klagen over vuurwerk

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.435
    2.226
    113
    Is dat zo ja? Dat is totaal niet mijn beleving. Ik heb altijd genoten van vuurwerk en mensen in mijn omgeving ook. Toch heerst hier toch de mening, misschien wordt het tijd om het af te schaffen. De voordelen wegen niet meer op tegen nadelen.
    Vuurwerk wordt tegenwoordig als wapen gebruikt (bijv tegen hulpverleners)
    De ongelukken, vaak door legaal vuurwerk en bij onschuldige toeschouwers.
    Kinderen die bang zijn
    Mensen met gezondheidsklachten die er heel erg veel onder leiden. (longproblemen)
    Dieren die enorm veel stress ervaren de hele periode.
    Wilde dieren die eronder leiden.
    Vandalisme
    Het milieu, denk aan fijnstof.

Ik vind vuurwerk erg mooi om naar te kijken en een harde knal af en toe ook wel gaaf. Maar ik vind het toch wel tijd voor verandering.

Felice, tuc, Shakes en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.435
    2.226
    113
    Ik zag op tv die droneshows ipv vuurwerkshows.
    Dat vond ik ook heel gaaf om te zien! Zou een leuke vervanger zijn op een vuurwerkshow.

3. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    4 januari en hier gaat het nog steeds om vuurwerk wordt er gezegd... 4 januari en hier hoor je ook zo nu en dan nog vuurwerk..... Jammer....

Overigens is het niet zo vreemd dat dit onderwerp nu nog actueel is zo vlak na de jaarwisseling. Er zullen nog genoeg mensen bezig zijn met de gevolgen (lichamelijk, emotioneel - want je zult maar een lichaamsdeel of iemand er door zijn verloren - of door schade afhandeling).

Jammer dat een jaarwisseling wat een gezellig feest kan zijn ook gepaard moet gaan met mensen die op zo'n manier met vuurwerk, alcohol, drugs etc omgaan dat het 15 miljoen schade oplevert (waar wij vervolgens met zn allen voor opdraaien door stijgende premies).

Zwierezwaai vindt dit leuk.
  4. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Ging het maar om 1 dag per jaar. Ze beginnen al ruimschoots voor oud en nieuw met afsteken. En hier lopen ze nu nog volop te knallen.

Lumihiutale vindt dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier nu inderdaad ook nog af en toe geknal. En de schade is ook gewoon nog zichtbaar in de stad. Plus gewoon nog vuurwerkafval op sommige plekken. Nog zeer actueel dus!

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ook een paard op stal kan schrikken van de knallen? En zelfs als je bij je honden bent, kunnen ze schrikken? Je kan dat toch niet oplossen? En als ze, zoals tegenwoordig, al in de namiddag beginnen knallen: wanneer word je dan precies geacht veilig met je hond te gaan wandelen voor een plasje? En dat massa's dode vogels je niet kunnen schelen, tja, dat zegt veel.

7. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dan moet je niet aan dieren beginnen zolang er geen verbod is.

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ah, we moeten niet vuurwerk verbieden, maar dieren. Dat wordt een hoop eend eten de komende tijd!

Nellie4, Shakes, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

Ik zeg nergens dat we dieren moeten verbieden. Ik zeg dat als je aan een dier begint je overal rekening mee moet houden, en zolang vuurwerk niet verboden is is dat daar 1 ding van.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Wat een kul antwoord zego_O
    Dus mensen moeten niet aan dieren beginnen omdat er een paar van die randdebielen zijn die al dagen van te voren beginnen te knallen?
    Ouders die hun kinderen al dagen/weken de straat op laten gaan met vuurwerk waardoor dit gezeik al weken aan de gang is en die beesten nu alsnog in een hoekje zitten te rillen?
    Onder het mom van:" mijn kinderen halen geen rottigheid uit, je kan het ze niet verbieden en nog meer gezwets"?
    Vind dat gedrag behoorlijk aso en absoluut geen goed voorbeeld naar die kinders.
    Mijn hondje heeft wekenlang liggen bibberen. Heeft rond oudjaarsdag meer dan 24 uur z'n plas opgehouden omdat hij niet naar buiten durfde. Ging net weer 2 dagen goed. En ja hoor, weer 3 van die 12 jarige kutjongens die zwaar vuurwerk in de poort gooien. Beest weer in de stress
    Je kan er als baasje nog zoveel aan doen om je beesten te beschermen maar helaas wordt dat door dat k*tvolk die al tijden vuurwerk aan het afsteken zijn verpest. Zit hier al weken met de gordijnen dicht en de radio aan. Maar ja, die rotjocjies die hier rot lopen te schieten omdat mama/papa het ok vinden/hij vind het zo leuk/als z'n vriendjes doen het ook:rolleyes:

En wat betreft die opmerkingen over paarden die kunnen schrikken en dat baasjes ervoor moeten zorgen dat ze veilig staan:
    Ik heb een paard en die kan al weken amper in de wei staan vanwege jeugd wat hier rondfietst met vuurwerk en dit rond gooien alsof het snoepjes zijn. Je kan een paard niet weken lang hiervoor binnen houden ....
    En daarnaast, paarden stonden hier oudjaarsdag op stal, muziekje aan tegen de knallen en dan gooien een paar van die pubers vuurwerk richting de stallen. Gevolg: paarden die hun stal afbreken, over de zeik raken, gewond raken enz.
    Je moet de problemen niet omdraaien en bij de eigenaren leggen. Probleem ligt bij het vuurwerk en diegene die het in hun handen hebben. DIE moeten hun verantwoordelijkheid nemen inclusief hun ouders. Gewoon niet weken van te voren knallen. Oudjaarsdag en voor de rest klaar.. Ze mogen het dus van mij afschaffen. Zeker dat zware vuurwerk. Kinderen onder bepaalde leeftijd sowieso geen vuurwerk verkopen/afsteken.

11. GossipGirlxoxo

En dat vuurwerk wat al een maand word afgestoken door de kinderen is in 9 vd 10 gevallen legaal cat.1 vuurwerk wat al in november in de winkels ligt en het hele jaar afgestoken mag worden. Dus ook dan, kun je klagen, maar word geen wet mee overtreden. Dat al het illigale spul afgeschaft moet worden en dat vuurwerk wat er voor bedoelt is alleen tussen 18.00 en 2.00 uur mag ben ik het mee eens en als iedereen zich daar aan houd is er niets aan de hand. Hoeven de mensen die er goed mee omgaan niet gestraft te worden voor dat handje vol dat er niet om mee kan gaan.

12. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Onze hond is pas op latere leeftijd bang geworden. Was nooit een probleem en ineens wel. Afmaken dan maar?

13. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Hier nog een stuk, van social media afgeplukt.

Omzet....

Belaagde hulpverleners, overspannen huisdieren, beschadigde gebouwen. Een vader en kind die opgesloten zaten in een lift en letterlijk stikte terwijl een portiek vol liep met rook en vuur welke onstaan is door 2 minderjarige in het bezit van vuurwerk.
    Kapot geschoten ogen, overleden dieren, afgerukte ledematen, weglopen dieren die nu dood zijn omdat ze in blinde paniek weg rennen en overreden worden. Op hol geslagen paarden die nu overleden zijn aan hun verwondingen.
    Dierentuinen...apen..kinderboerderijen..alles wijkt voor dat ik ikke ik momentje.
    Het hondje dat al 4 weken binnen poept en piest door de stress... niet meer naar buiten durft. Soms niet meer eten wilt, of al meer dan 48 uur zijn behoefte ophoudt en zichzelf hiermee vergiftigd.
    Katten die al wekenlang in een hoekje gekropen zitten, ach who cares anyway!
    Hele steden die veranderd zijn in oorlogsgebieden, uitgebrande auto's kapotte ramen. Je kunt niet veilig meer over straat.
    Mensen die op straat in elkaar worden geslagen omdat ze medelanders aanspreken op hun gedrag! 15.000.000 euro and counting aan materiële schade, en straks allemaal piepen als de premies weer omhoog gaan! Ik kan nog wel even doorgaan hoor als het moet...

De traditie tegen elke prijs want zo ziet oud & nieuw er tegenwoordig uit in Nederland!

Je vraagt je als weldenkend mens af waarom laat de overheid dit allemaal toe? Nou dat antwoord is vrij simpel.
    De overheid werkt niet voor ons, de overheid werkt sinds de privatisering voor grote coöperaties en zijn net als alle andere grote bedrijven uit op winst. De bedrijven bepalen hoe onze maatschappij er uit ziet.
    Daarom komt er als het aan de VVD en het CDA ligt echt geen vuurwerkverbod.
    Stel je voor dat je 21% btw misloopt over die 77.000.000! En de betaalde invoerrechten zomaar laat liggen! En de extra omzetbelasting van de middenstand niet kunt innen oei...

Wakker worden lieve mensen...
    Zolang de overheid aan ons verdient....gebeurt er helemaal niets! Het is immers een verdienmodel geworden. Het biedt ook werkgelegenheid. Artsen, verpleegkundigen..brandweerlieden...politieagenten! Allemaal onderbetaald dat wel...maar who cares!
    Winkels die een heel jaaromzet draaien alleen tijdens oud en nieuw dat is toch bizar?
    Wat je ziet is een corrupt systeem en we zitten er allemaal tot onze oren in.
    Kijk om je heen...de wereld, de mentaliteit, onze waarden en normen, onze tolerantie zijn dramatisch aan het veranderen.. in rap tempo!
    Een dodelijke cirkel...voor sommige zo blijkt maar weer.

Gelukkig nieuwjaar hé!

14. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik vind het een lastige om als één van de redenen het te laten afschaffen ivm de dieren. Wij hebben zelf twee katten en 1 kat lijkt het echt niks te doen en die wilt gewoon nog in de tuin, zelfs om 00.00 begint hij te zeuren en de andere kat heeft er duidelijk -veel- stres van, maar het is maar 1 avond/nacht dat het echt de hele tijd door knalt. Dus in die zin zou het voor mij niet per definitie een reden zijn om het daar op te gooien qua afschaffen.

Als Nederland gaat voor vuurwerkshows in elke gemeente hebben de dieren er daar in de buurt alsnog last van.

GossipGirlxoxo en Whoopy vinden dit leuk.
  15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, want je kan stil vuurwerk kopen. Alleen denk ik niet dat particulieren dat lollig vinden.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Stoer! :thumup:

Zara75 vindt dit leuk.
  17. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Er zijn ook nog dieren die geen huisdieren zijn he

femkes en Zara75 vinden dit leuk.
  18. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Wat ik daarvan heb gelezen is dat je veel meer vuurwerk nodig hebt om tot een goed effect te komen, daarbij komt dat het dan sowieso duurder is doordat het arbeid-intensiever is.

Dus of het uiteindelijk beter is? Qua milieu denk ik niet. ;)

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gelukkig werkt zoiets ook met vraag en aanbod :) Als de vraag van de markt komt voor milieuvriendelijk vuurwerk, dan verzinnen slimme ondernemers daar wel iets op. Zoals dit jaar met dat dronevuurwerk, bijvoorbeeld.

tuc vindt dit leuk.
  20. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik ben voor het afschaffen van vuurwerk omdat er steeds meer hulpverleners worden belaagd en daardoor niet hun werk kunnen doen omdat bepaalde mensen zich niet kunnen gedragen, daarbij komt dat er ook halve bommen afgestoken worden plus als laatste punt :het milieu. Er word 2 uur na het afsteken van al het vuurwerk zo’n 30 keer meer fijnstof in de lucht waargenomen dan normaal, daarbij komt dat hoge concentraties fijnstof slecht is voor het water leven.

Ik heb net filmpjes zitten kijken van het drone vuurwerk, maar sorry dat is toch geen gezicht?:| Het is mooi hoor, maar vuurwerk kunnen we het natuurlijk niet noemen.:roflmao: Dat vind ik echt een slecht compromis voor de mensen die ontzettend van vuurwerk houden, want laten we wel wezen er zal een compromis gesloten moeten worden.

Deel Deze Pagina