Mijn dochter zit sinds twee weken op de basisschool. Ze vind het super leuk, en deed op dag 1 al gelijk enthousiast mee. En dat terwijl ze helemaal niet is gaan wennen omdat ze in de zomervakantie 4 is geworden. Op school gaat het dus heel goed, alleen thuis is ze ineens een heel ander kind. Heel druk en ze luisterd slecht. veel te wild spelen en net wat te hard knuffelen met haar broertje en zusje etc. Een beetje losgeslagen zullen we maar zeggen. Herkent iemand dat? Hoort dat bij het wennen op school? Ik vind het zo raar, zo ken ik haar niet..
Dit is herkenbaar. Op school lopen ze min of meer toch op hun tenen en zijn ze nog niet helemaal zichzelf. Thuis voelen ze zich veilig en komt dit eruit en dan kunnen ze van die rare kuren gaan vertonen. Deden mijn oudste 2 kinderen destijds ook. Mijn oudste zoon was op een gegeven moment op de tafel aan het springen etc Wordt beter naarmate ze wat meer gewend zijn op school. Mijn jongste heeft het ook weleens na een dagje creche. Is niets geks aan.
Oh fijn dat jullie dit herkennen! Ik vind het zo raar. Ze ging dit weekend een nachtje bij m'n ouders logeren, toen ik haar ophaalde zei mijn moeder "wie is dit??"ً :-D ze herkende mijn dochter helemaal niet in haar drukke gedrag. Wat minder grappig is dat ze als ze nu boos of gefrustreerd is, ze ineens met d'r hoofd op de grond bonkt of zichzelf in d'r arm bijt.. Dat heeft ze echt nooit gedaan. Vind dat best wel zorgelijk, of zal dat ook wel weer over gaan? (Ik heb haar altijd geleerd dat ze best boos mag zijn maar dat ze dan gewoon moet praten..)
Druk, rare dingen doen, slecht luisteren, grote mond, enz. Ze lijkt gewoon niet echt lekker meer in haar vel te zitten sinds ze naar school gaat. Ziet op school dingen bij andere kinderen en doet dingen na, enz. En ze is inmiddels natuurlijk ook ouder, kan natuurlijk heel goed dat ze anders ook 'zo was geworden' (dat klinkt wel heel negatief, maar zo erg is het nou ook weer niet, weet alleen niet hoe ik het anders op moet schrijven ). Ik vind het alleen gewoon erg jammer dat het kind wat ze was voor ze naar school ging 'weg' is en ik hoop heel erg dat dat met de jongste niet zo gaat zijn...
Het zal haar veel energie kosten, school en al zijn indrukken. Zo te horen doet ze erg haar best om daar aan alle verwachtingen te voldoen, maar vergt dit heel veel van haar. Het bonken en bijten is iets dat je meer verwacht bij jongere leeftijd. Mijn thuisbegeleidster zegt altijd, als het ze te veel wordt, vallen ze terug naar 'jonger' gedrag. De aanleiding is duidelijk, wat je zou kunnen doen is haar thuis extra veel 'rust' geven en je eigen eisen/verwachtingen een beetje naar beneden bijstellen. Bekijk haar tijdelijk weer even alsof ze 2-3 jaar is en bedenk wat je daarvan zou verwachten, in gedrag, zelfredzaamheid, etc. Laat haar maar weer even 'klein' zijn, nu ze op school 'zo groot' moet zijn. En dan geduld hebben . Wennen kan best 2-3 maanden duren. Als het echt blijft, zou je ook nog kunnen overwegen om haar tijdelijk (iom juf) 1-2 middagen per week thuis te houden om haar wat meer rust te geven.
Op zich herken ik je verhaal wel, vooral als ze net thuis is moet ze even " ontladen " Maar hetgeen wat je verder beschrijft van hoofdbonken en zichzelf bijten ken ik niet en vind ik ook wel zorgelijk klinken. Dat zou ik heel goed in de gaten houden. Misschien komende tijd alles verder behalve school even heel rustig houden dus niet te veel andere dingen / op pad. Ook leuke dingen kosten energie. Ze is nogmaar net begonnen dus een extra dagdeel thuishouden om haar wat langzamer te laten opbouwen misschien ? Ik zou het ook even met de juf bespreken.
Ik zou als ik het bijten en hoofd bonzen lees, toch een stapje terug doen hoor.... Zo nu en dan eens een dagje of middagje thuis, want dat is toch wel overprikkeling hoor, ik zou hier zelf even bij afremmen! Vervelend dat 't zo'n weerslag op je uk heeft...
Mijn dochter heeft het nu na de vakantie als ze uit de psz komt. Ze is wat 'opgefokt' zeg maar door alle indrukken. Maar niet zo extreem als wat jij beschrijft. Toch even een stapje terug doen iom de leerkracht? Want ik denk dat dit wel een serieus symptoom is om iets aan te geven. Zoek ook iets waardoor ze thuis kan ontspannen. Iets rustigs. Probeer anders eens de tip van mijn schoonmoeder, helpt hier vaker wel goed. Pak eens de dikke tenen vast, dat zou je 'uit je hoofd' halen zodat je weer op aarde landt om het zo maar even te zeggen. Ook kun je aan de achterkant meteen onder de schedel aan beide zijden van de nekwervels vasthouden, brengt ook rust. Neem hier even de tijd voor als ze uit school komt en voor het slapen gaan. Qua hoe lang: geeft je kind wel aan.
Onze dochter gaat over 4 weken ook starten op de basisschool. Als ze met haar hoofd zou gaan bonken of bijten, dan schakel ik echt terug. Volgens mij is het haar gewoon te veel. Hier adviseerde de juf om haar gewoon af en toe lekker een half dagje te brengen.
Ik heb in overleg met de juf ons zoontje (nu in groep 2) pas de middagen laten gaan na de herfstvakantie. Vond juf heel goed en ook heel normaal.
Ik herken wel dat ze weer even tot zichzelf moeten komen na school, maar wat jij omschrijft vind ik wel extreem en herken ik niet. Hier is ze na een half uur of uur weer helemaal zichzelf. Zou even met de juf overleggen of ze inderdaad af en toe een middag thuis kan blijven.
Dochter van toen ongeveer 2 jr 10 mnd had het ook bij de opvang (zit tussen gastouder en kleinschalig kdv in) Bij de opvang van de baby's/peuters is ze inmiddels de oudste, en ze houdt van uitdaging en spelen met oudere kinderen. Dus in de vakanties gaat ze vaak naar de bso die de gastouder op een andere lokatie heeft. Die kinderen kent ze veelal nog vsn de preschool opvang (toen het ook nog peuters waren). Maar een hele vakantieweek bij de bso was duidelijk teveel! Ook enorm druk, huilen om niks etc. Na een weekende rust was het over, maar in de zomer ging ze dus nog wel maar af en toe.