Ervaringen gezocht: combiwagen of alleen een goede buggy?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door GingerAle, 14 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Hoi,

Ik twijfel de laatste tijd nogal over het nut van een kinderwagen. Als alles goed mag gaan wordt onze baby geboren in december, en ik lees overal dat kindjes maar tot gemiddeld 6 maanden in een kinderwagen passen. De eerste tijd wil ik vooral graag cocoonen met de baby, misschien alleen kleine wandelingetjes maken met een draagdoek of ergonomische drager. Op een later moment denk ik wel dat we meer de deur uit gaan, maar dat zal dan zijn met de auto (dus Maxi-Cosi) of met de buggy. Ik twijfel daarom erg aan het nut van een kinderwagen cq combiwagen. Voor slaapjes elders kopen we dan gewoon een campingbedje.

Een belangrijke reden om het zo te willen doen is dat kinderwagens erg duur zijn. Een combiwagen lijkt dan wel handig, maar ik heb begrepen dat die toch een stuk zwaarder/logger zijn dan een buggy. En juist de buggy wil ik het langst gaan gebruiken.

Het idee dus globaal:

- eerste maand thuis
    - sporadische uitstapjes eerste 6 maanden met draagdoek, Maxi-Cosi en campingbedje
    - vanaf 6 maanden een goede buggy, ik heb de Petite Star Zia X op het oog

Zijn er meer mensen die het helemaal zonder kinderwagen hebben gedaan? Beviel dat goed of liep je toch tegen de beperkingen aan van de andere 'vervoersmiddelen'? Ik ben benieuwd naar ervaringen!

2. Mar2BMam

Mar2BMam Actief lid

12 mei 2012
    203
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi GingerAle,
    Wij hebben een (tweedehands) combiwagen gehad bij de eerste en ik heb pas sinds kort een buggy aangeschaft. Wij wilden graag een wagen, omdat een buggy gewoon minder dempt en erg lastig is als je bijvoorbeeld in het bos wilt gaan wandelen. Wij hebben er geen spijt van gehad! We gebruiken hem nog steeds als wandelwagen met het zitgedeelte (dochter 1,5 jaar) Maar mocht je het niet veel denken te gaan gebruiken, sja, dan is het duur. Je kunt ook tegenwoordig een buggy kopen waar je je maxi-cosi bovenop kunt klikken, zo eentje heb ik er nu (quinny zapp), voor als onze 2e er komt, dan kan ik beide kids in de bakfiets meenemen en ook een super klein opvouwbare buggy waar dan de maxi-cosi op kan.
    Waar je misschien ook over wilt nadenken, ik kreeg last van bekkeninstabiliteit. Dus mn baby in een draagzak dragen was een stuk zwaarder dan in een kinderwagen rondduwen. Doordat ik steeds verdere rondjes ging wandelen, kon ik uiteindelijk ook de draagzak op de korte stukjes gebruiken.
    Dus in onze situatie was de combiwagen heel fijn! Maar of dat ook voor jou zo is? Het is toch per persoon heel verschillend.

groetjes
    Mar2BMam

3. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Persoonlijk vind ik een kinderwagen de eerste maanden wel onmisbaar. Ik denk echt niet dat je de eerste 6 maanden thuis gaat zitten. Of heb je vanaf het begin af aan elke dag een auto tot je beschikking? Daarbij kunnen veel kindjes met 6 maanden ook nog niet zitten en is het ook niet zo fijn als ze met die leeftijd van je af zitten. Ik heb pas bij 1 jaar de kinderwagen opgeborgen en alleen de buggy gebruikt.

Een campingbedje hebben wij nooit gehad (opa en oma hadden een eigen bedje), want zeker voor korte bezoekjes zet je niet elke keer een bed in elkaar. Baby's mogen ook maar beperkte tijd per dag in een maxi cosi (ong. 2 uur) dus je kan hem/haar ook niet de hele tijd in de maxi cosi laten bij een bezoekje.

4. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik zou dan toch voor een tweedehands combinwagen gaan, want hoewel ik ook érg veel gedragen heb, had ik hem niet kunnen missen. Wat nou als je wat kleding wilt gaan passen? Wil je dan de kleine baby in zo'n gare buggy leggen (slechte demping)? Of als je even ergens een hapje wilt eten? Wacht maar totdat je baby wat ouder wordt en niet meer de hele tijd slaapt ;) Dan kun je echt je lol op... in een kinderwagenbak kan hij nog even wat spelen met speelgoed o.i.d.

Nogmaals: ik heb véél gedragen, maar ik ben toch blij dat wij een kinderwagenbak hebben (nu niet meer in gebruik). Daarbij gebruiken we nu de buggyinzet van de kinderwagen, want we hebben luchtbanden en goede vering op het onderstel. Nog steeds beter dan die gare buggywieltjes ;)

Wij hebben de hele set gekocht via MP en zodra mijn zoontje uit de bijpassende maxi cosi naar de groep 1 stoel gaat, zetten we alles weer op mp. Van de opbrengst kopen we nog een buggy "voor erbij", want ook nu wordt er nog veel gedragen.

5. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
  6. Minerva

Minerva Niet meer actief

Euh ja, dat kan bij de maxi cosi mura 4 ook: reiswieg, buggy inzet, 4 wielen luchtbanden (model van 2012 of eerder, anders foambanden) en je kunt de maxi cosi erop zetten. Van wat ik kan zien, is die een stuk steviger en stabieler. Even goed op mp zoeken en je hebt een model van 2011/2012 voor hetzelfde geld.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik kan mn combi wagen ook niet missen hoor. Ik loop ook wel eens met draagzak maar er zijn genoeg momenten dat de wandelwagen handiger was. Winkelen, boodschapjes maar ook wandelingen. En niet elk kind vind een draagdoek/zak prettig. Ken er genoeg die alles bij verschillende doeken en zakken, bij elkaar schreeuwden. Persoonlijk vind ik het ook prettiger dat ze lekker languit in de wagenbak kunnen liggen ipv "gedwongen" in een doek of zak. En een buggy vind ik 3x niks. Vind ze niet lekker lopen en de meeste kinderen hangen er als aardappelzakken in. Wandelwagenbak loopt veel comfortabeler voor zowel jezelf als kind.

Enneh, je kan natuurlijk ook een 2e handse combiwagen nemen he;) die van mij heeft 45 euro gekost en gebruik ik nu ook voor de 2e. Rijd 10x beter dan een buggy.

8. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Dus de combiwagen rijdt ook beter dan een buggy met een groter kind? Ik dacht dat door het gewicht ik misschien uiteindelijk toch een (extra) buggy zou willen kopen, en dat het dan dubbelop is om een combiwagen te kopen. Maar via Marktplaats is sowieso een goed idee; scheelt al gauw honderden euro's.

Zet me toch weer aan het denken, alles bij elkaar. Het is zo lastig dat je niet van tevoren weet wat je kind wel en niet prettig zal vinden!

9. Pikapaas

Pikapaas Actief lid

18 jun 2014
    126
    0
    16
    NULL
    NULL
    Een combiwagen rijdt volgens mij altijd beter dan een buggy. Stabielere ligging, comfortabelere zit voor je kindje en niet van die gammele rammelwieltjes. Het enige nadeel van een combiwagen tov een buggy is dat 'ie meer plaats inneemt en zwaarder is.
    Wij gebruiken onze combiwagen nog steeds vrijwel dagelijks voor dochter van 2, die kan prima stukken lopen, maar als we de hond uitlaten zit ze toch deels in de wagen (is voor de hond ook fijn, want dan kunnen we tenminste even doorlopen).

10. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Hier 15 mnd tussen de kindjes en de combi wagen was onmisbaar! De draagdoek enorm veel gebruikt maar was super blij met de combiwagen! Ik vind het achteraf de beste koop!

11. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik heb een draagdoek, combiwagen en een duowagen. Een buggy komt er hier echt niet in...daar zouden we echt niets aan hebben..zie ze er al uit stuiteren :p

Eerste tijd vond ze het dragen prima...en ik ook. Toen ze een maand of 4 was kreeg ze echt een hekel aan het ding en was ze er echt niet meer rustig in te krijgen. Toen vond ze de combiwagen fijner. Ze wilde zo snel mogelijk rechtop zitten en lekker rondkijken.
    Combiwagen in het begin ook gebruikt met mxi cosy...als ik even gauw boodschappen ging doen hoefde ik niet haar helemaal in de draagdoek te doen of iets dergelijks en dan na tien minuten weer in de maxi cosy voor de auto. Dan zette ik gewoon even de maxi cosi over.

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Als je een beetje een moderne combinawagen neemt, dan zit daar vaak goede vering in en soms luchtbanden of foambanden. Geloof maar dat zoiets echt véél beter loopt dan alleen een (lichte) buggy met die ieniemini wieltjes... comfort is ook belangrijk ;) Je weet dat een combiwagen betekent dat je een onderstel hebt waar zowel zowel de bak (waar de baby in kan liggen) op kan, met een buggyinzet (buggy dus) en evt. een maxi cosi? Als je zoiets koopt, heb je dus al een kinderwagen, buggy en maxi taxi ineen :p

Het enige voordeel van een aparte buggy i.p.v. een combiwagen is dat deze vaak erg klein opgevouwen kunnen worden. Wij hebben de Mura 4 en die is redelijk klein op te vouwen, maar veel te groot en zwaar voor op de fiets. In de auto kan het prima.

13. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant

dat zeg ik toch ook niet dit is gewoon dezelfde buggy als die ze op t oog had.

ts ik zou wel voor een goede kinderwagen gaan op mp dan want een goedkoop merk rijd namelijk niet zo lekker dan een betere..

mijn bugaboo donkey rijdt ook veeeel soepeler dan de maxi cosi mura 3/4

14. Minerva

Minerva Niet meer actief

Goh, gek genoeg vond in de Bugaboo helemáál niets... maar dat is ook heel erg persoonlijk :) De MC Mura 4 was slechts een voorbeeld. Ik hoor ook veel goede dingen over Mutsy ;)

15. enjoyce

enjoyce Bekend lid

15 dec 2011
    712
    0
    16
    Vrouw
    Wij hebben een combiwagen! Erg fijn!
    Transit (model van de babydump)
    We hebben een buggy gekregen maar gebruiken deze niet,
    Kinderwagen is groter maar mijn zoontje zit er stukken beter in!

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ja, rijd echt 10x beter. Heb uit nood eens met peuter in buggy naar het dorp gelopen. Liep echt k*t. Zwaar, hobbelde hobbel. Waardeloos. Ik loop nog liever met een combiwagen met luchtbanden met 2 kid, dan met een buggy met 1 kind.
    Ik heb ook een quinny zapp gehad. Ik dacht dat dat handig was voor in de auto. Ja, qua formaat maar ik vond het echt een bagger ding. Onstabiel rammel ding en kids zitten er vaak echt niet bepaald comfortabel in. Ik heb trouwens 2 wagens. Thuis een wat grotere en zwaardere combiwagen en in de auto een lichtere versie die ook in de auto blijft. Zo hoef ik niet steeds te slepen. Ze zijn allebei van hetxelfde merk dus in het begin hoefde ik bij uitstapjes alleen de wandelwagenbak mee te nemen en erop te klikken. Of ik nam de draagzak mee maar dat vond ik niet handig met het doen vaj zware boodschappen. Maxi cosi erop klikken heb ik niet gedaan. Dat vind ik echt een no go. Niet bepaald gezond voor een baby. Opgepropt in een maxi cosi.
    Allebei de wagens waren rond de 50 euro.

17. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Wow wat veel reacties weer, en een hoop argumenten voor de combiwagen. :)

Inderdaad weet ik dat de combiwagen ook een (onderstel voor) buggy is, maar ik zat inderdaad met het gewicht daarvan. Als het alleen maar uitmaakt voor vervoer op de fiets, dan is dat voor mij niet zo belangrijk, dus dat is goed om te weten.

@Damay77 die 50 euro is dan neem ik aan via Marktplaats? Het lijkt mij prima om via Marktplaats te kopen, misschien eerst wat uitproberen in de winkel welke wij fijn vinden en dan naar dat model kijken op MP. :)

18. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Hé, wat grappig, wij zijn precies even ver :p
    Hier komt wél een combikinderwagen, zouden gaan voor de Mutsy Transit van Babydump omdat die toch tot de betaalbaarste behoort. Het draagmandje lijkt me de eerste maanden handig om in te slapen, ook op bezoek. Daarnaast zal ons kindje toch echt naar oma(s) moeten als mama en papa werken zijn en ook daar is dat dus als bedje wel handig, vind zo een groot campingbedje voor een baby'tje echt enorm.
    Ook voor uitstapjes met bv. de hond lijkt me de draagmand wel handig.
    Een draagzak komt er ook (is gisteren geleverd ;) ) en willen ik én vriendlief ook intensief gaan gebruiken, voor uitlaten hond ed. Maar bleef dus toch het idee hebben dat we de combiwagen ook niet kunnen missen. Voor hetzelfde geld bevalt het dragen ons of het kindje ook helemaal niet, kan dat nu nog voor geen meter inschatten. Vanavond wordt de Transit dus besteld. Bijkomend voordeel is dat je er bij Babydump een Maxi-Cosi en verzorgingstas bij krijgt.

19. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    ik kan niet zonder mn wagen. sterker nog, ik gebruik de buggy alleen in de stad. de vering is minder, slechtere wieltjes, kan wel helemaal plat, maar moet er niet aan denken om mn kindje van 2 maandjes erin te leggen! wij hebben een nuna pepp en een combi wagen van mutsy, 2e hands voor 100 euro via mp! ik gebruik mn wagen nog dagelijks!

20. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Hier komt geen combiwagen, mijn zoontje is ongeveer 26 maanden als de baby geboren word en loopt nu al heel goed grote stukken. Wij hebben een bugaboo frog met meerijdplankje, dus als hij moe word kan hij daar op staan. De kleine wil ik ook veel gaan dragen, maar een wagen vind ik gewoon onmisbaar.

Voor kleine stukjes hebben we een buggy in de auto liggen, maar ook als we dagjes weggaan gaat nu de bugaboo mee.

Deel Deze Pagina