hoop ook dat het snel overgaat, voel me al wat beter dan eerder vorige week, maar nog geen 100%... Ach, lekker op de bank hangen met de laptop op schoot heeft ook zo z'n voordelen, ! Hihi! Xx
Hoelang is zo'n eitje dan onderweg? Ik bedoel: nou heb ik hem gisteren gevoeld en dan zou ik gisteren een beetje vruchtbaar zijn of juist gisteren héél erg vruchtbaar? Hoe zit zoiets nu? Ben ik vandaag dan ook nog vruchtbaar of wat? Ik klus gewoon om de anderste dag totdat ik ongi moet worden, dat is het beste denk ik dan maar dan kan ik hem ook niet mislopen. Toch?
Ik weet ook niet precies hoe dat zit hoor, hoe lang die onderweg is... Om de dag klussen is wel het verstandigste hoor je vaak maar het is geen garantie om zwanger te raken dus je kunt 'm zeker wel mislopen dan... Er was eerst een link hier van zo'n filmpje waarin je kon zien hoe het allemaal precies in z'n werk gaat, staat ergens nog vooraan in deze topic ik heb 'm alleen niet zelf gezien dus kan je ook geen uitleg geven?!
Heb wel ff snel wat info opgezocht: Bij de ejaculatie komen er ongeveer 20 miljoen spermatozoa vrij, maar toch is er slechts één zaadcel nodig om de bevruchting te bewerkstelligen. Gedurende de luttele uren die aan een geslaagde conceptie voorafgaan, passeren miljoenen zaadcellen de vrouwelijke inwendige geslachtsorganen, die als een soort zeef fungeren: uiteindelijk slagen slechts enkele honderden zaadcellen erin de naaste omgeving van het pas uitgestoten eitje te bereiken. En slechts één zaadcel slaagt erin het membraan van het ei te doorboren. Niettemin is dit geen zinloze hindernisloop, maar een gecompliceerd proces waarbij de geslachtsorganen, het hormonale evenwicht van de vrouw en het uitzonderlijk uithoudingsvermogen van de zaadcellen betrokken zijn. Omdat het ei slechts gedurende enkele uren na het moment van uitstoting door de Graafse follikel bevrucht kan worden, heeft de natuur gezorgd voor een mechanisme dat een gestage stroom van zaadcellen via de baarmoederhals naar de eileiders garandeert, waarbij slechts enkele zaadcellen op het juiste moment het ei kunnen bereiken. Het pas vrijgekomen ei kan slechts 24 uur in leven blijven: in het ideale geval wordt het binnen 6 tot 8 uur bevrucht. De zaadcellen daarentegen kunnen tot maximaal 72 uur in de baarmoeder en eileiders in leven blijven. Dit betekent dat bevruchting niet meer mogelijk is indien de gemeenschap pas 24 uur na de ovulatie plaats heeft. Anderzijds betekent het echter ook dat de conceptie nog tot stand kan komen als de gemeenschap tot maximaal drie dagen voor de ovulatie heeft plaatsgehad. Gedurende het eerste ogenblik van de zaadlozing worden immense aantallen spermatozoa uitgestoten, die zich in een hoog tempo door het cervixslijm verplaatsen. Gedurende het grootste deel van de ovulatiecyclus is het cervixslijm taai en dik, en vormt een vrijwel ondoordringbare en dus uiterst doelmatige barrière tegen micro-organismen, zaadcellen inbegrepen. Om die reden zullen zaadcellen die op een verkeerd tijdstip in de vagina belanden gewoonlijk niet in staat zijn door deze barrière te breken. Gedurende de paar dagen die voorafgaan aan de ovulatie wordt het cervixslijm dunner, gladder en doorzichtiger, en worden de moleculen in het cervixslijm anders gerangschikt zodat de spermatozoa worden aangemoedigd zich in één richting te verplaatsen door±de baarmoederhals, in plaats van systeemloos rond te zwemmen. Deze veranderingen laten normale, actieve zaadcellen passeren en verhinderen de onregelmatige cellen de doorgang. Als de zaadcellen in de baarmoederhals belanden worden ze eerst tegengehouden door het slijmvlies. Maar uiteindelijk slagen verscheidene zaadcellen er toch in op verschillende plaatsen in de slijmprop een doorgang te forceren en zich door het slijmvlies te bewegen, gevolgd door andere spermatozoa. Deze zaadcellen zwemmen allemaal in voorwaartse richting de baarmoeder binnen. De zaadcellen die niet voldoende voortgestuwd worden, blijven achter in de vagina en sterven af. In een tijdsbestek van circa een half uur overbruggen de spermatozoa, wier aantal nu met vele miljoenen is gereduceerd, de afstand van ongeveer 10 centimeter door baarmoederhals en baarmoeder tot in beide eileiders, hoewel de bevruchting slechts in één eileider zal plaatsvinden. Hier moeten ze een tweede hindernis passeren, die moet voorkomen dat de zaadcellen zich te snel door de eileider verplaatsen voordat het ei is uitgestoten. Gedurende de vruchtbare periode van de vrouw verandert de toegang van de eileider in een filter, die slechts enkele zaadcellen tegelijk toelaat. Een groot aantal zaadcellen kan de ampulla, dat deel van de eileider waar de bevruchting plaats zal vinden, dan niet bereiken. Het snel slinkende aantal spermatozoa beweegt op eigen kracht verder de eileider in, waarbij ze door deze een handje worden geholpen. Onder invloed van de hormonale veranderingen omstreeks het ovulatietijdstip worden de samentrekkingen van de eileiders heftiger en bevorderen zo de reis van het ei en de zaadcellen naar hun ontmoetingspunt. De zaadcellen moeten stroomopwaarts' de ampulla en het rijpe ei zien te bereiken, maar worden daarbij geholpen door de samentrekkingen van de baarmoeder, zodat ze binnen vijf tot tien minuten in de eileider kunnen doordringen. Een van de belangrijkste redenen voor de vertraging waarmee de zaadcellen het rijpe ei bereiken is een fascinerend en nog steeds raadselachtig proces, dat aangeduid wordt als capacitatie. Als de zaadcel geen capacitatie ondergaat, kan hij zich geen weg banen door de enzymen die de bescherming vormen voor een wolkachtige formatie van cellen rondom het pas vrijgekomen ei. Een zaadcel beschikt uitsluitend over de juiste substantie die de enzymen kan verteren als hij zich voor de bevruchting enkele uren buiten de mannelijke geslachtsorganen heeft bevonden. Zaadcellen die te snel door de eileider naar de ampulla zwemmen, slagen er daarom niet in het inwendige van het ei door te dringen. Naar het schijnt wordt tijdens de capacitatie een laagje, het acrosoom, verwijderd van de kop van de zaadcel. Pas dan kan de zogeheten acrosoomreactie optreden, waarbij de buitenste membraan van het acrosoom een opening forceert in de buitenste lagen van het ei-omhulsel; via deze opening kunnen de in de zaadcel opgeslagen enzymen doordringen in de wolk-achtige laag van cellen (cumulus oophorus). Penetratie van het ei De weinige, misschien nog geen honderd, zaadcellen die er uiteindelijk in geslaagd zijn de onmiddellijke omgeving van het ei te bereiken, omringen het ovum en proberen erin door te dringen. Allereerst richten zij zich op de cumulus oophorus en gebruiken hierbij hun acrosomen. De hierbij vrijgekomen chemische stoffen stellen de zaadcel in staat zich een doorgang te banen en de zona pellucida te bereiken. De manier waarop dit buitenste taaie membraan van de eicel doorboord wordt, is nog steeds een mysterie. Om beschadiging van het ei te voorkomen maakt de zaadcel een uitzonderlijk nauwe opening in het membraan om zich toegang tot het tere inwendige te verschaffen. Zodra een eerste zaadcel door de zona pellucida is gedrongen gebeurt er iets opmerkelijks. In het inwendige van de eicel is namelijk een uiterst nauw luisterend mechanisme ingebouwd, waarvan de juiste werking nog niet bekend is. Op het moment dat de zaadcel de ruimte tussen de zona pellucida en de eicel zelf is gepasseerd en zich aan het vlies rondom de eicel heeft gehecht, versmelt dit vlies met het vlies rondom de zaadcel: de kop van de zaadcel verdwijnt letterlijk in de eicel. Ogenblikkelijk veranderen de vliezen rondom de eicel in een ondoordringbare barrière die alle overige zaadcellen tegenhoudt. Om deze reden resulteren de meeste bevruchtingen bij mensen in de geboorte van één enkel kind. In uitzonderingsgevallen slagen twee of meer zaadcellen erin in één eicel door te dringen, hetgeen zal uitmonden in de geboorte van een identieke twee- of zelfs drieling. Het komt eerder voor dat er twee of meer rijpe eicellen in de eileider terechtkomen en gelijktijdig worden bevrucht. De twee-, drie-, vier- of vijflingen die hieruit voortkomen zijn genetisch niet identiek en niet noodzakelijk van hetzelfde geslacht. Als de zaadcel door het vlies van de eicel is gedrongen wordt de kern van de zaadcel opgenomen in het cytoplasma van het ei, de substantie in de eicel rondom het membraan dat de kern van de eicel zelf omgeeft. Nu begint onmiddellijk het proces dat celdeling wordt genoemd. De 46 chromosomen in de eicel delen zich: de helft ervan vormt de zogeheten vrouwelijke pronucleus, die na verloop van twaalf uur zal versmelten met de chromosomen in de zaadcel, de mannelijke pronucleus. Deze vormen één enkele celkern met 46 chromosomen, die de basis is voor het celdelingsproces dat maanden door zal gaan totdat het nieuwe menselijke lichaam is gevormd. Die enkele celkern deelt zich 24 uur later, waarna de beide celkernen met ieder 46 chromosomen zich opnieuw delen tot vier celkernen, enzovoort, terwijl het bevruchte ei door de eileider verder wordt getransporteerd naar de baarmoeder, waar het zich in de baarmoederwand zal nestelen. Innesteling van een bevrucht ei Drie tot vier dagen na de bevruchting begint het zich ontwikkelende embryo al te veranderen, en heeft het net als een volwassen menselijk lichaam het vermogen tot eiwitsynthese. Nu beginnen de genen van het embryo te functioneren: omstreeks de vierde dag na de bevruchting komt in de cellen van het embryo een proces op gang dat differentiatie wordt genoemd, ter voorbereiding van de innesteling van het embryo in de baarmoeder. Tijdens het proces van differentiatie, de nog altijd raadselachtige ontwikkeling van embryo tot volgroeide foetus, deelt de enkele eicel zich tot cellen die alle gecompliceerde weefsels van het menselijk lichaam: de botten, inwendige organen, hersenen, zintuigen, oortplantingsorganen enzovoort vormen. Om in leven te blijven mag het embryo de reis door de eileider naar de baarmoeder niet al te snel volbrengen. Omstreeks de ovulatie is het milieu in de baarmoeder gunstig voor zaadcellen maar ongunstig voor de levenskansen van het beruchte ei; het hormoon progesteron moet gedurende enkele dagen de uterus voorbereiden op de innesteling van het embryo. Daarom legt het bevruchte ei de weg door de eileider geleidelijk af en is die reis pas na vier dagen voltooid. Hierbij transporteren de samentrekkingen van de eileiderwand en de beweging van trilhaartjes waarmee deze aan de binnenzijde is bekleed, het eiy´langzaam naar de baarmoeder, terwijl het celdelingsproces in het bevruchte ei onafgebroken voortgaat. Op het moment dat de bevruchte eicel de baarmoeder ingaat is dit proces zover gevorderd dat er een honderdcellig organisme is ontstaan dat blastocyste wordt genoemd. In dit stadium van de embryonale ontwikkeling begint de overgeërfde chromosomenstructuur een rol te spelen: eem embryo met een ernstige chromosomale afwijking zal dit stadium niet overleven en omstreeks het tijdstip van de innesteling afsterven. Tijdens het einde van de eerste zwangerschapsweek is het menselijk embryo afgedaald in de baarmoeder en heeft zijn zona pellucida verloren. Als de blastocyste de uterus binnenkomt treden er elektrochemische reacties op, die er in de regel toe zullen leidén dat het bevruchte ei zich in het bovenste deel van de baarmoeder aan het endometrium (baarmoederslijmvlies) hecht. Hierin komen bloedvaten tot ontwikkeling voor de aanvoer van voedingsstoffen voor de zich ontwikkelende placenta. Vanaf dat moment belast de placenta zich met de voeding van het nietige embryo, dat tot dan toe voedingsstoffen heeft onttrokken aan het eiwit rondom de eicel. Afwijkingen in de baarmoederholte zoals vleesbomen of grote gezwellen kunnen de innesteling beletten; er zal dan een eind komen aan de zwangerschap. Het tijdstip waarop het bevruchte ei in de baarmoeder aankomt is van kardinaal belang voor een geslaagde innesteling. De zogeheten transporttijd luistert zo nauw dat de ontwikkeling ernstig gestoord kan worden indien de voortgang van het ei door de eileider door een litteken of insnoering of emotionele spanningen wordt vertraagd, zodat het ei zich niet in de baarmoederwand zal hechten.
Hoera voor Google! Nee, ff serieus. Best interessant om te lezen, heb dit nooit geweten. Zwanger zijn is echt een wondertje... Xx
Ha Queenie, ja google is ideaal... Heb het zelf nog niet gelezen, 't is wel een heel verhaal he! Misschien straks voor als ik pauze heb
Goodmorning Chickens! Ik ben weer in tha house! @Delikipje; heb in het ziekenhuis gelegen Was wel even schrikken.. Vandaag weer begonnen! Zo, nu eerst even mijn banner bekijken, hoe ver ben ik inmiddels?! Hoe is het met mijn lieve kippetjes?
@Delikipje; ik had een of andere ontsteking, maar ze konden niet vinden waar die zat.. Heel lastig! Dus het ziekenhuis mocht een paar daagjes van Linniekipje genieten Er is nog steeds een ontsteking in mijn bloed te zien, maar hij is aanzienelijk gedaald! Vandaag weer bloed geprikt om te kijken hoe het zit met mijn hormonen en schildklier (omdat ik al zo lang niet ongi ben) Dus ben blij dat mijn dokter er meteen iets mee doet! Als er niets uit de test komt, krijg ik dat middeltje om het op te wekken! Dus duimen draaien! Hoe voel jij je? Heb je je echo al gehad? Hoe was het? Pfff, het lijkt wel een kruisverhoor!
Goedemorgen Kippies! @Queen: Vervelend dat je je zo rot voelt, hopelijk ben je snel beter! Beterschap in ieder geval @Deli: Jeetje wat een lap tekst! heb het net ff gelezen en het is best wel interessant Ik kan nu officieel geen koffie meer drinken, heb net weer bijna overgegeven... verder voel ik nu aan de linkerkant van m'n onderbuik een raar trekkerig gevoel en met vlagen last van m'n onderrug.. Begin em nu toch wel te knijpen hoor