Groeicurve afwijkend P

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Liv24, 27 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liv24

Liv24 Lid

19 mrt 2022
    21
    10
    3
    Vrouw
    hi lieve mommys,

bij week 25 curve gehad, kindje zat toen op percentiel 43. Heel mooi gemiddeld, nu had ik van de week precies 4 weken later opnieuw een groeicurve en was het percentiel nog maar 31. Dus 12 eraf? Volgens VK groeit het kindje wel prima volgens eigen curve, nu 1300 gram, maar waarom zakt het percentiel dan wel? Dat hoort dan toch stabiel te blijven ipv te zakken?
    Groetjes Liv..

2. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    3.484
    3.110
    113
    Vrouw
    Tis lastig om uit te leggen maar, percentielen gaat over welk deel je zit van de totale groep. Je kan dus aan de 'onderkant' zitten, maar wel stabiel in gewicht toenemen. De snelheid van de groei verschilt per periode, en per kind. Die percentielen zijn weer een gemiddelde, jouw kindje volgt zijn eigen plan, en kan dan schommelen tussen bvb een beetje kleiner dan gemiddeld, en gemiddeld (terwijl hij wel stabiel blijft groeien volgens zijn eigen curve).
    Nouja echt simpel is het niet haha. Maar als de verloskundige zegt dat t goed zit, hoop ik dat je daar op kan vertrouwen! Ik begrijp je bezorgdheid natuurlijk helemaal hoor! ;)

Liv24 vindt dit leuk.
  3. Liv24

Liv24 Lid

19 mrt 2022
    21
    10
    3
    Vrouw
    Ah super, maar dit is dus niet zorgelijk. Ik was zelf ook maar 3000 gram en mijn partner 3015. Dus we waren beide klein. Maar het klinkt zo negatief als het "zakt". Terwijl de groei dus wel goed is volgens de VK.

4. tortelduif

tortelduif Actief lid

11 dec 2021
    468
    370
    63
    Vrouw
    Ik heb vanaf week 32 regelmatig groeiecho's gehad vanwege vermoeden groeiachterstand. Bij mij zei de verloskundige dat ze zich pas zorgen gaan maken wanneer het kindje een bepaald aantal percentielen zakt. Ik weet niet meer precies hoeveel (20?), maar het was in ieder geval meer dan 12. Ook gaan kindjes naarmate de zwangerschap vordert meer differentiëren, daarom gebruiken ze ook de vroege echo's voor een termijnbepaling en is dat later niet meer betrouwbaar.

Liv24 vindt dit leuk.
  5. Liv24

Liv24 Lid

19 mrt 2022
    21
    10
    3
    Vrouw

En bij jou vervolgens ook wel goed gegaan? vk zei mij wel dat ik een mooie curve had.

6. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    3.484
    3.110
    113
    Vrouw
    Ahh nou dan wordt t vast net als jullie een kleintje .. :) :)

7. tortelduif

tortelduif Actief lid

11 dec 2021
    468
    370
    63
    Vrouw
    Bij mij week de kleine op een gegeven moment wel teveel af van de eigen curve + de verwachting was dat hij sowieso erg klein zou zijn, p7. Daarom uiteindelijk ingeleid met 40 weken. De baby bleek helemaal niet zo klein (3200 gram, p14).

Deel Deze Pagina