Je kunt ook zelf automatisch incasseren. Daarvoor moet je wel een incasso overeenkomst van je bank hebben en de handtekening van je klant. Het enige nadeel van zelf automatisch incasseren is dat er een storneringstermijn van 56 dagen op zit (bij particulieren). Dat houdt in dat indien iemand het niet eens is met de incasso ze het binnen 56 dagen kunnen terugboeken. Andere optie is idd aanbetaling laten doen. In deze tijd niet meer dan normaal. En de rest laten betalen wanneer mensen komen afhalen.
als ze haar rekening bij ING (of voormalig Postbank) heeft lopen kan het idd 5 tot 7 werkdagen duren, plus de feestdagen erbij... wacht het nog even af maar wees wel consequent!!!! prik altijd een vaste dag in de week om facturen/herrinnering en aanmaningen de deur uit te sturen. zo krijg je er een vaste regelmaat in waardoor je ook veel meer inzicht in je boekhouding krijgt.
Wij moesten voor onze bruidsreportage ook een aanbetaling doen aangezien het toch een mega bedrag is. Wij vinden het heel normaal dat je hiervoor een aanbetaling vraagt, iets van 10% ofzo. Tegenwoordig moet je bijna overal aanbetalen dus waarom niet bij jou? Nu loop je achter je geld aan te zeulen. Ik hoop dat je snel je geld krijgt, succes ermee.
Als ze het via internetbankieren heeft overgemaakt dan had het geld uiterlijk dinsdag op je rekening moeten staan. Vertraging bij feestdagen heb je pas mee te maken als ze het op een feestdag zelf overmaakt of een dag ervoor laat in de middag. Als ze een overschrijvingskaart heeft ingevuld en opgestuurd naar de bank, ja dan is het heel goed mogelijk dat het geld nog binnen moet komen. Maar tegenwoordig werkt bijna iedereen elektronisch. Qua aanbetaling zou ik eerder een percentage van het totaalbedrag vragen. 50 euro aanbetaling op bijvoorbeeld 75 euro schrikt ook af. Dan gaat je klant zeker naar een ander.
5 tot 7 werkdagen?? Dat is echt uit het verleden hoor. Gisteren iets overgemaakt van ING naar ING, stond er binnen 1 uur op. En als ik overmaak van ING naar mijn ABN rekening voor 12 uur dezelfde dag. En van mijn ING rekening naar de Raborekening van mijn vriend geld hetzelfde. En andersom ook. Wat we voor 12 uur overmaken staat er altijd dezelfde dag op. Vroeger was het wel zo dat met een Postbanknummer het langer duurde. Ook al ging het elektronisch. Maar nu echt niet meer. Oja, behalve (wat ik hierboven ook al schreef) als je nog zo'n overschrijvingskaart instuurt. En vooral nu want voordat die bij de bank aankomt in de kerstperiode ben je zeker een week verder.
Ze heeft sns en ik rabo.... Een vaste dag kan niet, de klanten krijgen bij aflevering van de cd met vb foto's een factuur. Dus ik heb meerdere facturen per week. Maar ik hou alles wel netjes overzichtelijk bij. Daar stond de boekhouder zelfs van te kijken
Klanten kunnen de foto's bij de studio op komen halen, bekijken of ze tevreden zijn en zo ja eerst betalen en dan foto's geven. Of je stuurt ze digitaal op (zo bewerken dat ze niet te vergroten en te printen zijn natuurlijk) en dan kunnen klanten ook zeggen of ze tevreden zijn, geld overmaken en als jij het geld hebt foto's afleveren! Heb nog nooit meegemaakt dat je eerst de foto's krijgt en dan pas moet betalen hoor, ik zou het normaal vinden als je dat zo deed dus! Je eet toch ook niet eerst het brood uit de supermarkt en gaat een week later pas betalen?
ik zou het niet erg vinden om een aanbetaling te doen. je moet zowiezo bij de meeste fotograven de kosten betalen voor de fotoshoot zelf en als je even later voor de fotos komt kijken betaal je voor de fotos die je wilt hebben. als je dit alles als een pakket aanbied zou ik toch wel 1/4 normaal vinden als aanbetaling
Aanbetalen lijkt me niet meer dan normaal in dit soort gevallen. Ik weet niet wat voor bedragen het zijn maar je kunt ook rentenota's versturen als het een beetje grote bedragen zijn + administratiekosten. Als je dit op je factuur vermeld zijn ze ook nog op de hoogte hiervan. Ik heb net zelf foto's van mijn dochter besteld en kreeg een online proefdruk met groot de naam van de fotograaf erdoor en aan de hand daarvan heb ik een bestelling gedaan en die moest ik in zijn geheel direct betalen. Je kunt dan bv doen: 50 euro voor het maken van de foto's en dat moet je direct betalen en daarna per bestelling direct afrekenen.
ja ik zou ook een incasso bureau inschakelen en je wanbetalers daar eerst van op de hoogte stellen want alle bijkomende kosten die jij maakt wordt op hun verhaald... misschien dat ze dan wel over de brug komen met jou geld... lijkt me erg vervelend en een eventuele aanbetaling zou ik zeker wel aan beginnen...!
Ik zou als ik jou was ook niet zomaar hun een cdtje geven met de foto's erop, want dan kunnen ze het heel makkelijk op de computer zetten, en bv bij de hema af laten drukken, dat scheelt ze natuurlijk behoorlijk wat geld, en dan tegen jou zeggen dat ze niet tevreden zijn ofso. wie weet ook groot jullie naam er door zetten ofso, of dat ze niet te kopieren zijn o.i.d. even ontopic ik heb zelf ook wel eens foto's laten maken bij een fotograaf, toen moest ik gewoon komen kijken of ik ze goed vond en welke ik wou hebben, en dus van zijn computer zo uitgezocht, en toen dus betaald toen ik de foto ging ophalen. dan heb je het probleem ook niet want dan betalen ze tegelijk dat ze de foto ophalen. Groetjes!
Ik zou inderdaad ook overgaan op aanbetalingen (kan je dan mooi doorvoeren per 1 januari 2010 ) En mochten mensen dan nog de resterende openstaande bedragen/facturen niet betalen binnen de door jou gestelde termijn, zou ik eerst een herinnering/aanmaning sturen, immers je klanten kunnen het een keer vergeten. Als ze dan nog niet betalen kun je een incassobureau inschakelen en de daarvoor gemaakte kosten doorvoeren aan de wanbetalers. En een aanbetaling is helemaal zo gek nog niet, wij moesten voor onze bruidsreportage ook gewoon aanbetalen en wij krijgen het album met de foto's niet eerder mee dan dat de rest betaald is.
Er zijn incasso bureau's die op no cure, no pay basis werken. Je betaald 7,50 dossier kosten en verder niks. Kosten die worden gemaakt betaald jouw klant. Verstuur je wel aanmaningen? Volgens mij moet je 3x gemaant hebben voor je incasso bureau inschakeld. Maar zijn het particulieren of bedrijven waar je voor werkt? Ik zou bij particulieren direct laten afrekenen bij reportage. Voorschot vind ik niet zo'n goed plan bj particulieren, maar weer wel bij bedrijven
Het gaat in de meeste gevallen om de opname kosten. Die betaal je als eerste en daarna komt de rest. Dus ze hebben nu nog niks! (1 klant dus wel en dat is ook het grootste bedrag)
Het gaat om beide. En toevallig zit er nu ook een bedrijf bij wat nog niet betaald heeft. Is wel het kleinste bedrag maar toch..... En ze hebben nu 1x de originele factuur gehad en 1x een herinnering en de rest heb ik telefonisch gedaan. Maar als ik kanten direct laat afrekenen zit ik weer met contant geld en dat wil ik dus niet. Heb al geinformeerd naar een pinautomaat maar dat word te prijzig helaas. Dus vanaf 1 jan: Zodra de klant een afspraak maakt voor een studio reportage laat ik ze meteen een aanbetaling doen. (of de totale opnamekosten, daar denk ik nog over na) Bij trouwreportages deed ik dit al omdat dit idd erg hoge bedragen zijn.
Goh zou bijna denken dat er 1 klant mee leest hier, er is een deel betaald! Snap alleen niet waarom nou niet de hele factuur betaald is (ze zal het geld dus niet hebben) Nou dat is 1.......
De eindejaarsuitkering, 13e maand enz zijn nu binnen dus wellicht komt het daardoor . Wel leuk dat je zo voor jezelf bent begonnen . Wel lastig idd als klanten je niet betalen! Het kan nu wel 1 of 2 dagen langer duren overigens hoor, daarom worden de lonen iha ook eerder overgemaakt. maar 7 dagen niet meer .