Tips oudergesprek gevraagd

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 30 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Dochter is omdat we verhuisd zijn dit schooljaar op een nieuwe school in groep 2 begonnen. De overdracht van de andere school was niet super, zo was het niet duidelijk dat, wanneer ze daar zou blijven ze minimaal halve dagen naar groep 3 zou gaan.
    Tot de herfstvakantie werd het naar school gaan steeds vervelender. Uiteindelijk, na gesprekken op school en dat ze hun beleid op versnellen uitgelegd hebben is er besloten om haar nu nog niet te laten versnellen. Omdat we tegen steeds meer problemen aan liepen hebben we een IQ test laten doen, resultaat net een hb niveau. Verbaal wel veel sterker dan performaal.
    Een van de adviezen was om ervoor te zorgen dat dochter gaat leren leren en ook daadwerkelijk moeilijker opdrachten krijgt die niet vrijblijvend zijn. Dit is een paar maanden goed gegaan. Ze heeft een spreekbeurt over de ruimte mogen houden, ze mag voortaan haar eigen leesboeken meenemen om op school te lezen en af en toe mag ze moeilijkere werkjes doen. De juffen doen wel hun best, dat kunnen we duidelijk merken, maar het is niet genoeg. Dochter gaat sinds een paar weken voor de meivakantie weer met veel tegenzin naar school. Inmiddels is ze echt de dagen tot de zomervakantie aan het aftellen.
    Om ervoor te zorgen dat volgend schooljaar beter gaat dan dit schooljaar hebben we gevraagd om voor het einde van het schooljaar een gesprek met de IBer en de nieuwe juf te krijgen om te weten wat ze haar volgend jaar willen laten doen. Wanneer ze met het lezen mee moet doen met het begin van het lezen gaat dat in elk geval niet werken. Ze leest zonder moeite boekjes van E4 tot M6 niveau. Ik had een oefenboekje begrijpend leven E3 niveau voor haar gehaald, dit is duidelijk veel te makkelijk. Plus en min sommetjes maakt ze met gemak. Maal sommen verzint ze vaak op de fiets of als ze geld wil tellen ofzo. De tafels van 2, 5 en 10 past ze vaak toe tijdens 'spelen'.
    Wat kan ik vragen van school om ervoor te zorgen dat ze volgend jaar wél een leuk schooljaar krijgt en ze ook iets gaat leren (hier vraagt ze zelf specifiek om)? Ik weet het zelf niet meer zo goed..

2. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Even een reactie als juf... goed dat jullie van te voren zl een gesprek hebben aangevraagd! Bij ons op school wordt dit ook steeds vaker gedaan. Is ze weleens getoetst? Bij voorbeeld Avi? Anders zou ik vragen of ze dat willen doen. En ik zou vragen naar het klassenmanagement. Wordt er in niveaugroepen gewerkt? Dat ze bij voorbeeld zonder instructie kan beginnen, makkelijke dingen overslaan en in plaats daarvan moeilijker opdrachten doen. Zijn daar afspraken over. Bij ons op school krijgen leerlingen bij rekenen bij voorbeeld Rekentijger. En is er ook een plusgroep waar ze één of een paar keer per week naar toe kan waar moeilijker lessen worden gegeven en met elkaar aan moeilijke opdrachten gewerkt
    Bij ons moest de plusgroep bij voorbeeld met elkaar een tentoonstelling inrichten over een geschiedenisonderwerp.

3. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Vorig jaar oktober hebben ze een avi test gedaan, ze las toen niet snel genoeg om de M3 test te halen. Daarna is ze niet meer getest. De plusklas is jammer genoeg pas vanaf groep 4.
    Klassenmanagement en niveaugroepen is idd fijn om naar te vragen!

4. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Maar oktober is driekwart jaar geleden! Misschien is ze inmiddels vooruit gegaan? Die kans is er wel als ze veel leest.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ze is idd zeker vooruit gegaan. Afgelopen zomer heeft ze zichzelf leren lezen. Toen las ze vooral af en toe beneden, inmiddels leest ze vanaf ongeveer kerst bijna elke avond in bed. We moeten echt het aantal bladzijden afspreken, anders leest ze makkelijk 1 tot 1,5 uur door... Denk je dat het dan zin heeft om het niveau nog voor de vakantie, of net erna te testen en zo ja, waarom precies?

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou gewoon vragen hoe ze het voor zich zien het komende schooljaar. Eerst kijken wat daar voor antwoord op volgt en dan ingaan op de mogelijkheden dan wel onmogelijkheden op school/in de klas. Hier hoeven de kinderen niet doorgetoetst te worden om stof op maat of extra's aan te bieden, tenzij er echt problemen ontstaan waardoor dit noodzakelijk is.

Maar bijv. al kunnen lezen betekent verrijking, andere boeken etc. Goed zelfstandig kunnen werken en de stof aankunnen betekent bijv. de instructie niet meer hoeven te volgen. Ligt echt een beetje aan de docent, het kind, de vakken en hoe het loopt. Daarom zou ik gewoon aankaarten hoe ze er zelf naar kijken, wat ze gesignaleerd hebben tot nu toe (ik neem tenminste aan dat de juf/meester nu daar een redelijk goed beeld van heeft ;)).

7. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ja, dat lijkt me zeker zinvol. Omdat ze uit zichzelf leest (en dus sinds oktober zgn. leeskilometers heeft gemaakt) en het gesprek gaat over volgend schooljaar. Dat is rond september, dus dan is de vorige test bijna een jaar geleden. Dan zou er best kans zijn dat ze vooruit is gegaan.

8. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik wil jullie nog erg bedanken voor de tips!
    Het gesprek was boven mijn (onze) verwachting gegaan.
    Q mag volgend schooljaar meteen meedoen met de plus klas. Eigenlijk is dit vanaf groep 4, maar de IBer denkt dat het echt iets voor haar is 'en dan zit ze ook bij ontwikkelingsgelijken' aldus de IBer. Het is de bedoeling om haar veel verbreding aan te bieden en haar dingen als webkwesties te laten doen. De tip werd gegeven om haar dit thuis ook te laten doen, nou gister begonnen met de eerst, een van de makkelijkste en Q is meteen super enthousiast, erg leuk dus.
    De nieuwe juf zei dat ze haar kern 1 wel met de klas mee wil laten doen zodat ze de methode kan leren kennen. Wij vroegen of dit niet met een andere kern kan, omdat we dachten dat dit misschien écht te makkelijk is. Ik gaf aan een filmpje te hebben waar ze aan het lezen is, dit wilde ze graag zien. Gevolg, ze gaat niet met kern 1 starten, hoe wel moeten ze nog bespreken.
    De IBer denkt er aan haar met rekenen met groep 4 mee te laten doen, maar hoe en wat weten ze nog niet omdat ze zo iets nog nooit hebben gedaan. Wij begrepen dit niet helemaal omdat ze ook zeiden dat ze met rekenen niet zo ver voorloopt als met het talige gedeelte. Omdat dit nog niet concreet is hebben we hier niet op doorgevraagd.
    De IBer gaf aan dat ze er alles aan willen doen om ervoor te zorgen dat het Q niet weer binnen een paar weken erg gaat tegenvallen op school en ze weer met veel tegenzin naar school gaat.
    Ook is aangegeven dat ze proberen zo veel mogelijk verbreding aan te bieden, maar dat de kans groot is dat het verschil met haar klasgenootjes te groot wordt en ze toch een keer een klas over moet slaan. School is hier geen voorstander van, wij op zich ook niet. Maar wanneer er zo veel wordt gedaan is dit waarschijnlijk wel een goede oplossing.

Al met al zijn we dus erg positief over het gesprek. We gaan een stuk geruster de vakantie in :)

9. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn dochter leest ook verschrikkelijk veel en goed. Ze gaat straks naar groep 4. Samen met de IB-er hebben we besloten haar niet mee te laten doen met de technische lezen lessen (estafette). Zij gaat stillezen op eigen niveau, met af en toe een opdracht. Dit had ik ook graag in groep 3 gezien omdat ze toen ook ver boven het niveau kon lezen, helaas heeft ze wel meegedaan met de groep in het zonboekje. Dit heeft haar niks opgeleverd qua leesontwikkeling maar heeft haar wel bij de groep gehouden om de uitzonderingspositie te verkleinen.
    Ik denk dat het heel lastig is om een goede/gezond balans te vinden is tussen cognitief en sociaal-emotionele ontwikkeling. Mijn dochter is jong in leeftijd en geest en absorbeert informatie dat niet altijd goed voor haar is.

Deel Deze Pagina