Beste verloskundige, Ik heb de ziekte van Hashimoto (auto-immuunziekte waardoor ik te weinig schildklierhormoon aanmaak). Ik sta onder controle bij een goede internist-endocrinoloog die weet van mijn zwangerwens. Als ik zwanger ben moet ik hem direct bellen, bloed laten prikken en gaat mijn medicatie (Thyrax) direct omhoog. Mijn gehele zwangerschap zal ik iedere 4 - 6 weken bloed moeten laten prikken en bij hem op controle moeten komen. Nu vroeg ik mij af, als ik zwanger ben, kom ik dan gewoon onder controle bij een 'gewone' verloskundige praktijk of is mijn aandoening een medische indicatie om onder controle van de gynaecoloog te komen? Het is nu nog niet aan de orde maar maak me hier een beetje druk om. Als het zo ver is, moet ik het dan ook gelijk al vertellen wanneer ik mij aanmeld bij de verloskundige praktijk? ps. ik weet wat de gevolgen kunnen zijn van een niet goed ingestelde schildklier tijdens zwangerschap, daarom ga ik goed voorbereid aan de slag
Hoi, De meeste vrouwen met dit mogen gewoon bij de verloskundigen mits ze goed ingesteld zijn via de internist of behandelde arts. Alleen als je TSI antistoffen in je bloed hebt moet je bij de gyn onder controle, maar die kans is klein. Groeten Evelien