Amarens, dat ben ik niet helemaal met je eens. Er staan hier dus letterlijk twee scholen naast elkaar, allebei prima. Als hier de hele 'meute' blijft hangen en de andere school net zo prima is, zul je het probleem van overprikkeling door de drukte zeker wel oplossen. Alleen is het gewoon jammer ivm de vriendjes natuurlijk. Maar als mijn zoon iedere dag overprikkeld uit school zou komen vanwege de drukte, zouden mijn man en ik zeker overwegen en dus een gesprek aanvragen op de andere school.
Zijn de groepen bij die andere school kleiner dan? Waarom heb je niet gelijk voor die andere school gekozen als ze allebei prima zijn en de groepen daar kleiner zijn want ik begrijp dat het voor je belangrijk is?
Hier was er duidelijk een babyboom in 2011 want er is een extra klas vrijgemaakt voor nog een groep 1/2 dit jaar. Ze zijn nu gestart met 23-27 kinderen bij sommige groepen stromen er dan gedurende het jaar nieuwe kindjes in.
Mijn dochter zit ook in een grote kleuterklas. Ik vind het niet optimaal, maar het is niet anders. Er zijn twee kleuterklassen en met de kerst wordt bekeken of er het tweede deel van het jaar 3 klassen kunnen komen. Toen mijn dochter begon zat ze in een klasje van 13 kinderen, maar ze zijn nogal snel gegroeid. Het is wel een hele leuke school, dus ik zal haar zeker niet naar een andere school doen.
Amarens, ik heb het gevoel dat je vraag wat sarcastisch bedoeld is en niet gewoon geinteresseerd naar het antwoord. Is het met een sarcastische ondertoon deze vraag? Want dan heb ik eigenlijk gewoon geen zin om je vraag te beantwoorden. Frannie ja bij ons op school is het ook inderdaad geboortejaar 2010/2011 wat een enorme explosie is. Ik ga gewoon in het voorjaar eens informeren hoeveel kindjes er in een klas komen en hoeveel juffen er zijn (er is ook veel 'gewisseld' in juffen afgelopen jaar).
Mijn zoontje zit in groep 2 met 32 kindjes. Hij is heel gevoelig voor prikkels en vindt het snel te druk, maar hij kan dit goed aan. De leerkracht zorgt voor veel structuur en rust in de klas. Er zijn 5 scholen in onze buurt om uit te kiezen, maar die hebben toch echt allemaal zulke grote klassen, dus wisselen van school hierom heeft bij ons geen zin.
Hier zijn de klassen ook mega groot en dan ook echt op alle scholen in de omgeving. 2011 lijkt idd een babyboom!
Ik ben er inmiddels achter dat mijn gevoel juist is...........wat betreft de grootte. De school waar mijn zoontje op zit, is juist met zijn groep en kalenderleeftijd enorm omhoog geschoten, meer dan verdubbeld ineens. De andere school is duidelijk te zien hoeveel kinderen deze heet in de leeftijd van groep 2 (5 jaar)......We gaan in elk geval naar de open dag. Eens rondkijken nog een keer, groep 2 eens even in als het mag. En als het bevalt een gesprek met de leerkracht van bijv groep 3. Nogmaals, niets mis met de school waar hij nu opzit, alleen heeft hij, zowel in verband met zijn lichamelijke aandoening en ook zijn karakter wel last van de enorme drukte. (er is geen reden aantoonbaar waarom de andere school zoveel kleiner is, qua eindtoetsen en andere statistieken 'scoren' ze zelfs hoger en ik zie ook geen negatieve reviews) De ene school heeft trouwens 245 leerlingen ineens (door het leerjaar van mijn zoontje dus vooral), meer dan gemiddeld. De andere school heeft er 139 (minder dan gemiddeld)
Goed idee om rond te gaan kijken inderdaad. Een klas van 30+ is echt heel druk. Ik heb zelf ook altijd in grote klassen gezeten maar pfff je raakt heel snel ondergesneeuwd als je niet oppast, zeker als er wat leerlingen zijn die extra zorg nodig hebben (en die zijn er in zo'n grote klas natuurlijk al snel). Hier op school hebben ze 150 leerlingen, nu in groep 2 zijn het er 23, echt een prima aantal.
Ja Eylem, 23 klinkt heel fijn. Als ik die staafidagrammen zie bij de grootste school, wordt ook groep 3 weer groot.
Mijn zoontje zat vorig jaar in groep 3 met 34 kinderen, het was echt te veel, het paste ook niet het lokaal eigenlijk. Hij heeft zich er goed doorheen geslagen, maar blijkbaar was het niet voor iedereen ideaal, dit jaar zijn er combinatieklassen ingesteld, waardoor er nu nog maar 20 per klas zitten.
Dat is een perfecte oplossing. Fijn dat het nu rustiger is. Alleen heeft deze school ruimteproblemen. Ze zijn uit hun voegen gegroeid en nu dus helemaal door het aantal vijfjarigen/groep2. Groep 1 zijn trouwens ook weer drie klassen en in januari komt er misschien nog wel weer een vierde bij, zoals vorig jaar. Maar ze hebben dus zo weinig ruimte meer in het gebouw, dat de oudste groepen nu gehuisvest zijn op de buurschool....het is dus een chronisch probleem. Ze kunnen de klassen wel kleiner gaan maken, maar ze hebben ook geen ruimte....