hallo, Wellicht hebben jullie tips of is het alleen even fijn om het te delen... Ik heb twee zoons van 2 en 5 jaar. Ze zijn gek op elkaar en kunnen leuk samen spelen. Maar het gebeurt nu ook heel vaak dat ze elkaar niks gunnen. Zit de ene net lekker te spelen, dan verstoort de ander zijn spel. Of ze maken ruzie om speelgoed, ze willen altijd hetgeen de ander heeft. Ik wil niet de hele tijd politie-agent spelen, maar dat geruzie kan ik ook niet aanzien/aanhoren. Ze zijn ook nog niet in staat om het praten op te lossen (de jongste snapt het nog niet). En ik vind het ook zielig om de oudste altijd maar naar boven te sturen om te spelen, dat vindt hij namelijk niet prettig. Hoe doen jullie dit?
Is het een optie om het specifieke stuk speelgoed op te ruimen zodra er om geruzied wordt? De jongste snapt dat wellicht nog niet helemaal, maar de oudste zeker wel...
Nu mijn dochter kruipt hebben wik dit probleem ook. Ik verwacht dat het nog wel groter gaat worden aangezien dochter nog maar 8 maanden is. Ze wil alles wat broer heeft en van broer mag ze nergens aankomen. Ik zet er vaak een rij stoelen tussen zodat ze niet zien wat de ander aan het doen is. Maar ik lees mee voor meer tips!
Regelmatig laat ik ze ruzieen. Maar mijn zoon (1,5) begint nu van zich af te bijten en geeft zijn zus gerust een klap in der gezicht als ze wat afpakt. Heb hier de regel dat er niks afgepakt mag worden. Pas als de ander het neerlegt en er niet meer naar omkijkt mag je het pakken. En dat betekent vaak dat ik agent moet spelen helaas
Ze hebben hier eigen speelgoed, wat dus echt van henzelf is en gezamenlijk speelgoed. Als er om het gezamenlijke speelgoed geruzied wordt geef ik ze de kans om tot een oplossing te komen anders gaat het speelgoed (even) weg. Als ze ervoor kiezen om met het eigen speelgoed samen te spelen moet het dus ook leuk gaan. Werkt echt lang niet altijd hoor, maar zo probeer ik het zonder constant agent te spelen op te lossen. Ik laat het ze vaak wel eerst zelf uitzoeken.
Ja hier kan het er soms ruig aan toe gaan. Fysiek zijn ze gelijk aan elkaar en ze hebben grotendeels dezelfde voorkeur voor speelgoed: nl wat de ander in zijn handen heeft. Bij een beetje kibbelen laat ik ze het nog wel een beetje uitzoeken of ik geef ze een samen speel idee. Bij meppen naar de gang. En als ze echt op dreef zijn haal ik ze uit elkaar en zet ik de oudste apart in de keuken met grote jongens speelgoed.