Tja. Nu zit de overlast nog vers in het geheugen. Dat is het moment toch waarop het relevant is voor velen? Mensen zijn toch ook nog steeds bezig met een gelukkig nieuwjaar te wensen en voornemens te uiten?
en dit is een mooi stukje tegengeluid? Hoe dan? Want ja, omdat het hier verboden is, halen we het in het buitenland, net zoals we hier ook gewoon 130 blijven rijden, toch? En we ook gewoon blijven roken waar het niet mag, toch? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een klinklare onzin.
Ja joh, een wijntje drinken heeft inderdaad dezelfde gevolgen als al dat vuurwerk Ik heb een jongen die vuurwerk geweldig vindt en er nu al dol op is. Hij keek er al weken naar uit. Maar het weegt voor mij niet op tegen alle ellende.
Sorry, ik vind dit echt domme praat. Echt heel typerende woorden voor bepaald publiek. Ik kan het niet goed omschrijven, maar puur en alleen maar vanuit het eigen straatje denken.
Ja hoor, voor mij hoeft een geheel verbod ook niet, maar als ze wat zouden kunnen doen tegen die illegale zooi zou ik daar wel blij van worden.
Maar dat is toch met heel veel dat verboden is? Vuurwapens zijn, op wat uitzonderingen na, verboden maar je komt er wel aan als je wilt. Maar weer legaal maken dan? Handgranaten zijn verboden maar je komt er wel aan als je wilt. Maar weer legaal maken dan? Cocaïne, heroïne,... zij verboden maar je komt er wel aan als je wilt. Maar weer legaal maken dan? Mensenhandel is verboden maar de zieke geesten doen dit wel. Maar weer legaal maken dan? Invoer van bepaalde dieren en onderdelen van dieren (hoorn, huid,..) is verboden maar mensen blijven het proberen. Maar weer legaal maken dan? Nou en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er zijn altijd mensen die de wet aan hun laars lappen. Maar verbieden is natuurlijk de enige manier op de overlast drastisch te verminderen.
Klopt. Alcohol heeft veel grotere gevolgen. Per jaar 1500 doden in het verkeer dankzij alcohol en 5600 alcoholvergiftigingen. Dat is zeker een groot verschil met die ene dode per jaar van vuurwerk en een aantal gewonden. De beste vriend van mijn broer zit in een kliniek omdat hij korsakov heeft. Die beste knul is 45..... en heeft twee tieners die met de gevolgen van alcohol zitten... en hoeveel kinderen worden thuis mishandeld door alcoholistische ouders..... Dus vuurwerk is inderdaad niet te vergelijken met alcohol...
Er zijn wel geteld 477.000 mensen verslaafd aan alcohol in Nederland waarvan maar 29.374 mensen naar een kliniek gaan. Alcohol is dan ook nummer 1 qua verslaving. Maar alchohol doet inderdaad helemaal niks.
Las net dat door vuurwerk 10 handen gewond zijn geraakt dit jaar en 3 vingers geamputeerd. Aantal gewonde ogen stond er niet bij. Ook ik geloof dat alcohol per jaar veel meer schade aanricht. Dus als we gaan verbieden daar maar mee beginnen.
Ik geloof dat er 24 mensen dit jaar met oud en nieuw naar de oog arts moesten ivm vuurwerk afsteken zonder speciale bril waarvan ze bij 10 of 11 mensen nog niet weten hoe het af gaat lopen. (Blind worden dus)
Zeg dat wel. En w.b vuurwuurwerk veilig noemen... Dat is voor mij net zoiets als sigaretten gezond noemen
Als er elke dag vuurwerk afgestoken zou worden, net als dat er elke dag (teveel) alcohol gedronken wordt, zullen de cijfers van slachtoffers dicht bij elkaar in de buurt komen denk ik
Natuurlijk is alcohol ook gevaarlijk. Maar het is toch geen prioriteitenlijstje dat afgevinkt moet worden? Het ging hier over de overlast van vuurwerk, niet alleen qua geweld en gevaar, maar ook voor het milieu en voor dieren.
Als, als, als... maar dat is niet zo... Als mijn moeder een piemel had gehad was ze vast mijn vader geweest...
Ik weet niet of het hier ook over het milieu en de dieren ging. Ik heb jou dat een paar keer aan zien halen maar of dat echt het onderwerp was?
Als je kijkt naar alle gevolgen van alcohol, snap ik ook niet goed waarom het maatschappelijk zo geaccepteerd is. En dan nu Dry January en overal gezeur horen over ‘hoe ga ik dat volhouden?’ ... dat geeft al aan hoe problematisch het is, als een maandje geen alcohol zo’n uitdaging is. Maar of een verbod helpt? Geen idee. En zo denk ik ook over een vuurwerkverbod. Maar bv nu met roken, dat gaat volgens mij ontzettend goed; geen totaal verbod, maar wel veel plekken waar het niet meer mag. Misschien kan zoiets met vuurwerk ook beter gehandhaafd worden.