Ik heb een tweeling van beide ruim 3 kilo, 8 weken oud (gecorrigeerd 1.5 week oud, te vroeg geboren). Ik ben naar 6 voedingen gegaan, ze zitten qua hoeveelheid redelijk aan de tax, op 180 ml per kilo. Ik ben gaan voeden om de 4 uur, dit ging overdag prima en de grotere hoeveelheid in de fles drinken ze met gemak op. alleen na de voeding van 19.00, kwamen ze om de 3 uur. Dus al 22.00, half uur gerekt. Toen alweer 2.00 ipv drie. Nog wel gerekt tot 2.45. Toen alweer 6.00. Kortom verre van om de 4 uur. Zonder stutten had ik er zo een fles tussen kunnen doen! Maar dan krijgen ze veel te veel. en ik ben kapot van deze nachten. ik had hiervoor 7 voedingen, overdag om de drie uur ( behalve tussen 10.00-14.00 4 uur) en na 23.00 om de 4 uur. Dus 7-10-14-17-20-23-3-7. Toen redden ze vaak ook 3 en 7 niet. Ik dacht door 6.voedinhen te.doen krijgen ze meer per fles en redden ze de nacht beter tot de tijden, niet dus. Zelf 23.00 redde ze jiet waardoor het nog wat minder slaap voor ons was. Heeft iemand een tip?
Ik denk dat 6 voedingen voor 1,5 week oud best nog te vroeg is. 4 uur tussen de voedingen is echt nog niet nodig! Als je nu al aan de max zit kan je beter ff overleggen. Weet niet of je nog onder controle ben bij de ka?
Ja kinderarts gaf aan dat ik 6 voedingen kon proberen en dan de 3.00 voeding eruit halen. Dat zag ik als helemaal niet haalbaar! Weer terug naar 7 dan? Naar 8.lijkt me ook weer zo wat!
Met acht weken zat ik hier nog op acht voedingen per dag. Toen overgestapt op forte en toen kwam ging ik over op zeven voedingen. Met 12 weken zat ik op zes voedinge. Wat ik hiermee wil zeggen: zes voedingen is misschien nog een beetje vroeg. Zeker voor te vroeg geboren kindjes. Ik zou dus overstappen naar een kleiner flesje per keer. Dan kun je vaak een flesje meer geven zonder over de maximaal heen gaan. Vermoeiend is het zeker. Een het klinkt stom maar even doorbijten en smiddags echt mee slapen. Met een tweelin zijn mensen sneller bereid om te helpen.
Kleinere flesjes en vaker voeden is denk ik de beste optie op dit moment. We hadden dit met onze zoon ook aan de orde. Ik ben toen voor mijn zoon overgestapt naar forte (kruitvat eigen merk). Uiteindelijk heeft hij tot ong. 6 maanden een mengelmoes van forte en gewoon gehad. Dit werkte bij ons goed, maar ik denk dat jij gewoon eerst naar kleinere flesjes en vaker voeden moet en dan nog even wachten met afbouwen. Heel veel succes!
Ik zou inderdaad op 7 voedingen gaan zitten. Misschien dat het uitkomt dat je de laatste fles rond 22.00 kan geven, zelf direct gaan slapen en dan voor de nacht kijken hoe het dan uitkomt. Slapen ze dan wat langer, heb je de kans dat ze gaan "tanken" (inhalen wat ze dan gemist hebben zeg maar). Deed mijn dochter ook maar dat trok zich dan wel weer recht gedurende de dag. Ben nooit over de 30 schepjes / 1 liter uitgekomen, zelfs niet toen ze een groeispurt kreeg. Met de reflux die wij hadden zei zelfs het cb dat we niks tussendoor mocht geven (terwijl ze geen fatsoenlijke fles leegdronk en dus ook vaker eerder kwam voor de fles). Heb toen alle adviezen naast mij neergelegd en ben zelf gaan voeden met de fles. Pas vééél later had ze behoefte aan een schema.
Ik vind 6 voedingen ook weinig op deze leeftijd. Denk dat het voor iedereen prettiger is als je weer naar 7 gaat. Dat gerek is echt niet fijn.
Ik zou kleinere flesjes geven en de klok voorlopig de deur uit doen.Zes voedigen vind ik ook weinig voor babies van 3 kg. Mijn dochter was bijna 4 kg maar heeft de eerste vier maanden ook nooit langer dan drie uur tussen de flessen gelaten. Je kindjes zijn nog zo klein, dus lekker voeden op verzoek (met een max van 30 schepjes). Scheelt jou een hoop stress en gereken met tijden. De komende maanden zul je nog heel vaak hebben dat het 'schema' ineens verandert zodra je denkt een ritme te hebben. Loslaten dus die schema's...