MM in ontstoken oortje?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mamandy, 7 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamandy

Mamandy Lid

7 apr 2008
    8
    0
    0
    Hoi, ik ben bang dat mijn dochter een beginnende oorontsteking heeft (ze zit vaak aan haar linker oortje)

Maar nu heb ik weleens gehoord dat mama melk kan helpen om de ontsteking onder controle te houden al dan niet te bestrijden.

Is dit waar?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Mamandy,

Sneu he, zo'n meisje oorpijn.
    Merk je ook dat ze vooral last heeft als ze op haar linker zijde ligt?

Het is inderdaad waar dat moedermelk bij ontstekingen helpt. In de praktijk helpt het druppelen in ontstoken oogjes erg goed.

Het druppelen in de oortjes wordt niet gedaan. Of in elk geval niet bij mij bekende situaties. Het is lastig en de ontsteking zit meestal met name in het middenoor. Het heeft dan weinig effect als je van buiten melk druppelt, dan zit immers het trommelvlies er tussen.

Meestel gaat het samen met verkoudheid en gaat vanzelf over maar als het aanhoudt of ze krijgt koorts dan toch maar een bezoekje aan de huisarts.

Natuurlijk is het altijd goed om juist nu te voeden. Jouw lichaam heeft al antistoffen aangemaakt tegen de verwekker van de oorpijn. Dat kán bij haar er voor zorgen dat de ontsteking milder verloopt of eerder geneest. Haar lichaam wordt als het ware een handje geholpen.

Ook zal ze misschien juist nu een keer extra komen omdat ze minder lekker in haal vel zit.
    Helaas werkt borstvoeding niet preventief.

Succes met de oortjes want dat is zo verschikkelijk pijnlijk.

Ilse

3. Mamandy

Mamandy Lid

7 apr 2008
    8
    0
    0
    Hai, bedankt voor je lieve reactie.

Ik merk bij haar niet dat ze pijn heeft, alleen dat ze af en toe (niet eens vaak) aan haar oortje zit, ook als ik er naar wil kijken raakt ze mijn hand aan.

Als ze op haar zij ligt geeft ze niet aan dat vervelend te vinden, ik heb ook al 2 keer temperatuur opgenomen en dat was de eerste keer 37.3 en de tweede keer 36.6 dus dat is goed.

Nu heb ik deze vraag bij BVforum ook neergelegd en daar zeiden ze dat ik het beter in haar neusje kon doen omdat in verbinding staat met het middenoor.

Ze is ook niet verkouden of snotterig, ze toont verder gewoon helemaal gezond al eet ze inderdaad wel wat vaker.

En sinds eer-gister is haar slaap(ritme) veranderd maar dat zal er niet mee te maken hebben want ze valt sindsdien juist makkelijker in slaap dan voorheen.

Ik heb als kind veel oorontstekingen gehad (en geen BV) en ik ben bang dat ze dat misschien van mij geërfd heeft.

Bedankt voor je lieve advies ;)

Deel Deze Pagina