klagen over vuurwerk

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Ja joh, laten we gewoon NOG meer verbieden en aan banden leggen:rolleyes:

Whoopy en Anouk2005 vinden dit leuk.
  2. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Ik bedoelde het sarcastisch;).

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Precies wat ik bedoel.
    Ik distantieer me volledig als het gaat om het gebruik van illegaal vuurwerk en geweld tegen hulpverleners.
    In het grote geheel is dit nog steeds "een kleine groep" die het verpest voor degenen die er wél op een normale manier mee omgaan.
    Daarom ben ik niet voor een verbod, wél voor hard aanpakken.
    Datzelfde geldt wat mij betreft dus ook voor raddraaiers bij het voetbal en mensen die door alcoholgebruik schade veroorzaken.

Ik bedoelde het sarcastisch. De mensen die hier op het forum heel hard roepen dat er een algeheel verbod moet komen hebben zelf meestal niks met vuurwerk en/ of geen kinderen in de leeftijdscategorie dat ze het leuk vinden.
    Benieuwd of ze ook zo hard roepen als hun zo geliefde wijntje verboden zou worden.

4. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Haha oke… dat haalde ik er niet uit :D

Whoopy en suus1983 vinden dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.203
    35.924
    113
    Had ik er ook niet uitgehaald haha, maar dan heb je idd gelijk vind ik.

Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hoe kom je hier in godsnaam bij?:confused:. Het zijn de "Tokkies"/"bontkraagjes" en anderen uit lagere klassen en de probleemwijken.
    In onze plaats alleen maar ellende in een bepaalde wijk met veel allochtonen en veel werkelozen/mensen met een uitkering. Gezinnen die al in de gaten gehouden worden door bijvoorbeeld jeugdzorg enz.
    Paar plaatsen verderop hetzelfde, wijk met flats, sociale huur, verpauperde buurt enz. Veel ellende, illegaal vuurwerk, drugsgebruik/verhandelen. Zijn auto's in de fik gestoken, politie bekogeld enz.
    Plek waar je overdag maar s avonds helemaal liever niet komt.
    Utrecht: wijken als Overvecht en Kanaleneiland hetzelfde. Wijken waar ik voor m'n werk in de thuiszorg normaal liever s avonds niet graag zou komen maar rond deze dagen zeker niet. Zwaar vuurwerk, auto's in de fik enz.

Vianen, Plaats vlakbij Utrecht: in een bepaalde wijk werden er halve bommen afgestoken, auto's in de fik enz. Echt door een bepaalde groep relschoppers. Zo erg dat een aantal mensen die daar pas wonen erover nadenken om te gaan verhuizen. :confused:

En nee, dat zijn niet de hockey-nerts met iets teveel alcohol op. Die zullen er vast zijn maar echt in de minderheid.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar los van het geweld: wat dan met de gevolgen voor de natuur? Afval dat dieren vergiftigt, vogels die doodvallen, paarden door sterven door de stress, honden die uitbreken... Is dat ook collateral damage?

En ja, ik weet het, alles wat mensen doen genereert schade aan het milieu. Maar bij vuurwerk is het zo makkelijk op te lossen. Bij georganiseerd vuurwerk kan ook stil vuurwerk gebruikt worden, staat de brandweer paraat, wordt afval meteen opgeruimd...

tuc, Champetter, Paardenbloem en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier vernielde speeltuintjes in de wijk, echt zo eeuwig zonde... En mijn ervaring is dat een groot deel van de kapotte toestellen gewoon wordt weggehaald en niet wordt vervangen of gerepareerd.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.209
    16.544
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Niet normaal inderdaad. Hier in een Haagse wijk 5 auto’s in de fik waarvan het naastgelegen flatgebouw veel schade heeft opgelopen, enorme rookontwikkeling waardoor bewoners gewond zijn geraakt en echt gevangen zaten in hun woning. Dit wordt ook niet gedaan door wat ondeugende jongetjes maar gewoon door vies vullis, de zgn rand van de samenleving.

Whoopy vindt dit leuk.
  10. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Op facebook tegen gekomen en vond het wel een mooi stukje tegengeluid.

"Ik wou helemaal niet reageren op een groot aantal mensen hier, maar mijn vingers jeuken verschrikkelijk.
    De mensen die maar schreeuwen om een algeheel vuurwerkverbod moeten echt eens een keer helder nadenken over de keerzijde van het verhaal. Volgens mij moet je dan gewoon niet meepraten over dingen waar je geen zak van weet.
    Stel dat er in Nederland, met de Nederlandse mentaliteit, ooit een verbod gaat komen op consumentenvuurwerk.
    Ik ben heel benieuwd of die personen weten wat het gevolg is.
    De liefhebbers rijden (of laten mensen rijden) naar België, Duitsland, Polen etc en gaan daar hun vuurwerk kopen.
    Dit word natuurlijk véél eerder gedaan dan eind december ivm de matige controles die er dan nog zijn.
    En even voor de 'roep maar raak' mensen: alle vuurwerk producten die in Nederland verkocht worden worden meerdere malen getest en uitgebreid geanalyseerd alvorens het verkocht word aan particulieren. Dus dit is VEILIG vuurwerk.

Afijn, eerste directe gevolg verbod: zeer gevaarlijk (ongetest) vuurwerk komt in grote getalen Nederland binnen, zonder Nederlandse beschrijving en met veel zwaardere kruitinhoud dan in Nederland mag!
    De handhaving van illegaal vuurwerk gaat nu nog niet voorspoedig, laat staan dan met een massa import van dit spul.
    Wat hierop volgt is een zeer onveilige situatie in woonwijken aangezien het vuurwerk al vér voor de jaarwisseling bij de mensen thuis ligt.
    Alle 'zwaardere' consumentenvuurwerk zit in Nederland een speciale gaasverpakkingen, dit is om in geval van bijvoorbeeld brand het vuurwerk ín de verpakking te houden. Dit is in andere landen niet zo, daar kennen ze deze constructie niet. Het zwaardere vuurwerk zit daar 'gewoon' in een kartonnen buitendoos en kan eenvoudig uit zijn verpakking treden bij ontbranding met alle gevolgen van dien.
    Illegaal vuurwerk is doorgaans harder en krachtiger dan consumentenvuurwerk. Ik moet er zelf niet aan denken dat mijn buurman of over-over-overbuurman dat vuurwerk onder zijn bed heeft liggen dat niet voldoet aan de Nederlandse verpakkingseisen. In geval van een brand kon het nog wel eens zijn dat mijn buren 10 huizen verderop ook forse schade hebben.
    Wat heeft consumentenvuurwerk opzicht daarnaast te maken met het feit dat er al op 18 december vuurwerk word afgestoken? Voorkom je dat als het vuurwerk niet meer verkrijgbaar is in Nederland? Het antwoord: NEE.
    Zolang het in andere landen het hele jaar verkrijgbaar is heeft een verbod 0,0 zin. Of denk je dat de politie om 0.00 rondjes gaat rijden om te kijken wie er aan het afsteken is? Ze hebben wel beters te doen!

Daarnaast vraag ik me af of de jeugd en alle liefhebbers de kritiek dat ieder jaar plaats vind na de jaarwisseling niet gewoon scheitziek is.
    Mensen raken gefrustreerd van de pissers die altijd maar kritiek hebben en zeiken op alles wat los en vast zit. Of het nou een mus is die over de oprit scheit of een 13 jarig jochie die een grondbloem aan steekt, kritiek is er altijd.
    Vroeger was het een traditie en was er weinig gezeik, het was immers maar 1 dag per jaar.
    Gaat een verbod niet gewoon betekenen dat het één grote oorlog word in dit land? Een heel groot deel van de mensen is het verbieden van alles wat los en vast zit toch ook gewoon helemaal zat?
    Begin eens met het opvoeden en het hanteren van "gewone" normen en waarden en kap gewoon met het vuurwerk als boosdoener aan te wijzen. Leef en laat leven.

Trouwens, wat zou het alternatief moeten worden van consumentenvuurwerk? Een grote show per dorp/gemeente? Wie gaat dat betalen en wie moet dat afsteken als er te weinig bezigers zijn in dit land?
    Daarnaast met de mogelijk dichte mist een paar kilometer moeten rijden naar die 'centrale show' en halverwege een paar dronken wandelaars scheppen praat niemand over?

Maar goed, dat verbod is alleen maar goed en veiliger tóch? Onzin van de bovenste plank dus."

11. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
    Sorry, maar ik vind dat stukje op Facebook onzin van de bovenste plank

Melief, juf1987, Syane en 14 anderen vinden dit leuk.
  12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    @lidu1 : Lijkt me logisch dat wie tegen vuurwerk is, ook vindt dat vuurwerk bij buurlanden ook moet verdwijnen? Dat gaat uiteraard nooit in de nabije toekomst gebeuren, maar het gaat uiteraard ook nooit in de nabije toekomst in slechts één land afgeschaft worden. Daar ben ik niet naïef in. Maar dat neemt toch niet weg dat dat je mening wel kan zijn?

Ik snap je «mooi stukje tegengeluid» dus niet zo?

Paardenbloem vindt dit leuk.
  13. Lynne182

Lynne182 Bekend lid

7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Ik had het niet mooier kunnen zeggen. Absurd het is 4 Jan en mensen zijn serieus nog altijd bezig over dat vuurwerk. :confused:

14. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Omdat de meeste juist wel naïef zijn, het zal nooit volledig af te schaffen zijn.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  15. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    want?

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Natuurlijk niet. Maar dat neemt het sentiment toch niet weg?

17. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik kom oorspronkelijk uit Utrecht en je hebt helemaal gelijk over die wijken. Vre-se-lijk! Wist je trouwens dat Kanaleneiland vroeger begon als een hele rijke wijk? Overigens vind ik het bij ondiep (die je niet noemde) weer heel anders, daar is het ons kent ons en ondanks dat er veel mensen wonen die er niet werken was het daar altijd erg gezellig met iedereen en sociale controle.

18. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Wat een intelligent en goed bedacht stuk, ook het taalgebruik verdient een compliment:roflmao:
    Echt een prachtig tegengeluid:thumup:

Kipsate, Zwierezwaai, Nellie4 en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.369
    2.846
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Maar het stuk laat alleen de negatieve kanten zien. Het feit dat handhaven een stuk makkelijker wordt, want vuurwerk = overtreding, wordt volledig buiten beschouwing gelaten. Nu is er ook zat vuurwerk vanuit België/Duitsland en valt dat niet te handhaven, want het onderscheid voor politie tussen Nederlands vuurwerk en buitenlands vuurwerk is lastig te maken. En ik denk dat het om een relatief klein deel van de mensen gaat die alsnog gaan afsteken. Sterker nog, er zijn nu misschien wel heel veel mensen die vuurwerk uit het buitenland halen, maar dat niet zullen doen als vuurwerk geheel illegaal wordt. Kortom, prima een tegengeluid, maar dan moet je wel naar alle aspecten kijken en niet alleen naar dat wat mooi uitkomt.

Syane, Oilell, Zara75 en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.693
    18.773
    113
    Vrouw
    Gij ook nu :roflmao::p

Paardenbloem vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina