Ondanks dat ik pas net op de helft van mn zwangerschap ben, heb ik een ernstige vorm van bekkeninstabiliteit gekregen. Ik moest meteen veel minder gaan werken, maar zelfs daarmee redde ik het niet. Het is nu zo erg dat ik 10 minuutjes met de hond buiten kan lopen (schuifelen) en dat ik 's nachts wakker wordt van de pijn. Een bekkenband geeft wat verlichting, maar heb vannacht weer maar een paar uur geslapen door de pijn. Dit brengt weer piekermomenten mee, zoals hoe het verder zal ontwikkelen en hoe het na de bevalling zal gaan, of ik überhaupt in staat zal zijn om mn kindje op te tillen enzo. Wie heeft dit ook en hoe gaat het met je?
Hoi, Ik heb sinds het begin van de zwangerschap al bekkeninstabiliteit, met 8 weken zwangerschap ging ik voor het eerst naar de fysio. Daarnaast ha ik ook een beknelde zenuw in mijn been en als ik 10 minuten liep had ik en last van mijn bekken en het gevoel dat mijn been in de vik stond. Ik heb een heel traject afgelopen bij de fysio, ik kan niet zeggen dat het over is, maar het gaat een stuk beter, en de beknelde zenuw is wel weg. Hoe het na de bevalling zal gaan kan ik nog niet zeggen Heel veel succes ermee!
ik kreeg afgelopen maandag te horen dat ik daar last van heb ga volgende week voor het eerst naar fysio maar snap hoe je je voelt liefs ancie
ik moet ook as vrijdag naar de fysio, heb last van me onderrug, en last van me heupen, het is bij mij nog niet helemaal duidelijk of ik bekkeninstabiliteit heb maar het voelt verschikkelijk moet ik zeggen. en als ik te gang sta dan kan ik gerust gaan zitten, helaas, vind het verschrikkelijk er nu al last van te hebben. ik werk nog 36 uur in de zorg maar ben bang dat ik dit helaas niet ga reddenn meer in de komende weken. wil graag zo lang mogelijk gewoon blijven werken eigenlijk liefs joanita
ik heb al sinds week 16 last van bi. Ik ben al een stuk minder moeten gaan werken en kan bijna niks meer. Ik voel me zo afhankelijk van anderen en dat is echt niks voor mij. Gelukkig krijgt mijn vriend langzaam door dat toch meer op hem aan gaat komen. Hoop na de bevalling snel weer op de been te zijn, maar ben nog voorzichtig hierin. Ik weet er nu mee om tegaan en dat scheelt al heel veel. Sterkte
Ik heb ook al sinds halverwege het tweede trimester last van bekkeninstabiliteit. Ik werk nu veel minder en ga (minstens) 1x per week naar de fysio. Ik heb thuis en op mijn werk een bal om op te zitten en dat helpt wel een klein beetje. Verder moet ik heel vaak even gaan liggen om de pijn te laten zakken. Het is een rotklacht. Bij tijd en wijle baal ik gewoon als een stekker van mijn instabiele bekken. bij mij komt het voor uit HMS (Hypermobiliteit op al mijn gewrichten), en omdat de hormonen ook op de rest van mijn gewrichten slaan, doen mijn heupen, knieeen, enkels ... nouja eigenlijk doet alles gewoon zeer. Het vooruitzicht is gelukkig goed. Meestal gaat het na de zwangerschap over. Je moet alleen wel zorgen dat je jezelf niet ontzettend overbelast. Nog een voordeeltje... ze hebben me verteld dat bij bekkeninstabiliteit de bevalling makkelijker gaat, maar heb er geen ervaring mee. We zullen zien.
Hoi Helaas moet ik zeggen dat ik er ook bij hoor.Ben nu zwanger van ons 3e kindje en heb net zoals bij mijn vorige zwangerschappen last van bi. Ik werk nog wel 3 dagen maar ga bijna elke dag eerder weg.Op de 3e dag kan je me opvegen met de kinderen spelen zit er dan echt niet in. Ik heb gelukkig een geweldige man en die doet dan werkelijk alles zowel in huis als met de kids. Het herstel na de bevalling was bij mij verschillend,maar meer omdat ik tijdens mijn 1ste zwangerschap niet geluisterd heb naar mijn lichaam en maar doorging met als gevolg dat ik idd mijn kindje niet kon tillen badderen ect.En tijdens de 2e heb ik dus wel geluisterd en was er redelijk snel weer bovenop. Trouwens tussen de zw door is het nooit helemaal weg geweest maar wel mee te leven.
hoi hoi ik zat al thuis van werk voordat ik 3 maanden was, en sindsdien niet meer gewerkt. in het begin veel last gehad en veel wakker in de nacht, schuifelen naar de wc etc. had gelykkig een hele lieve fysio (gespec in bekkenklachten, die mij helemaal begreep), dat hielp op een gegeven moment niet echt meer dus ben er acupunctuur bij gaan doen,d at heeft wel geholpen (de combi) het is zelfs een tijdje echt beter gegaan. ik loop nu tegen het einde aan, er zijn momenten dat ik niet kan lopen en goede momenten dat ik echt wel goed kan lopen. de bevalling schijnt idd makkelijker te gaan. ik kreeg wel als advies om in een geboortekliniek te bevallen zodat, mocht het zo zijn dat ik het kindje niet zelf kan gaan halen of oppakken ze daar 24 uur kunnen helpen, geeft het bekken even rust zodat jij weinig tot niets hoeft te doen en kunnen jij en je partner even rustig wennen. thuis heb je toch een aantal uren hulp en niet midden in de nacht. veel succes en ik weet zeker ( als ik de kleine vast heb) het het allemaal waard was! lees niet teveel op internet erover want dat maakt je gek..zoveel verschillende adviezen en ideeen erover, je fysio heeft meestal wel schema's, blaadjes met oefeningen die ze laat zien en je kunt lezen, boeken die een aanrader zijn etc. ik heb toen een heel goed boekje gelezen, als je de titel wilt weten stuur maar ff een pb groetjes
Ik had BI en ben inmiddels bevallen van een gezonde zoon De eerste twee weken na de bevalling waren moeilijk. Ik had veel pijn in eigenlijk elke houding, maar dat kwam meer door de hechtingen dan de BI. Die eerste weken kon ik mijn zoontje niet zelf verzorgen. Ik kreeg extra kraamzorg (medische indicatie is BI! dus let erop, je kunt meer zorg krijgen) en mijn vriend zorgde voor de kleine. Ik deed alleen de voedingen vanuit bed of bank. Dat vond ik niet eens zo erg, want voeden was al vermoeiend genoeg en we konden lekker kroelen saampies. Ik was na de bevalling direct 12 kg kwijt, dat heeft wel geholpen! Nu, 6 weken later, kan ik weer gewoon lopen, liggen, zitten. Ik heb me veel zorgen gemaakt over deze periode, maar het is me alles meegevallen. BI is toch een hormonaal probleem en na de bevalling zullen de meeste hormonen snel wegtrekken en zal de pijn minder worden. Sterkte meiden!
Bedankt voor jullie lieve berichten! Fijn om te lezen. Ik wilde gisteren al reageren, maar lag voor pampus toen ik eindelijk thuis was. Dat de bevalling misschien makkelijker zou gaan wist ik niet, dat zou fijn zijn. Ik ga ook in het ziekenhuis (poliklinisch) bevallen, dat geeft me toch een iets geruster gevoel. Sandhya, ik zou graag de titel van dat boekje willen weten, stuur je even een PB. Iedereen heel veel sterkte!
Hoi,ik heb het van het begin van mijn zwangerschap BI,maak je maar geen zorgen,het gaat na de bevalling helemaal over,je gaat helemaal niks meer voelen,je gaat zelfs vergeten dat je het ooit heb gehad. In mijn eerste zwangerschap kon ik zelfs niet op mijn rug slapen of gewoon op de vloer zitten,na de bevalling is het helemaal verdwenen,nu heb ik het ook,erg lastig,hoor maar het zal wel overgaan....
Oh en de bevalling makkelijker met BI? Ik wil je niet bang maken, maar ik heb gesmeekt om een ruggenprik omdat de weeen op mijn bekken sloegen. Dat had de arts al voorspeld dus de ruggenprik lag al klaar bij wijze van spreken...
Of ik BI heb weet ik niet zeker, ik ben naar de huisarts geweest vorige week. Aangezien ik steeds zo'n vreselijk pijn kreeg in mijnm onderug als ik had gebukt of getild. De huisarts vertelde mij na wat testen dat het de bekken waren. Dus ja of het bi is weet ik niet, aangezien bij elke zwangere vrouw de boel daar wat ruimer en slapper word. Hij rade mij aan naar de fysio te gaan .En mijn taak was om de boel wat sterk te houden doormiddel van training.
Sorry meiden wil jullie niet teleurstellen,maar na mijn 1ste kindje heb ik ruim een jaar erover gedaan om weer de oude te worden.(is overigens nooit helemaal gelukt) BI is inderdaad iets hormonaals maar er zijn ook vrouwen die een combinatie hebben van hormonaal en niet. En de bevalling kan de BI wel degelijk erger maken.Bijv als de banden scheuren. Ik hoop idd dat het de hormonale is en je na de bevalling snel weer de oude bent.Tot die tijd is het idd spieren trainen om de boel sterk te houden en niet verder te laten verslappen.
mamaloew, ik weet niet wie je dit verteld heeft, maar BI is altijd en alleen maar een hormonaal probleem wanneer het door een zwangerschap veroorzaakt wordt (tenzij je een ongeluk hebt gehad en daardoor bekkenklachten hebt gekregen maar dan is zwangerschap niet de oorzaak). Dat je na de bevalling nog problemen hebt, komt door een verkeerde houding en verkeerd bewegen (en de laatste hormonen die nog in je lijf zitten). Ik weet dat het lastig is om op de juiste manier te bewegen, je lijf kiest toch de weg van de minste weerstand. Maar daar creëer je alleen maar meer problemen mee. Mijn fysio vertelde dat er vrouwen zijn die soms jaren na een bevalling nog met een bekkenband lopen. Een grotere fout kunnen ze niet maken volgens haar. Dus haar advies aan mij was dan ook: oefeningen doen en probeer zoveel je kan in beweging te blijven. Ook kan BI niet erger worden door de bevalling. De bevalling kan ook niets kapot maken aan het bekken. Geloof me, ik was er zo bang voor. Maar de artsen hebben mij verzekerd dat juist alles zo soepel is dat er geen blijvende schade op kan treden.
ik ben bang dat ik het ook heb. Zal maandag meer horen, maar heb alle verschijnselen sinds een week. Gsiteren lopen janken van de pijn! Ik heb werkelijk geen idee hoe lang ik het werken nog vol hou. Werk in een apotheek en dan loop en sta je veel. Maandag dus hopelijk meer!
Ik heb een heel makkelijke bevalling gehad,geen last van bekken en na de bavalling was alles gedaan....bevalling heeft niks ermee te maken,je BI komt erdoor dat je legementen zachter worden zodat je KUNT bevallen,zodat de bekken wijder worden,dat is pure onzin banden die scheuren,pfff Als je bevallen bent herstelt jouw lichaam direct,alles wordt als daarvoor.....ik was herboren na de bevalling,bijna nooit ziek na de bevalling,bevalling deed mijn lichaam als herboren....
Hey meiden! Nog 1 die zich aan de BI-lijst moet toevoegen. Helaas! Ik ben momenteel 33wk+6 zwanger van me eerste kindje. Heb vanaf dat ik 4 maanden zwanger ben al last van harde buiken. Dus vanaf die tijd zit ik in de ziektewet... Doordat ik teveel last heb van stress heb ik continu last van harde buiken. Nu een ander verhaal, doordat ik 3 weken geleden uit de trein ben gevallen heb ik last van BI. Gelukkig is alles met de baby... Thank GoD! Door die val uit de trein kan ik amper wat doen. Ik zit maar thuis bij me vriend en ben gewoon echt helemaal afhankelijk van andere mensen. Als ik de honden al 10 min uitlaat dan is dat al teveel.. Ik waggel maar wat.. Moet toch de honden uitlaten... Ik doe met zo'n oma boodschappen trolly de boodschapjes.. De kleine dingetjes dan he... Ik wil gewoon toch in beweging blijven.. Ik moet mezelf echt in bedwang houden om niks te doen.. Want ik kan gewoon niet stil zitten eigenlijk. Dan wil ik dat weer doen en dan weer dat.. Ik kan het gewoon niet meer.... Alles doet pijn! Ik kook nog wel gewoon elke dag, want dat is het minst wat ik kan doen voor me vriend. Ik doe wel gewoon de kleine dingetjes in huis maar verder doe ik niet veel.. Zelfs dat is gewoon af en toe te veel.. Hoop dat het na de bevalling maar snel over gaat... Want ik wil echt wel mijn kindje zelf badderen en optillen...
nou dames, vanmiddag toch naar de fysio geweest, en heb nog maar een lichte vorm van bekkeninstabiliteit, heb veel lage rugklachten, en last van heupen en bekken ze raadde me aan om de oefeningen te doen die ze me mee heeft gegeven, en toch naar een arbo arts te gaan. ze zegt ook als je hier te lang mee door loopt kan je over 4 maanden helemaal niet meer lopen en dat is wel het laatste wat ik wil. vanmorgen weer een gevecht met me eigen lichaam gehad om uit bed te komen wat een hel zeg grrrr liefs joanita
Mij is dat wijs gemaakt door de fysio die gespecialiceerd is in BI en je banden kunnen wel degelijk scheuren bij de bevalling. Google maar er zijn zelfs vrouwen die in een rolstoel zitten met BI.Ik kan alleen maar blij zijn dat het bij jullie vlot na de bevalling weg was maar er zijn wel degelijk vrouwen die na de bevalling nog steeds last hebben.Sterker nog er zijn vrouwen die er in de zwangerschap geen last van hadden en na de bevalling juist wel. lees het volgende maar van gezondheid.be Oorzaken De eerste groep oorzaken zijn van hormonale oorsprong : de secretie van het hormoon relaxine gedurende de zwangerschap zorgt voor een verhoogde mobiliteit ter hoogte van de sacro-ileacale gewrichten en de symfyse, en dit vooral gedurende de 3e en de 7e zwangerschapsmaand. Ook de verzwakking van de buikspieren ten gevolge van de grotere buikinhoud speelt een grote rol. Het gewicht van de baarmoeder en kind zijn ook een belangrijke factor ; bij grotere kinderen en meerlingen worden meer hormonen geproduceerd. Kunstverlossingen met name vacuümextractie en forceps : er is een duidelijke correlatie tussen meer voorkomen van bekkeninstabiliteit na het uitvoeren van een kunstverlossing dan na een spontane bevalling. zie ook artikel : Bevallen met behulp van een verlostang of vacuümcup Sorry ben niet eigenwijs maar loop nu al 4 jaar bij mijn fysio ivm BI bij elke zwangerschap en ze zal het echt wel weten hoor.