klagen over vuurwerk

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anonise

    Anonise Bekend lid

    21 feb 2017
    588
    315
    63
    Hier valt het gelukkig heel erg mee:)

    In basis zelf geen moeite met vuurwerk. Vind het best mooi om te zien maar zonde van mijn geld. Maar ik heb 2 honden die er dus doodsbang voor zijn. Plas laten lopen van angst en rondrennen en in paniek voortdurend blaffen. Zo erg is het. Als pup is er richting de oudste een rotje gegooid.. Af en toe een knalletje kunnen ze nu wel handelen maar als er meerdere knallen achter elkaar komen begint de paniek. Als ze hier in de straat cat. 1 afsteken voor ons huis zou ik vragen of ze wat verderop willen gaan staan. Gelukkig gebeurd dat dus niet;)

    Met oud en nieuw gaan ze aan de medicatie. Die gedurende de dag wordt opgebouwd. Daar komen ze de nacht mee door. Maar vind ik geen oplossing voor lange termijn. Plus gevoelige hond voor medicatie dus ik wil het ook niet al weken moeten opbouwen...

    Ik denk dat 'de jeugd' echt geen idee heeft wat voor effect die knallen kunnen hebben. Had ik vroeger ook niet;) maar 1 dag uitleven gun ik iedereen.
     
    Madelie vindt dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hobby van man en zoon. vooral zoon leeft vanaf 2 januari elk jaar weer naar de december maand toe. Kijkt filmpjes van vuurwerk op youtube, maakt lijstjes wat er allemaal aangeschaft moet worden adh van die filmpjes want zo ziet hij wat mooi is en wat niet.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  3. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    #63 Fantykoekie, 7 dec 2019
    Laatst bewerkt: 7 dec 2019
    Wat heb je aan vuurwerk?
    Het doet pief poef paf, mensen roepen aaarghh of oooh en het is gedaan. Dag geld.

    Maar 3 huizen verder is de hond bang geworden, begint een uur te blaffen en staat onder de stress, baby wat na uren huilen eindelijk in slaap is gevallen schrikt en schiet weer wakker. De kleuter op de straat is bang en mama moet de kleuter dagenlang gaan geruststellen. Wilde dieren zijn angstig. Dier en mens kunnen verwornd geraken.

    Is het die aah en oooh echt waard?

    1 dag op het jaar oké maar dieren en mensen nog meer angst aanjagen is niet nodig. Die ene dag kan je je kind voorbereiden en een oplossing zoeken voor het huisdier.
     
    Desse, samarinde01, Bloem2310 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.808
    32.714
    113
    Ja snap best dat het een hobby is, maar waarom zo bizar veel en waarom nu al? Wat moet je dan nog op je 16e?
    Mijn zoontje had afgelopen oud en nieuw voor 40 euro gekocht en had de volgende dag nog over.
     
    tuc vindt dit leuk.
  5. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Dat zijn toch gewoon uitersten? Volgens mij zijn 95% van de kids blij met wat knallers en ach soms gaan er wat eerder de lucht in. Meer dan 20 euro kopen ze hier niet ( wij wel ). Zou dat ook nooit in een dag opkrijgen volgens mij :|
     
    Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Het enige wat man zelf koopt elk jaar is een flowerbed in Belgie prijs verschilt jaarlijks maar zo rond de 200 a 300 euro. Dat is 1 keer de lont aansteken om 00.00 uur met de jaarwisseling en daarna 15 minuten aaneengesloten prachtig siervuurwerk in de lucht. Voor de rest steekt hij samen met zoon en dochter het vuurwerk van zoon af.
     
    Whoopy en Ysabella vinden dit leuk.
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat neem ik ook wel aan ja.
    Ik heb dat ook nog nooit gehoord, 1000 euro voor een kind van 11/12.
    Hier steken de kinderen op oudjaarsdag ook graag af hoor met papa. Best grappig, ze zijn bang voor hun eigen schaduw maar vuurwerk vinden ze fantastisch.
    Maar goed, wel op 31-12 alleen.
     
    Shay25, Zoe123 en suus1983 vinden dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hier beginnen ze om 10.00 uur op oudjaarsdag en met wat opwarmpauze's gaan ze door tot +/- 3.00 uur. Ze bewaren altijd een mooie fontijn en sierpijl voor op zoon en dochters verjaardag.
     
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hier gaat er nu wel dagelijks €5 tot €10 op aan het kleine cat.1 vuurwerk.
     
  10. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.246
    113
    Ik snap eerlijk gezegd niet waarom er iets gevonden word om het x bedrag wat iemand uit geeft aan het vuurwerk, dat moet iedereen toch voor zichzelf bepalen?

    Als het maar geen illegaal vuurwerk is, daar word ik knetter gek van. :roflmao:
     
    Iertje81, Philou, Whoopy en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb een gruwelijke hekel aan vuurwerk, categorie 1 net zo goed. Ik gun mensen echt hun pleziertje wel, maar doe dat met Nieuwjaar en niet al wéken ervoor.
    Categorie 1 kan overigens bv dieren ook doodsbang maken en overlast veroorzaken is simpelweg verboden, dus ik snap de klagers wel.

    Twee situaties in mijn nabije omgeving waardoor ik echt een grúwelijke hekel heb aan vuurwerk.
    Situatie 1 is dat op de school van mijn kinderen veel kinderen zitten die een oorlog hebben meegemaakt. Rondom school werd er vorig jaar flink geknald door jongens van een jaar of 14-16 en die kinderen waren zó bang, ze durfden niet eens meer naar buiten. Ik heb ze zien schrikken en ik kan die blikken in hun ogen niet vergeten, het is het écht niet waard.
    Situatie 2 is iemand die afhankelijk is van een hulphond. Haar hond is getraumatiseerd door vuurwerk. Het is echt vreselijk om te zien hoe zo’n hond van pérfect opgeleide hulphond is gegaan naar een hond die niet meer functioneert en doodsbang is. Dat lolletje met wat knallen verpest gewoon echt hulphonden. En niet even, ze raken getraumatiseerd en je kan alleen maar hopen dat ze een rustige plek vinden waar nooit meer geknald wordt - maar als hulphond zijn ze soms niet langer geschikt door het enorme trauma.
     
    Zara75, rums, Zoe123 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Op zich niet heel uitzonderlijk als je ziet in de media wat voor bedrag er jaarlijks de lucht in gaat met oud en nieuw. En dat is alleen de verkoop in NL. Dan komt er nog minimaal 50% van dat bedrag bij aan verkoop net over de grens in Duitsland en Belgie. Om op zulke bedragen uit te komen heb je veel van die uitschieters want er zijn meer mensen die helemaal niets uitgeven.
     
  13. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Ja dat mag iedereen gelukkig zelf bepalen;)... was alleen benieuwd naar de gedachte/reden hier achter, omdat ik me hier niks bij kan voorstellen
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ah dus omdat er bij jullie amper overlast is, zijn anderen truttig? Hier kun je nu al niet meer - sinds halverwege oktober - door een fietstunneltje fietsen, want ze bekogelen je met zware knallers. Ik vind er niks truttigs aan als mensen daar boos over worden.
     
    Marbloempje, Zwierezwaai, Zara75 en 8 anderen vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik ben er ook geen fan van, en vind het ook heel zonde, laat ik dat voorop stellen. Maar dat vind man weer van mijn schoenen verslaving die snapt dat niet en vind dat zonde van het geld. zo heeft iedereen zijn pleziertjes/hobby's en zolang we er geen broodje minder om hoeven te eten mogen ze zich uitleven. Man werkt er hard voor om af en toe eens gek te doen.
     
    hummeltje5, Theezeefje, Whoopy en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Maar eerlijk, in jouw voorbeeld is gedrag van mensen en niet het vuurwerk het probleem!
     
    hummeltje5 en Whoopy vinden dit leuk.
  17. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.875
    13.041
    113
    Vrouw
    Ik hoor sinds begin oktober al vuurwerk, ga daar echt niet de politie voor bellen. Zodra ik er aan kom met de hond, stoppen die kinderen netjes met het aansteken van hun vuurwerk en pas als we een eind verderop zijn beginnen ze weer. (De hond is trouwens totaal niet bang voor vuurwerk.) Op straat heb ik ook nog geen afval van vuurwerk aangetroffen, dus volgens mij ruimen ze het keurig op.

    Ik heb echt geen idee wat cat 1 vuurwerk inhoudt, maar met oud en nieuw steekt mijn zoon gewoon rotjes, vuurpijlen en Romeinse kaarsen af. Mijn dochter houdt het liever bij grondtollen en sterretjes. Uiteraard dragen ze allebei een vuurwerkbril en maken ze gebruik van een aansteeklont.

    De enige keer dat ik wel voor vuurwerk heb gebeld was toen er een jongen aan de deur stond met 3 ontbrekende vingers, toen heb ik de ambulance gebeld. Later kwam de politie en weer later de EOD, bleek dat die gasten zelf iets gefabriceerd hadden van verschillende soorten illegaal vuurwerk en nog wat gassen ofzo er bij. Op het weiland voor onze deur lagen nog wat vuurwerkbommen die niet goed waren afgegaan. Dat was toen best een bijzonder uitzicht van die gekke karretjes en speciaal ingepakte mannen voor de deur. :roflmao:
     
    Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Blij om te lezen dat dit ook gezien word en niet alleen het negatieve. Dit zijn namelijk de afspraken die ons kind meekrijgt om vuurwerk af te mogen steken.
     
    A je to en Whoopy vinden dit leuk.
  19. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Als jij je aangesproken voelt blijkbaar wel. Dat zijn toch gewoon idioten die zoiets doen?
    Maar de politie bellen en/of klagen op Facebook over cat 1 vuurwerk vind ik erg truttig ja. Dat cat1 afsteken gebeurt hier ook wel dagelijks maar ik ervaar dat niet als overlast. De oude vw transporter van de buurman die elke ochtend om 7 uur naar zijn werk gaat maakt 10 x zoveel herrie. Het is maar net wat je als overlast ervaart.
    Maar het bekogelen met vuurwerk is gewoon debiel en zowat een moordaanslag. Dat gebeurt hier idd gelukkig niet.
     
    Philou, Whoopy, wishfulthinking en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, maar ze gebruiken vuurwerk om hun aso-gedrag kracht bij te zetten. Net zoals ieder jaar weer opgeblazen bushokjes - vast dat er een aantal tussen zaten die zonder vuurwerk zo’n hokje ook hadden vernield, maar mét vuurwerk doen de explosies het werk, dus trek je jongens die toch al aso zijn wat sneller over de streep.

    Natuurlijk zeg ik niet dat dat voor álle knallende jongeren geldt, ik ken ook hele brave hendrikjes die echt niets kapot maken en niemand tot overlast proberen re zijn. Maar zelfs met cat.1 kun je mensen en dieren zó erg laten schrikken dat voor mij de lol er echt af is.
     
    Marbloempje, Zara75, Zoe123 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina