Ik ken toch heel wat 13/14 jarige puberjongens en er is er geen 1 die zo laat thuis mag komen. Ik vind dat echt bizar laat voor een kind van 14. En bij sommigen hier krijg ik juist het idee dat ze het opvoeden laten zitten nu ze pubers hebben. Pubers zijn nog altijd niet de baas hoor.
Vind ik niet. Op het aantal mensen dat vuurwerk koopt en afsteekt zijn het er maar een paar die er een potje van maken. Al die mensen die wel normaal met vuurwerk omgaan komen natuurlijk niet in het nieuws.
Maar wat jij schrijft vind ik doodnormaal hoor. Laten doen en af en toe je neus laten zien. Dan heb jij er toch best zicht op. En voor het huis helemaal s avonds. Echt iets heel anders dan wat ik hier af en toe lees.
Voor nieuwjaarsnacht vind ik dat niet heel laat hoor als ze met vriendjes door de wijk lopen. Gewoon een doodnormaal weekend wel, maar 1x per jaar? Nee.
Ja maar hij is nu 12, wordt dit jaar 13. Ik heb geen idee hoe dat zo is als hij 14 is. Als ik het vergelijk met 2 jaar geleden, no way dat hij dan alleen mocht afsteken. 2 jaar later dus al hele veranderingen. Misschien is het tegen die tijd wel verboden ( wat ik echt heel jammer zou vinden ) maar misschien mag hij ook wel de hele dag alleen op pad. Ligt ook een beetje aan de vrienden en hoe hij is. En nee pubers zijn absoluut niet de baas, maar... je hebt steeds meer momenten dat je geen enkele controle hebt. En dan kan je nog zulke strenge regels hebben en duidelijk communiceren, maar als ze op dat moment even dikke kortsluiting hebben en denken groetjesss ma, daar doe je echt geen ene hol aan. En zo’n beetje 99% van de pubers hebben die momenten. Alleen hebben die heel vaak geen hele erge gevolgen.
In de nieuwjaarsnacht??!! Hier begint het vuurwerk pas om 0.15 uur. Eerst iedereen gelukkig nieuwjaar wensen, champagne ontkurken en dan naar buiten om het vuurwerk af te steken. Maar helaas, je puber moet dan naar bed........ Ik ken echt niemand, geen enkele puberouder die dat hun kind aandoet, gelukkig. Natuurlijk houdt opvoeden niet op als je kind een puber is. Ook een puber heeft regels nodig. Toch dacht ik jaren geleden, toen ik nog kleinere kinderen had, wel heel anders over pubers, dan hoe het nu in werkelijkheid gaat. Ook hier zijn regels waar men zich aan moet houden. Wel gaat er een heleboel in overleg en vind ik dat je ze steeds een beetje meer eigen verantwoordelijkheid moet geven. Dat heeft niks met "de baas zijn" te maken. Ik voel me ook niet de baas van mijn kinderen. Wat mij betreft hebben honden een baas. Ik voel me als ouder verantwoordelijk om mijn kinderen te begeleiden naar het volwassen worden. Dat betekent soms stevige grenzen trekken, soms betekent dat, dat ze de consequenties van hun daden onder ogen moeten zien, maar als ouder ook vooral steeds meer loslaten en zelf laten ontdekken.
Ik denk dat je nog gek zult staan te kijken hoeveel ouders het helemaal prima vinden als hun kind vuurwerk afsteekt en de kinderen daar zelf in voorziet. Maar er zullen er inderdaad ook een flink aantal rondlopen die het via via verkrijgt en waarvan de ouders van niets weten.
Ik zeg toch niet dat ze naar bed moeten?? Mijn 7 jarige ging ook "pas" om 1.00 uur naar bed. Maar naar bed of als 14 jarige alleen rondlopen vind ik een groot verschil. Een 14 jarige kan nog niet de gevolgen overzien van ongelukken met vuurwerk. En ja dat kan overdag ook. Maar ik snap niet wat een 14 jarige s nachts op straat moet, ook niet in de oudjaarsnacht.
Jij zei zelf dat je niemand kende die "pas" om 0.15 uur thuis mag zijn in de nieuwjaarsnacht. "Thuis" vind ik binnen in je eigen huis en niet voor op straat ( waar het vuurwerk wordt afgestoken). Mijn 14 jarige loopt overdag door het dorp met vrienden vuurwerk af te steken en na twaalven is hij bij ons in de straat ( of van zijn vriendje één straat verderop) om naar het vuurwerk te kijken en zelf af te steken. Bij ons in het dorp is er ook altijd een vreugdevuur vanaf 0.30 uur en daar gaat hij met vrienden heen en mijn man en de buurmannen/ vaders van vriendjes zijn daar dan ook. Genoeg toezicht iig. Een jongen van 14 kan inderdaad de gevolgen niet overzien van een ongeluk met vuurwerk. Voor mij maakt het alleen niks uit of dat overdag of 's nachts gebeurd. We hebben hem goed gewaarschuwd, ze dragen allemaal een vuurwerkbril en wat we er van gezien hebben, doen ze het echt voorzichtig.
Maar de gevallen die in het nieuws komen omdat er een potje van gemaakt wordt, zijn natuurlijk lang niet álle gevallen waarbij er een potje van gemaakt wordt. Dus dat is geen realistische afspiegeling van de verhoudingen. Alleen hier in het kleine dorp waar wij wonen, zijn er al heel wat meer dan ‘een paar’ mensen die prullenbakken opblazen, mensen bekogelen met vuurwerk, bij het hospice vuurwerk afsteken terwijl er nadrukkelijk gevraagd is dit niet te doen etc. Die halen ook niet allemaal het nieuws. Of geen ervan waarschijnlijk.. Ik ben trouwens helemaal niet per sé anti-vuurwerk hoor. Maar met de stelling dat er relatief weinig overlast is, kan ik het onmogelijk eens zijn.
Dan hebben we het natuurlijk wel over Oud en nieuw. Mijn zoon deed dit toch ook wel met een club jongens op die,leeftijd, even buurten bij elkaar en om 1 uur weer binnen. Mijn dochter van 14 jaar doet dit niet, die vindt vuurwerk mooi om naar te kijken maar die gaat niks afsteken. Die blijft lekker thuis.
De eerste post was juist van iemand die het flauw vond dat er zo werd geklaagd over vuurwerk, alsof mensen zelf niet jong waren geweest. Ik betwijfel of ts dit voor ogen had toen ze het topic startte
Beter kijken naar de groep waarmee je een discussie wilt voeren dan. Dit risico loop je gewoon met zo'n onderwerp.
Hier ook hoor. Mijn zoon is 31-12 de hele dag buiten geweest met een groep jongens, ze dragen allemaal een vuurwerkbril, om 10 uur op pad en zo nu dan komen ze met een hele club binnenvallen om oliebollen te eten , een colaatje te drinken en dan gaan ze weer verder, om 18 uur druppelt alles langzaam weer binnen voor het avondeten, Die jongens hebben echt de dag van hun leven. Een vriend van mijn zoon kwam bij ons thuis om zijn fiets op te halen en een fijne jaarwisseling te wensen, mijn zoon was nog onderweg naar huis maar hij kwam ook wel even zeggen dat alles goed was gegaan en er geen gekke dingen waren gebeurd. Ik vond het zo schattig.
Was ik een jongen geweest had ik nog steeds niet een zak met vuurwerk gehad/gekregen om er de buurt mee in te trekken. Denk dat mijn vader ( als brandweerman) iets te veel van de gevolgen , die vuurwerk kan hebben, heeft gezien.
Dit inderdaad! Ik ben opgegroeid met 5 broers en die hebben dingen uitgespookt die ik nooit zou doen/durven/behoefte aan had (andere interesses ) Wat ik eerder ook al zei: je kan ze nog zo goed voorlichten en het gesprek aangaan maar uiteindelijk moet je ze toch echt loslaten. Dan kan je ze beter wat vertrouwen meegeven in plaats van wantrouwen. ‘Mijn kind doet dat niet’ doet ‘ dat’ als puber geheid een keer wel...
Ha woon jij bij mij in de straat? Mijn buurman van 2 huizen verder heeft nieuwjaarsmiddag eerst al zn vuurwerkafval in zn olievat opgebrand ... en de rest van de middag zijn garage opgeruimd en allerlei zooi op zn vuurtje gegooid. Gewoon midden op een woonerf he, midden op straat stinken dat het deed, dikke grijze walm, ik kon de ramen niet eens op ventilatiestand open hebben. Ik was me er niet van bewust dat het een nieuwe trend was....
Wat? Op veertien jaar alleen op stap 's nachts? Euh nee, dat gaat bij mijn kinderen niet gebeuren. En dat was bij mij op die leeftijd ook niet het geval.