Klas 'overslaan', geplaatst in een klas met véél oudere kindjes..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Arevinol, 22 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    De juffen weten natuurlijk wel hoe de klas is en of ze er tussen zou passen.
    Ik zou het een kans geven.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja wat vind zij zelf?

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, hier op school vinden ze haar ook sociaal (heel) goed.. De tweede dag al liep ze afspraakjes te regelen (maar enorm veel afspraakjes heeft ze daadwerkelijk ook nog niet gehad hoor).
    Ze kan daar wel nogal in doorslaan; meteen de eerste keer al vragen of ze ook mag logeren enzo ;)
    De meester gaf aan dat hij dacht dat ze prima zou passen tussen het groepje dat vorig jaar bij hem in gr2 zat (nu gr3 dus, maar ik denk een andere groep dan waar dochter nu heen gaat).

Ze zit wel nog maar een maand op deze school. De IB-er heeft haar een paar keer geobserveerd begreep ik, dat is het. Een week geleden heeft de meester haar ingeschakeld.
    Op de vorige school was t ook zo dat het sociaal gewoon prima ging. Maar heel sterk of 'voor' op dat vlak, heb ik nooit zo begrepen.

Ik heb ze daar ook op de bso speciaal naar laten kijken, omdat ze daar wel de mogelijkheid had om met oudere kindjes te spelen; in haar oude klas niet. Maar daar trok ze weinig naartoe.. (ze speelde vnl met kindjes uit haar eigen klas of iig leeftijdsgenootjes)

Anyway.. we gaan het zien. Tegenhouden heeft geen zin. Ze wil zelf graag, dus we volgen haar gewoon en houden het (sociale) goed in de gaten.
    Ik vind het alleen erg jammer dat het nu wel echt een extreme overgang wordt, ik ben daar echt niet blij mee. Maar dat mag duidelijk zijn :)

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Je kunt niet in de toekomst kijken alleen naar het nu en wat nu het beste voor haar is.

Toen onze zoon in groep 1 zat werd het al snel duidelijk dat hij totaal niet in groep 2 zou passen maar wel in groep 3 (hij is trouwens niet hb maar heeft asperger met een dis harmonieus iq beeld wat inhoud dat hij op taalgebied enorm voor loopt)

Dit jaar (ondertussen van regulier naar speciaal onderwijs) bleek dat het verstandiger was om hem een jaar te laten doubleren en dat hebben we dan ook gedaan.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ze vindt t zelf dus heel leuk en dat heeft ze altijd gezegd (ook toen er vorig jaar evt sprake van was). Maar vnl met het oog op het leren en groot willen zijn. Het ene meisje dat ze kent uit de buurt (paar keer mee gespeeld), die wat jonger is (okt 08) zegt ze ook heel aardig te vinden..

En ik ben altijd wel meer voor geweest dan haar vader, maar wel met het idee dat ze dus in de klas komt bij een redelijk aandeel herfstkindjes.

6. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier een herfstkind wat in de praktijk nu vooral met de oudere kinderen van zijn klas een echte klik heeft...terwijl ik me ook lng zorgen heb gemaakt. En bijnhem in de klas zitten dan juist wel nog een redelijk aantal andere herfstleerlingen. Maar omdat hij snel is in zijn ontwikkeling trekt hij uiteindelijk makkelijk naar de oudere kinderen ook.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als ze je dochter geobserveerd hebben en ze kennen de kinderen van die gr3, dan zit je volgens mij echt goed.
    en dat je kind het echt wilt helpt de zaak enorm.

8. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Als jouw dochter hoogbegaafd is, dan lijkt het mij logisch dat ze eerder aansluiting vindt bij oudere kinderen. Of je moet een school zoeken met enkel hoogbegaafde leerlingen... Kinderen ( en volwassenen ook trouwens) zoeken vrienden met dezelfde interesses toch? Mijn dochter zit met 6 in groep 4 en doet dat ook. Alleen hebben wij wel een grens getrokken bij het in de pauzes omgaan met kinderen uit groep 7 en groep 8. Omdat die wel al heel andere interesses hebben :)

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij hebben dat met boeken... Ze leest altijd boeken voor groep 5/6...
    En daarboven mag het niet van mij :)
    (Informatieve boeken wel trouwens... Dat is heel wat anders)

Mijn gup is nog net even te jong voor prepuberaal gedrag wat mij betreft :)

Op school zit groep 1 tm 4 in 1 gebouw en 5 tm 8 aan de overkant van de straat.. Dus dat probleem hebben wij verder niet.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik denk niet dat ze HB is. Ze leert sneller en makkelijker dan gemiddeld en vindt het leuk. Ze is van februari dus de oudste van haar leerjaar. Als je dan ook nog bovengemiddeld snel bent, dan steek je er al snel flink bovenuit.

11. Saskia78

En trek je dus ook sneller naar kinderen uit een hogere klas lijkt me :)

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, wat ik eerder van haar gezien heb niet echt dus. Iig, gewoon leeftijdsgenootjes over t algemeen.

13. Saskia78

hmm mja.. als school daadwerkelijk oprecht heeft overwegen of het zou passen.. zou ik wel mee gaan in hun advies.

maar ik proef een beetje uit je verhaal dat ze liever in alle klassen evenveel kinderen hebben dan 1 klas met 28 kinderen en eentje met 26.
    dat lijkt me niet geheel het juiste argument :)

kun je niet vragen of ze een dagje mag proefdraaien?
    (inclusief buiten spelen etc... niet alleen aan een tafeltje zitten maar echt ook kennis maken met dr klasgenootjes dus)
    als ze dan dolenthousiast thuis komt.. is de keuze misschien makkelijker te maken.

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Het aantal leerlingen, maar vooral het aantal zorgleerlingen in de andere klassen begreep ik.. En dat heeft niets met haar te maken, maar met die andere ll dus.
    Tja, ik vind het ook redelijk slap klinken. Maar ze zijn er heel stellig in.

Ik heb haar vanmorgen naar de klas gebracht. Ze zit naast het jongste meisje aan tafel (die kent ze ook een beetje). Daar zitten ook nog 2 jongetjes bij die er ook nog best klein/jong uitzien. Ze vindt t zelf geweldig, dus daar gaan we voorlopig maar vanuit dan ;)

15. Saskia78

nouja.. ene kant is het wel een argument natuurlijk.
    aan de andere kant zou het sneu zijn als jouw dochter de dupe word van die andere zorgleerlingen.
    en op zich kan zo'n leraar natuurlijk ook maar een beperkt aantal leerlingen die zorg bieden die ze nodig hebben...

het is geen verhaal met 2 kanten.. lastig hoor.

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Kan me voorstellen dat een school ervoor kiest om het aantal zorgleerlingen evenredig over de klassen te verdelen.

Als ik kijk naar de oude groep van mijn zoon

- mijn zoon met autisme
    - meisje met autisme
    - jongen met autisme
    - jongen met syndroom van down
    - jongen met adhd
    - jongen met stofwisselingsziekte.

Ook deze klas splitsten ze op. Dat wil zeggen tot dit jaar , nu zitten ze met 34 kinderen in een klas waarvan er dus 5 zorgleerlingen zijn.

Ze kunnen jullie alleen zeggen dat het met de zorgkinderen te maken heeft, wie en hoeveel er per klas in zitten zal je waarschijnlijk niet zomaar te horen krijgen.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Jeetje op een reguliere basisschool?!
    Arme juf!

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    ja op het reguliere onderwijs, ze hadden een fantastische juf in groep 4 en 5 (zelfde juf) die echt een hart heeft voor zorgleerlingen.

Vorig jaar ging het mis met onze zoon omdat de klas (toen 23 kinderen) simpel weg te groot was en te veel prikkels gaf, toen is hij na de kerstvakantie met spoed overgeplaatst naar speciaal onderwijs.

Nu is de klas weer samengevoegd tot 1 grote klas (34 leerlingen) en ik hoorde deze week van een moeder dat ook haar dochter (met autisme) het nu niet meer red en ze dus ook op zoek moeten naar een andere school.

19. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik zou me niet blindstaren op leeftijd. Mijn oudste wordt in december 6 en zit nu in groep 3, met 23 leerlingen en 3 zittenblijvers. Hij is de jongste (de jongste na hem wordt in oktober 6). Een van de zittenblijvers is net 7 geworden en dat was zijn eerste nieuwe vriend. Ja, ze schelen 1 1/2 jaar, maar toen dat jongetje bij ons kwam spelen waren ze behoorlijk aan elkaar gewaagd. Leeftijd zegt dus niet per se alles.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nou, net de juf van gr3 gesproken en het gaat heel erg goed. Ze heeft meteen al goed aansluiting met de andere kinderen, vond ze. Pak van mijn hart :)!

En ze mag beginnen met zon-niveau. Ze zijn zelfs aan het kijken of ze misschien ook naar de plusklas kan.
    Wauw, sneltrein..

Deel Deze Pagina