Vaccinatie baarmoederhals kanker 12 jaar

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Gymgirl, Feb 21, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wel of niet laten vaccineren tegen baarmoederhalskanker (HPV)?

1. Ja, want....

23 vote(s)
    38.3%
  2. Nee, want...

35 vote(s)
    58.3%
  3. Anders, want...

2 vote(s)
    3.3%
  1. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

Jan 17, 2018
    1,961
    932
    113
    Female
    Vorige week kreeg onze oudste een oproep voor de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker (HVP). Ik heb er veel negatieve dingen over gehoord en ben daardoor gaan twijfelen.

Wie van jullie zou haar dochter laten inenten tegen baarmoederhalskanker? Ik weet dat het alleen het risico verkleind, niet dat ze het nooit kunnen krijgen, maar weet even niet hoe ik het anders moet noemen.

2. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,028
    3,285
    113
    Ik heb geen dochters, maar alleen zonen, maar die gaan ook gevaccineerd worden tegen HPV. Het kan zoveel ellende voorkomen. Het vaccin is veilig, goed getest en beschermt tegen de twee meest voorkomende vormen van HPV. Deze twee vormen zijn samen verantwoordelijk voor 90% van de besmettingen.
    HPV veroorzaakt niet alleen baarmoederhalskanker, maar zorgt ook voor miskramen, vroeggeboorten, peniskanker en keelkanker.
    Ik zou dus 100% zeker mijn kinderen laten vaccineren.

iMoeder, Miss M, humptydumpty and 5 others like this.
  3. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Voor mijn dochter is het voorlopig nog niet zover, maar wat ik me altijd afvraag bij deze vaccinatie, is wat de bijeffecten zijn op de lange termijn. Daar is van deze vaccinatie natuurlijk nog niks van bekend, want het bestaat nog niet zo lang (correct me if I’m wrong, wel met bronvermelding graag). Lastig om dan dus te beslissen om de vaccinatie wel of niet te geven vind ik.

4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Ik laat wel vaccineren. Ik ben op het moment zelf besmet met juist dat virus waartegen gevaccineerd wordt. Gelukkig Pap1, dus nog geen onrustige cellen.
    Echter, een familielid van mij (nichtje) had Pap3 en moest een operatie ondergaan. Het was maar de vraag of ze haar baarmoeder kon behouden. Gelukkig kon dit, maar het geeft wel aan hoe heftig het kan zijn.

De gynaecoloog die mijn spiraal verwijderde had zijn dochter er jaren geleden al tegen laten vaccineren, toen het nog niet eens in het vaccinatieprogramma zat. Hij ziet uiteraard in zijn vakgebied ook de heftige gevallen, maar weet ook zeker wel de voor -en nadelen.

@Ffion In de Verenigde Staten wordt het vaccin al vanaf 2006 gegeven (bron http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2016/02/19/peds.2015-1968)

SDonya and Ffion like this.
  5. Syl72

Syl72 Bekend lid

Mar 14, 2008
    817
    176
    43
    Mijn dochter is ook gevaccineerd. Het HPV is een virus en ik vergelijk de vaccinatie dan ook met een griepprik. Niks meer en niks minder, ik snap de paniek over deze vaccinatie dan ook niet. Als kanker hierdoor enigszins voorkomen kan worden, dan doe je het toch?

Korsou and Elsss like this.
  6. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,770
    2,185
    113
    Nee want het is nog niet duidelijk wat de lange termijn effecten zijn.
    Ik ben een groter voorstander van goed voorlichten. Zelfs heb ik het HPV virus ook en ik laat me eens per jaar testen. Ik weet dat bijvoorbeeld dat vroeg seks hebben een veroorzaker kan zijn. Dit zal ik mijn dochter dan ook goed uitleggen.

Angel1980, jojo32 and bosi333 like this.
  7. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,028
    3,285
    113
    https://www.forbes.com/sites/tarahaelle/2015/07/15/gardasil-hpv-vaccine-safety-assessed-in-most-comprehensive-study-to-date/#717f2bba222d

https://informationisbeautiful.net/2011/is-the-hpv-vaccine-safe-v-2-0/

http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp?curl=pages%2Fmedicines%2Fhuman%2Freferrals%2FHuman_papillomavirus_vaccines%2Fhuman_referral_prac_000053.jsp&mid=WC0b01ac05805c516f

Ffion likes this.
  8. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,028
    3,285
    113
    Het maakt voor HPV niet uit of je op je dertiende of op je tachtigste voor het eerst seks hebt. Eén partner met HPV is voldoende voor een besmetting. Het is natuurlijk wel zo dat als je vroeg seks hebt, de kans groter is dat je in je leven meerdere sekspartners zal hebben en de kans dus ook groter wordt dat je er één treft die al HPV bij zich draagt.
    Alleen een volkomen celibatair leven geeft een reële kans op het vermijden van HPV.

nizzie86 likes this.
  9. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

Jan 17, 2018
    1,961
    932
    113
    Female
    Dit wist ik helemaal niet! Dacht dat alleen meisjes werden gevaccineerd.

10. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,028
    3,285
    113
  11. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier krijgen ze het niet. Zo lang word het nog niet gegeven (ik vind 12 niet lang) de lange termijn efecten en eventuele gevolgen zijn nog helemaal niet bekend.

12. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,028
    3,285
    113
    Hebben je kinderen de rest van de vaccinaties wel gehad? Zo ja, wat is er volgens jou dan zo anders aan deze vaccinatie?

13. Lieke1989

Ook bij de andere vaccinaties hebben we gekeken waarom die worden die worden gegeven en hoelang de werking daarvan is. Daar zien we vooralsnog geen beren op de weg ondanks dat de jongste heel heftig heeft gereageerd op haar 1e vaccinatie ( als ze bij de 2e x in het ziekenhuis weer zo ziek ervan was geworden had ze de rest niet meer gekregen)
    De meeste andere vaccinaties worden al meerdere generaties gegeven.bij deze vaccinatie nog niet.Verder beschermd deze vaccinatie maar voor 1 veroorzaker van kanker en is er wereldwijd ophef over precies de zelfde bijwerkingen ( oa chronische vermoeidheid) waarvan vele zich niet gehoord voelen. Dit zijn voor ons alsnog redenen niet te vaccineren.
    Maar goed de oudste is nu nog 5 dus misschien maken we over een aantal jaar een andere keuze als er meer bekend is.

DastyQueen, kleinepien and Ffion like this.
  14. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Dank voor de gegeven links. Ik lees inderdaad dat er geen schadelijke lange termijneffecten zijn, maar ik vraag me tóch af hoe je dat kunt weten als een vaccin pas 12 jaar gegeven wordt. Ervan uitgaande dat de vaccinatie altijd rond het 12e levensjaar wordt gegeven zijn de meisjes die als eerste dit vaccin kregen nu pas 24. Dat vind ik nog niet bepaald lange termijn.

15. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,028
    3,285
    113
    Er is onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat de chronische vermoeidheid net zo vaak voorkomt bij meisjes die wel gevaccineerd zijn tegen HPV als bij meisjes die niet gevaccineerd zijn https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24001935 .
    Verder is deze vaccinatie niet anders dan bijvoorbeeld het griepvaccin dat al wel tientallen jaren gebruikt wordt. Ik begrijp daarom de angst niet zo goed.

16. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Het is niet tastbaar, het is niet zichtbaar en voor de meeste mensen een ver van mijn bed show. Dit geldt helaas niet zo als je rond gaat vragen. Dan blijkt HPV besmetting met voorstadium van baarmoederhalskanker relatief vaak voor te komen, maar mensen spreken er niet over, dus lijkt het alsof het bijna nooit voor komt en het dus helemaal niet nodig is om te vaccineren. Ik had gewild dat ik het 25 jaar geleden wel kon krijgen. Ik ondervind nu de onzekerheid van een besmetting en alhoewel mijn lichaam het waarschijnlijk zelf opruimt, heb ik ook van dichtbij meegemaakt dat dat niet gebeurde bij mensen (en gelukkig waren ze er op tijd bij, dankzij de uitstrijkjes)

SDonya likes this.
  17. Lieke1989

Dat is jou kijk erop. Ik zie wel degelijk verschil tussen dit en een griepvaccin. En ook die zou ik niet overwegen om te nemen.

puzzelstukje likes this.
  18. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,278
    25,751
    113
    Ja, oudste dochter is al gevaccineerd en oproep voor middelste dochter lag deze week in de bus. Ik heb in eerste instantie er wel over getwijfeld, vooral doordat er weer allemaal horrorverhalen de ronde doen. Maar daarna me ingelezen en besloten het te doen en het te zien als iedere andere vaccinatie.

Glimmer likes this.
  19. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Wat betreft vermoeidheid: volgens de laatste onderzoeken kan er niet worden aangetoond dat het van het vaccin komt, maar ook nog niet worden uitgesloten.

Bedenk wel dat de controlegroep voornamelijk uit pubers bestaat. Meiden die hun eerste menstruatie rond die tijd krijgen en die een grote lichamelijke verandering ondergaan. Bovendien gaat het grootste gedeelte van de groep naar een andere school. Dit soort externe factoren zijn ook allemaal van invloed. Alle meldingen worden geregistreerd, ook al lijkt er in de 1e instantie geen verband te zijn. Dit is namelijk verplicht in Nederland.
    Het rapport uit 2016 over HPV is via de site van Lareb te vinden:
    https://www.lareb.nl/media/2990/lareb_rapport_hpv_dec15_03.pdf

Hopsatee, Glimmer and Elsss like this.
  20. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,880
    2,882
    113
    Noord-Holland
    Precies dit. Zolang we niet weten of het DESachtige gevolgen heeft, krijgen ze deze vaccinatie niet.
    Verder volgen we het rvp, het is puur deze vaccinatie die ik niet vertrouw.

puzzelstukje and disaro like this.

Share This Page