Eens!! We hadden het er met oud en nieuw ook over dat vuurwerk vroeger een stuk duurder was en je als kind er zelf voor spaarde. Tegenwoordig kost het in verhouding veel minder en in veel gevallen (nee, niet alle) betalen pappie en mammie wel. Schiet maar raak lijkt het motto wel, in mijn herinnering was het vroeger niet zo extreem als het nu is. Daarbij opgeteld het gebrek aan ontzag voor het gezag (waardoor? gebrek aan opvoeding? de veranderde maatschappij? zeg het maar ...) maakt dat ik zeg: prima als ze er wat aan gaan doen! En of dat nou afschaffen is, of iets met vuurwerkafsteekzones, prima!
Mijn clou was juist dat wij veel eenden in de buurt hebben, niet particulier, maar gewoon dieren. Die hebben daar ook last van. Ik heb zelf twee katten, die waren vooral chagrijnig dat ze voor hun eigen veiligheid niet naar buiten mochten, niet ivm het vuurwerk op zich. Dus mijn dieren mag ik houden!
Lees net dat het in Rotterdam vanaf volgend jaar verboden wordt! Mee eens, wat mij betreft mag dat landelijk, vind het ondertussen te veel uit de hand gelopen en de ellende niet opwegen tegen het ‘ plezier’
Mee eens. Hoeveel levens zijn er dit jaar weer verwoest door vuurwerk. Van mij mag het afgeschaft worden.
Voor degenen die zo anti vuurwerkverbod zijn zal geen enkel compromis goed zijn, net zoals de diehard pro zwarte pieters.
Dat is nog eens goed nieuws! Woon ik toch in de slimste stad van Nederland op dit moment (op dat gebied dan ). En iedere wijk zijn eigen vuurwerkshow vind ik een prima oplossing. Wij hadden dit jaar voor het eerst een vuurwerkshow in onze wijk en die was prachtig. Ook was het op loopafstand én zichtbaar vanuit mijn keukenraam
Lees net dat er waarschijnlijk dit jaar nog een landelijk verbod op knal vuurwerk en pijlen komt. Rutte wil het plan voor eind februari uitgewerkt hebben. Nog geen algeheel landelijk verbod dus. Las gisteren ook dat Halsema niet mee wil doen aan een verbod in Amsterdam op vuurwerk zolang er geen landelijk verbod komt. Volgens haar is het niet te handhaven als het wel verkocht mag worden en zijn de handhavers van de gemeente niet geschikt dit te doen. Dan zou het op de politie Amsterdam neer komen en ze verwacht dat dit gevaarlijke situaties voor de politie mensen op zal leveren. Meerdere partijen in de Amsterdamse gemeente raad hadden wel een verzoek ingedient tot algeheel vuurwerkverbod in Amsterdam voor dit jaar.
Denk ik ook, aan de andere kant wel te gek voor woorden dat er voor de veiligheid van politie moet worden gevreest als iets als vuurwerk verboden word.
Ben blij dat de discussie nu echt goed op gang is en er iets gaat gebeuren. Als zelfs de vuurwerkbranche, die hier z'n geld mee verdient, voor een verbod is word het écht tijd.
Dat snap ik wel dat die met het idee kwamen van verbod op knal en pijlen. Die zagen de bui al hangen voor een algeheel verbod. Die knal dingen kosten niets. Voor 50 euro hebben die jongeren een tas vol waar ze 3 dagen mee kunnen knallen. De verkopers moeten het hebben van het grotere sierspul. Nu verliezen ze maar een klein deel van de inkomsten door op deze manier water bij de wijn te doen. Slimme zet in mijn ogen.
Heb je helemaal gelijk in. Maar buiten dat mensen zich niet kunnen gedragen is het lastig handhaven in een stad als Amsterdam als het gewoon verkocht mag worden. Voordat er een verbod komt moet er eerst eens even gekeken worden hoe politie dit goed kan gaan handhaven.
Logisch dat de vuurwerkverkopers nu ook voor verbod van knalvuurwerk zijn. Die kiezen nu eieren voor hun geld. Er word gesproken over algeheel verbod en dan raken zij al hun inkomsten natuurlijk kwijt. Dus slimme zet om advies te geven om knalvuurwerk af te schaffen. Dat schijnt maar een klein deel van hun verkoopopbrengst te zijn. Als dat verboden wordt dan hebben ze iig nog de handel in siervuurwerk.
Ze moeten dat tuig gewoon eens flink aanpakken. Stond vandaag van de week ergens in de krant dat ze met een politiebus ergens moeilijk doorkwamen omdat ze met de bus op een nauw stukje reden evm aan beide kanten rellende figuren. Dan denk ik, WTF? niks langzaam doorrijden. Laat maar zien dat je niet voor ze aan de kant gaat. Desnoods brandslang erop. Net als bij die gasten die de brandweer hinderen en vuurwerk gooiden. Waarschuwen dat ze op moeten zouten en anders gewoon de brandslang erop. Zijn zij, inclusief hun vuurwerk en de telefoontjes waarmee ze aan het filmen zijn, doorweekt. En laatste 2 onbruikbaar. Hoppa. En dan lees je dat er 30 rel staan te schoppen, ME is erbij geweest. " Er zijn geen aanhoudingen verricht. Gewoon omsingelen en afvoeren. Maar dat is waarschijnlijk makkelijk gepraat van mijn kant....
Hier is het vanaf 28 december tm 2 januari echt net oorlog maar vanaf pak 'm beet 5 januari heb ik geen enkele knal meer gehoord.
Ik ben het er helemaal mee eens! Ik ben helemaal niet voor geweld en zeker niet van uit de overheid maar zo kan het toch niet langer.
ik hou mijn hart vast wat er dan gaat gebeuren op zo’n avond, Nog meer illegaal en zwaar vuurwerk want ze rijden even naar België , Duitsland en hoppa knallen met die handel, nog meer auto’s in de fik en nog meer vernielingen en geweld. Dat vuurwerk is enkel een hulpmiddel en hebben ze dat niet dan vinden ze wel een andere manier. Misschien dat Nederland daar ook eens wat meer naar moet gaan kijken. Ik vind een verbod overigens prima maar of het de oplossing gaat worden, dat vraag ik me ernstig af.
Ik ben deels voor. Van mij mag het verboden worden, al kijk ik graag naar andermans vuurwerk. Maar wel veilig vanachter m'n slaapkamerraam. Alleen ik verwacht dat het na invoering van een verbod nog járen gaat duren voordat de meeste mensen het ook echt gaan naleven. Bovendien gaat het alternatief natuurlijk nooit lukken. Er zijn niet genoeg professionals om elk dorp / elke wijk zijn eigen vuurwerkshow te geven. Enne... wie gaat dat betalen? Ik zie wel iets in een variant op de vuurwerkclubs in Malta. Daar zijn per dorp / wijk clubs die zo'n show organiseren. Net zoiets als de corso's in delen van Nederland. Alleen dan dus met vuurwerk. Nu begrijp ik dat die clubs in Malta hun vuurwerk zelf maken. Dat lijkt me in Nederland niet meteen heel handig. Vuurwerkfabriekje en opslag middenin een woonwijk... doe maar niet. Maar misschien wel een club waar je bij moet horen. En alleen als lid van die club mag je vuurwerk kopen & op vaste momenten afsteken. Vergroot ook de sociale controle, als je de licentie van een club intrekt als er toch een paar leden rotzooi trappen. Ik weet niet hoe dat praktisch gezien precies geregeld moet worden hoor. Er zitten vast veel haken en ogen aan. Maar het lijkt me dat een commissie van wijze mensen wel met een plan kan komen.