Klasgenootje altijd laat

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door floppie888, 11 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    "Ken" je de moeder enkel omdat jij ook juf bent op die school of ook via je eigen kind? Mocht je haar via je kind kennen dan biedt dat wellicht een relatief makkelijke ingang voor een gesprek. Misschien kun je tijdens het brengen of halen op een onaanvallende, vriendelijke, maar directe manier eens aankaarten dat het lijkt alsof ze het wel erg druk heeft en of je haar kunt helpen (mits je dat zelf wilt natuurlijk).
    Wellicht maakt ze een moeilijke tijd door en zijn er dingen die zich afspelen, die jullie niet zien, die ertoe leiden dat ze niet optimaal mama kan zijn en is ze dankbaar voor de interesse en het aanbod om te helpen?

    Een melding maken zou ik niet meteen doen. Ik zou eerst via de meer menselijke weg kijken of je -al dan niet met behulp van anderen- haar kunt helpen om zaken weer op de rails te krijgen en haar zoontje wat meer structuur te bieden. Mocht je het idee krijgen dat er echt serieuzere issues zijn (drank of middelen gebruik, etc.) dan zou ik wel een melding maken.
     
    citroenrasp en floppie888 vinden dit leuk.
  2. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Juf heeft het met moeder besproken en bij uitblijven verbetering is zij naar de directie gegaan. Die hebben een waarschuwingsbrief gestuurd, maar nog niet bij inspectie gemeld.

    Ik ken moeder, omdat onze kinderen bevriend zijn en ik dus haar kind wel eens opvang.

    Na het gesprek kijk ik weer wat ik ga doen. Melding bij vt lijkt me wel een grote stap, maar misschien wel nodig.
     
  3. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Als je een melding doet bij VT vragen ze eerst wat je zelf al hebt gedaan om het op te lossen.
    Dat doe je al, dus dat zit wel goed.
    Succes!
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik zou nogmaals met je directie in gesprek gaan en samen kijken hoe je ondersteuning kan bieden voor dit gezin. Er zijn nog wel meer opties dan VT
     
    disaro, floppie888 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  5. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.034
    113
    Ik zeg ook niet dat ze het moet doen, maar hoe het daar werkt.
    Ik ben er zelf helemaal niet voor om meteen bij instanties aan de bel te trekken, maar eerst te kijken hoe je iets zelf (en/of met anderen) kunt oplossen.
    Om maar in mijn werk te blijven: beschermen en versterken.
     
    Syane en floppie888 vinden dit leuk.
  6. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Ik zou zelf geen melding maken bij vt. Dat moet school tzt maar doen. Als jij dat doet komt dat uit en mag je het mannetje ook vast niet meer opvangen en is er een veilige haven voor hem weg.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Bespreek het met andere ouders en kijk wat je samen kunt doen. Misschien komen er meer signalen. Moeder kan dit niet meer aan.

    School is overigens verplicht dit te melden bij leerplicht!! Het is geen kwestie van de zien wel. Ze zijn in overtredingen als ze dit nalaten. Het is niet aan school om dit te bepalen.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Dit lijkt me niet iets om achter de rug van een moeder om met andere ouders te bespreken... :oops: Met de juf, ja, met de schoolleiding ook zeker (en hen er op aanspreken dat ze moeten melden inderdaad, dat zijn ze inderdaad verplicht), maar ‘schoolpleinroddels’ a la de Luizenmoeder daar houd ik dus echt niet van (ook al is het niet zo bedoeld, dit soort dingen gaan vaak een eigen leven leiden en dat is het laatste wat je wilt, lijkt me). :|
     
    Fuddey, floppie888 en Hana84 vinden dit leuk.
  9. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik heb net moeder op de koffie gehad. Ze gaf aan dat ze gezondheidsproblemen heeft en daardoor vaak naar de dokter moet 's ochtends. Ook was de auto kapot, deed de scooter het niet en heeft ze geen fiets. Maar verder gaat alles goed...

    Ik pak het verder binnen school wel verder op, want met moeder zelf kom ik niet verder.

    Met andere moeders overleggen vind ik ook niet echt een goed idee.
     
  10. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ja maar kom op, afspraken bij de dokter kun je in enige mate toch wel inplannen, zeker structurele controle-afspraken. Het klinkt als een moeder die zeker de goede bedoelingen heeft en het hart op de juiste plek, maar gewoon verdrinkt in het leven en weinig draagkracht heeft.
    Er zijn vanuit school nu al meerdere acties ondernomen, zonder resultaat. Een waarschuwingsbrief helpt zo iemand niet.
    Dan vind ik het tijd om Veilig Thuis in te schakelen. De drempel om te melden ligt torenhoog, maar ze halen echt niet meteen je kind weg. Zij gaan de juiste hulp inschakelen om het weer op de rails te krijgen.
    Ik snap dat mensen niet om elke scheet Veilig Thuis gaan bellen, maar door de ‘het is niet mijn verantwoordelijkheid’ houding en wegkijken, worden er ontzettend veel gevallen van verwaarlozing en mishandeling gemist.
     
    Amberxx en floppie888 vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    #31 NiekeKris, 20 apr 2019
    Laatst bewerkt: 20 apr 2019
    Welke acties heeft school dan ondernomen? Ik mis dat juist erg in het verhaal. De juf heeft moeder een keer aangesproken en de directie heeft een keer iets gedaan. Ik vind dat echt zeer minimaal. Directie doet niets met het feit dat er niets veranderd is. Ik zou nogmaals een brief of liever nog een gesprek op zn plaats vinden, waarin heel duidelijk de vervolgstappen uiteen gezet worden, maar waarin ook gekeken wordt naar wat moeder nodig heeft en waar ze dat zou kunnen vinden (school kan dat niet bieden, maar kan daar zeker wel in adviseren). Misschien dat SMW hier ook wel iets in kan betekenen. School moet nog melden bij leerplicht, dan zal moeder daar ook een brief van en/of gesprek mee krijgen. Wat mij betreft allemaal stappen die prima voorafgaand aan een melding bij VT passen. Mocht moeder alles afhouden/nergens aan meewerken en er geen verandering in de situatie komen, dan vind ik het een ander verhaal.

    Ik ben niet tegen melden, ik weet dat er daar genoeg mensen goed werk doen, maar ik ben wel tegen melden zonder dat je je eigen verantwoordelijkheden eerst nakomt en zonder dat je ouders de kans geeft om dingen de veranderen. En dan bedoel ik dus niet twee keer een gesprekje a la ‘wilt u dat niet meer doen’. Ik weet ook niet hoe het nu is, maar vroeger met het AMK moest je echt VEEL meer hebben gedaan dan school tot nog toe gedaan heeft voordat je als professionele organisatie kon melden. Ook moest je een melding voorafgaand bij ouders gemeld hebben.
     
  12. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik ben het wel met je eens. Ik ga na de vakantie even met de directeur in gesprek om te zien wat de school nog meer kan doen.
     
  13. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    Vooral smoesjes dus...
    Heb je haar ook duidelijk gemaakt dat het vooral sneu is voor haar kind om elke keer midden in een verhaal oid binnen te komen ?

    Ik zou het nogmaals bij de juf melden en dan mogen zij het verder oppakken
     
  14. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.998
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland

    Dit dus.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  15. Dreamer

    Dreamer VIP lid

    17 mrt 2011
    6.146
    32
    48
    Je zou toch denken dat school dan een melding maakt bij de leerichtambtenaar?
    Hier laatst in mail van school idd ook dat veel kindjes (te) laat komen en dat ze dat moeten melden als het herhaaldelijk voorkomt
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Het is niet aan school om in de thuissituatie hulp in te schakelen. De enige taak van school is signaleren, ouders aanspreken en als dat na diverse contacten niet helpt melding maken zodat mensen wiens taak het wel is dit overnemen.

    Jullie hebben als school niet se expertise nog de taak om dit zelf te kunnen veranderen.

    Als moeder echt van goede wil was geweest had ze hulp kunnen inschakelen via de GGD, huisarts of het wijkteam. In plaats daarvan komt ze met smoesjes en gaat de verwaarlozing door.

    School hoeft niet te bedenken of en welke hulp moeder nodig heeft! Hou je bij je taak. En zoals gezegd wellicht is ze al bekend.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    School houdt zich dus alleen niet aan wat wel hun taak is; ze maken geen melding. ;) Daarnaast heeft school ook zeker wel een rol in adviseren en in het het inschakelen van SMW en kan SMW moeder wel begeleiden (zelf of naar andere hulp - niet alle ouders lukt dat zelf, zeker met de nieuwe regelgeving is het echt heel ingewikkeld geworden...). Hopelijk heeft school na advies van TS inmiddels wel stappen ondernomen. :)
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  18. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik krijg de indruk van TS dat moeder niet echt lijkt open te staan voor hulp. Ze komt met tal van redenen waarom dingen niet kunnen. Ik neem aan dat TS ook met haar over hulp heeft gesproken. Iedere school heeft een school maatschappelijk werker aan zich verbonden. Maar voor doorverwijzing heb je wel toestemming van moeder nodig.

    Ik begrijp niet waarom school niet doorpakt. Zoveel verzuim moet verplicht gemeld worden bij de leerplichtambtenaar. En bij andere vermoedens bij VTT.
     
    floppie888 vindt dit leuk.
  19. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Zij lijkt inderdaad niet echt open te staan voor hulp.

    Ik wilde vandaag eigenlijk de directeur aanspreken, de eerste dag na de vakantie, maar ik lig in bed met een longontsteking.
     
  20. flippo

    flippo Actief lid

    3 dec 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    Hoe is het nu?
     
    floppie888 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina