Ik zet dit even in de lounge omdat ik denk dat ik hier meer response krijg dan in de kleuter topic. Onze zoon (mr K) is altijd al een wijs kindje geweest, tenminste dat vonden wij en ook op de peuterspeelzaal viel hij op omdat hij qua taal erg sterk was (en hij kon al klokkijken ) Aan de andere kant blijft hij motorisch achter, maar op het cb werd ons verteld dat dit heel normaal was in combinatie met zijn taalontwikkeling. Ondertussen gaat hij nu naar de basisschool (groep 1) en hebben wij al verschillende gesprekken achter de rug omdat hij zich niet lekker lijkt te voelen in de groep. Spelen doet hij haast niet, zit bijna altijd te observeren. Knutselen vind hij niet leuk en moeilijk (motorische gebied) en helpen ze hem altijd mee. In eerste instantie besloten we met elkaar om hem te gaan stimuleren op de dingen die hij moeilijk vind (spelen en knutselen). Met als resultaat een erg gefrustreerd mannetje dat zichzelf dan maar heeft leren lezen . Zelfs juf was erg onder de indruk, Mr K schijnt dus het eerste kind te zijn dat ze in de klas heeft dat dus al begint met lezen. Hij begint nu ook te rekenen (zo lief om hem met zijn vingers te zien tellen). Hij zou ook speltherapie krijgen maar dit is afgeblazen naar verdere observatie's waaruit naar voren is gekomen dat hij wel wil spelen maar dat hij op een ander speelniveau zit dan zijn klasgenoten. Ondertussen heeft een fysiotherapeute zijn fijne motoriek bijgeschaaft, alleen kleurt en schrijft Mr K zowel met links als met rechts (tja en welke kant ga je dan stimuleren tot verdere ontwikkeling) We hebben een doorverwijzing naar een psychologe/orthopedagoge waar we 7 juni een intakegesprek hebben. De juffen vroegen hierom omdat ze soms niet goed weten hoe met Mr K om te gaan. Hij schijnt vaak en veel rare geluiden uit te stoten in de klas, juf geeft ook aan dat hij alles in zich opneemt en het erop lijkt dat hij alle emotie's van anderen binnen krijgt en zich door eht gillen lijkt te ontladen. Vandaag is er nog iemand van school geweest om hem te observeren en daar krijgen we 24 juni een gesprek over. Maar goed ik vroeg dus aan juf of ze ons duidelijkheid kon geven in welke richting dit gesprek zou gaan (tja je haalt je als moeder toch van alles in het hoofd). Diegene die vanmorgen dus heeft geobserveert komt dus tot de conclusie dat Mr K zoekende is in de klas en niet vind waar hij behoefde aan heeft. Dat we ons dus moeten gaan afvragen of we hem nog een kleuter jaar (groep 2 ) wel moeten "aandoen" en of het niet verstandiger is om hem door te laten gaan naar groep 3. Dus ja wat moeten we gaan doen. Gaan we voor groep 2 met het risico dat hij zich nog een jaar "misplaatst" voelt maar waar hij wel de kans heeft om zich motorisch te verbeteren. Of gaan we voor groep 3 met het risico dat hij zijn klasgenootjes motorisch gezien niet bij kan benen en waarschijnlijk ook wekelijks naar de fysio moet om dit "recht" te trekken. Als hij door zou gaan naar groep 3 betekend dit ook dat hij met 10 jaar van de basisschool afkomt en 11 wordt als hij op het middelbare onderwijs zit. Dus dames en heren, wie heeft er zelf wel eens een klas overgeslagen of wiens kindje heeft er wel eens een klas overgeslagen. Wat waren jullie ervaringen en waar zouden jullie in ons geval voor kiezen (al weet ik dat dit moeilijk is omdat dit maar een geschreven verhaal is en jullie Mr K niet "kennen") Groetjes Anita
ikzelf was 10 jaar toen ik van de basisschool afkwam en werd 11 op de middelbare , en wij zeggen nu allemaal als we toen wisten wat we nu weten had ik een jaar langer moeten kleuteren, ik ben heel erg gaan zoeken op de middelbare school en kwam daar heel erg in de problemen, waardoor ik heel erg concentratie problemen kreeg enzo. denk dat je hier heel voorzichtig mee om moet gaan en niet heel snel moet beslissen heel veel succes
Hebben ze geen programma voor meerbegaafde leerlingen op school? Dat hij zich min of meer verveelt hoeft misschien niet gelijk in te houden dat hijeen klas moet overslaan. Zou je eventuyeel op andere scholen kunnen kijken wat zij hebben aan te bieden voor jou zoon? De ellende van een klas overslaan is altijd dat een groep kinderen het later moeilijker krijgt omdat ze jonger zijn dan hun leeftijdsgenoten, hierdoor missen ze tijdens de puberjaren wel eens aansluiting en de manier van lesgeven ophet vo sluit dan nog niet aanbijhun belevingswereld. Aan de andere kant is de groep onderpresteerders door verveling inmiddels ook niet meer op 1 hand te tellen. persoonlijk denk ik dat het altijd de voorkeur verdiend omeen kind in zijn leerjaar te houden tot er echt geen andere opties meer zijn. (maar ik heb makkelijk praten, want het is mijn kind niet) Wat zegt je moedergevoel?
In mijn familie heeft ook een kindje een klas overgeslagen. Ik weet er niet de details van maar wel dat het manneke zich op de middelbare school niet thuis voelde vanwege het leeftijdsverschil. Hij kon de lesstof allemaal makkelijk aan, maar de sociale omgang was moeilijker doordat de rest toch ouder was.
Ik, als juf met 11 jaar kleuterjufffenervaring, zou hem nog een jaar laten kleuteren. Zo kan zijn motoriek nog beter ontwikkelen en loopt hij in groep 3 geen frustraties op. Ook kan hij in een kleutergroep veel beter oefenen en leren spelen en samenwerken. Dit doen ze de hele dag i.p.v. af en toe een kwartiertje. Zo jong naar de middelbare school is ook verre van ideaal. De kinderen waar hij dan bij in de klas komt zijn veel verder in hun emotionele ontwikkeling en hij heeft dan geen aansluiting, Heel veel succes met het nemen van de beslissing. Groetjes, Chantal.
Mijn ouders hebben destijds voor mij ook de keuze gekregen mij een jaar eerder naar de (toen nog) lagere school te laten gaan ipv nog een jaar kleuterschool. Ik weet natuurlijk niet hoe het zou zijn geweest als ze dat hadden gedaan, maar ik vond het prima dat ik gewoon in m'n eigen klas ben gebleven. Daar zat ik goed op m'n plek. En ik vond het ook heerlijk om de slimste van de klas te zijn Gelukkig later wel een juf getroffen die goed was in het op maat aanbieden van voldoende uitdaging.
ik zou er ook voor kiezen hem toch groep 2 te laten doen. mijn ervaring is dat je anders toch wel te jong keuzes moet maken voor de rest van je leven zoals vakken en studie. ik heb daar zelf erg veel nadeel van ondervonden. je kunt altijd extra aanbieden in overleg met de school.
Ik heb een klas overgeslagen.. Het nadeel wat ik vond was dat ik op mijn 12e al een keus moest maken welke richting ik op wilde. Op je 12e ben je met dat soort keuzes niet bezig. Wilde graag de 3e klas opnieuw doen maar omdat mijn cijfers goed waren mocht ik dit niet van de directeur. Zijn reactie was dat ik de 4e klas maar over moest doen mocht ik niet slagen. Uiteindelijk was ik net 15 toen ik van school ging. En naar het MBO ging. Op dat moment ben je echt niet bezig met studeren en aangezien je daar veel verantwoordelijkheid krijgt heb ik erg veel gespijbeld. Met als resultaat dat ik die studie niet heb gehaald. Ook zat ik met meiden in de klas tussen de 17 en 25 jaar. Mijn vriendinnen zaten allemaal 1 tot 2 klassen lager wat qua leeftijd veel beter klopte.
Ik weet het niet.. ik zou het nogal 'krom' vinden om hem dan bijv wekelijks naar de fysio te moeten sturen zoals je zelf zegt terwijl hij waarschijnlijk gewoon z'n eigen weggetje volgt.
Normaal gesproken ben je 12 als je van de basisschool af gaat. Als jouw zoontje, bij een klas overslaan, op zijn 10e al naar de middelbare gaat, slaat hij dan 2 klassen over? In dat geval zou ik hem zeker nog een jaar laten kleuteren geloof ik. Met 10 jaar tussen de 12/13-jarigen in de brugklas (want kinderen die zijn blijven zitten zijn al 13), lijkt me niet echt ideaal... Is er trouwens ook speciaal onderwijs voor snel lerende kinderen? Ik hoor wel vaak speciaal onderwijs voor moeilijk lerende kinderen, maar heb geen idee of er voor hoog intelligente kinderen ook zoiets is. Anders zou dat misschien een oplossing zijn??
wat lastig! ik denk dat ik zou gaan voor toch groep 2.... zo kan hij motorisch zich wat omhoog trekken. misschien is het te regelen met de school dat hij meer gestimuleerd wordt met dingen van zijn 'niveau'? voor een betere/verdere voorbereiding op groep 3, dan hoeft hij zich niet te vervelen/frustreren!
Op wat voor een type onderwijs zit hij? Miss kun je ook de mogelijkheden bekijken voor een ander type onderwijs waar er meer mogelijkheden zijn om in te spelen op verschillende niveaus van kinderen. En begrijp me niet verkeerd, op elke school zal dit gebeuren, maar oa montesori (als je dat zo schrijft) en jenaplan gaan hier wat verder in dan regulier onderwijs.
Goh, misschien niet helemaal on topic... Het lijkt het verhaal van mijn broertje wel: zichzelf leren lezen, motoriek juist minder. Hoe is hij sociaal en met het 'lezen' van emoties? Bij mijn broer is syndroom van asperger geconstateerd.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook wij hebben er destijds voor gekozen om onze oudste zoon toch een jaar te laten kleuteren ipv door te stromen naar groep 3. Nu zit hij is Groep 5-6 en hij doet het geweldig en helemaal op lees-schrijf niveau. Ik ben heel blij dat wij deze beslissing destijds genomen hebben.
Jeetje wat lastig zeg! Ik denk eerlijk gezegd dat ik er op de leeftijd van je zoontje nog niet voor zou kiezen hem een klas over te laten slaan, maar dit later nog eens te bespreken. Ik vind 'm nu nog zó jong. Jammer dat ze hier nu pas mee komen, anders had hij misschien nog een paar maanden mee kunnen draaien met groep 2 en dan samen met de kindjes uit die klas de overstap kunnen maken als duidelijk was dat hij zich bij hen wel goed voelde! Mijn zusje heeft groep 5 en 6 in één jaar gedaan, is nu 17 en heeft net examen gedaan voor het VWO. Zij heeft op de middelbare school nooit problemen gehad. Zo kan het dus ook!
ik mocht een klas overslaan toen ik klein was en mijn ouders hebben hier niet voor gekozen omdat ze wilden dat ik een echte jeugd had zeg maar, maar ik heb me altijd verveeld op school dus achteraf gezien misschien toch wel verstandiger geweest, mocht het toch teveel zijn doet hij van mijn part groep 3 alsnog das nog geen ramp toch, het is het proberen waard
Ik heb zelf geen ervaring met een klas overslaan. Maar bij mij zat wel een jongen in de klas die een klas overgeslagen heeft. En hoe lullig het ook klinkt, hij was echt het pispaaltje. Hij was dus inderdaad een stukje jonger en op die leeftijd is een jaar heel veel ( ik praat over vanaf groep 4 toen kwam hij bij ons in de klas). Maar hij heeft zich nooit gelukkig gevoeld tussen ons, mede natuurlijk omdat hij gepest werd. Dit is doorgegaan tm groep 8. Ik zou ook een gesprek met school aangaan of er geen uitdagend leerstof aanwezig is. Desnoods naar een andere school. Maar ik weet van mijn neefje dat hij dat ook heeft. Hij ligt met lezen en schrijven gewoon voor op de rest, dus krijgt hij wat moeilijkere stof dan de rest. Nu gaat het perfect met hem. Lekker bij leeftijdsgenootjes, maar toch wat moeilijkere stof!! In ieder geval veel succes met je beslissing.
Ik zou persoonlijk er ook voor kiezen om hem naar groep 2 te doen. Is het geen mogelijkheid om hem dan bijv 2 dagen per week een les te laten volgen in groep 3? zoals lezen of schrijven? Zodat hij wel uitgedaagd word en gelukkig blijft? Op die leeftijd scheelt 1 jaar nog zo vreselijk veel. Denk dat je anders echt een te groot verschil krijgt geestelijk en met spelen enzo. En misschien toch wat meer testen? Misschien is hij wel hoogbegaafd en kan hij zich beter vinden op een school voor hoogbegaafde kinderen? pfff lastig hoor. Je wil natuurlijk gewoon dat je kindje gelukkig is maar wat is dan de beste keuze... wens je sterkte!