Dochter (bijna 4) stottert.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door DeeLighT, 11 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey!

Sinds een tijdje stottert onze dochter. Ze word eind juli 4 jaar. Ze is al jong begonnen met praten en heeft dat eigenlijk altijd wel goed gedaan.

Enkele voorbeeldjes:
    "Wij wij wij wij gaan toch eten?"
    Of
    "Wiiiiiiiiiiiiiiiiil jij eten?"
    "Ga, ga, gaaaaaaaaaaan wij naar buiten?"
    "Wil jij, wil jij, wil jij, wil jij deze? Wil jij deze?"

Herkennen jullie dit, is het een fase of moet ik me zorgen gaan maken?
    Mijn man heeft gestottert als kind en mijn broer ook.

2. adi

adi Niet meer actief

Hier is het zo, dat als ze een heel verhaal willen vertellen dat ze dan niet uit de woorden komen soms, en het lijkt wel op stotteren.
    Maar dan is het meer starten met de zin en halverwege zoeken naar het juiste woord, bijv:
    ik heb vandaag, ik ik heb vandaag eeehhhh vandaag eeeh....en dan komt het woord.

3. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meisje hier stottert ook bij vlagen, en dan ineens is het weer goed. Ik was ook een snelle prater, en stotterde aldus mijn moeder ook toen ik twee was. Typische groeisprongetjes van de hersenen volgens mij.

Hier:
    Nou nou nou nou nou nnn nnnou nnnou nn Ik kan het niet zo goed zeggen mama! (met een verdrietige/verbaasde blik, aggossie!)

Toen ontdekte ze dat ze het wel kan zeggen als ze heel hard schreeuwde, hihi:

Nou nou nou nou nou nnn nnnou nnnou nn GAAN WE NOU NAAR BUITEN MAMA!!!! Kreeg je dan.

Maar zoals gezegd, het was ineens weer helemaal over. Hebben nu 3 van die periodes gehad volgens mij.

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Zoals gezegd is het gewoon een fase..gaat weer over, meestal dan.

5. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Niet zo druk om maken hoor meid. Die van mij heeft dat soms ook. Gister deed ze wel 7x erover om de zin uit haar mond te krijgen.
    Er gaat zoveel in dat koppie rond en dat willen ze allemaal uit anthousiasme vertellen en het liefst tegelijk :p
    Mijn broertje had dit ook vaker als mijn dochter en dan ging ik voor hem staan en zei 'rustig, haal adem. Wat wil je me vertellen?' Ook bij me dochter. Je onderbreekt ze even en geeft ze de kans om na te denken over hoe ze het willen verwoorden :)

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Ik geloof dat tot 6-7 jaar veel kinderen wel eens een stotter periode doormaken, gewoon omdat ze zo veel willen zeggen en/of zo druk is in hun hoofdje dat de mond het niet krijgt bijgebeend.

Mijn zoontje had het soms heel erg, als hij erg opgewonden/enthousiast was.

7. mamavanYannick

20 dec 2011
    53
    0
    0
    29-35-30-28-32-32-30-30-mk-31-31-32-30- (27????)
    NULL
    Yannick heeft dat ook met groei of ontwikkelingssprongetje. duurt 1 tot 2 wkn en dan is het weer over.

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Ok, doet me goed om te lezen. Had ook wel een vermoeden dat het een fase zou zijn. Maar soms heb je net ff die bevestiging nodig.

We wachten het af, dank jullie dames!!!

9. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter heeft ook periodes gehad dat ze stotterde, op dezelfde manier als jij aangeeft. Ook ik maakte me zorgen vanwege stotteraars in mijn schoonfamilie. Maar nu is het weer voorbij. Ik had wel eens het idee dat haar gedachten sneller gingen dan haar mond òf dat het te maken had met groeien.

Ze stottert nu niet meer.

Deel Deze Pagina