hoi hoi, ik wil graag dat mijn vriend ook de fles kan geven voor het opbouwen van de band. kan ik dan gewoon meteen gaan kolven na de bevalling? groetjes bibi
Hoi. Even een vraagje. Wil je een combi gaan doen? Dus borstvoeding en fles, of alleen moedermelk via de fles? Ik hoor graag van je. Groetjes Saskia
Ik wil een combi gaan doen. Ikzelf wil borstvoeding geven en mijn vriend de fles. Nu had ik meteen nog een vraag. Gisternacht ben ik 2 keer wakker geworden omdat ik zoveel vocht uit mijn tepels lekte. Het is wit opgedroogt. Is dit colustrom en is het normaal dat het zoveel is?
Hoi, Combi: -Voed de 2 weken volldig aan de borst. Dit is om de borstvoeding op gang te helpen en je kindje de drinktechniek aan de borst te leren. Uit de borst drinken is namelijk anders dan uit de fles. -Kolf in deze 2 weken na de ochtendvoeding om een voorraadje op te gaan bouwen, zodat je een flesje kan gaan geven. In de ochtend heb je namelijk de meeste voeding. -Wanneer je kindje een flesje krijgt ga dan afkolven. -Geef ook het flesje op verzoek, net als dat je bij borstvoeding doet. -Je kindje haalt meer uit de borst dan een kolfapparaat. Lekken: Het is heel gewoon dat je borsten nu al melk lekken. Dit is inderdaad colostrum. Je borsten beginnen al met melk aanmaken in de 16e week van de zwangerschap. Als het veel blijft, is het een idee om vanaf de 37e zwangerschapsweek het met de hand eruit te kolven en op te gaan vangen. (voor als je evt. bijvoeding moet gaan geven) Doe dit niet eerder, want in zelfzame gevallen kan het de bevalling opwekken. Vanaf 37 weken ben je voldragen en mag je bevallen. Groetjes Saskia
hoi nog ter aanvulling, als je het vervelend vindt dat je "nat" wordt van het lekken kun je s nachts een soepele, niet strakke bh dragen met zoogcompressen, die kun je bij de drogist of hema kopen. Mirjam
bedankt voor je handige tips. Ik kan hier zeker wat mee. Gerustgesteld dat het lekken helemaal normaal is. groetjes, Bibi