Gecondoleerd. Als ik een begrafenis/crematie heb dan draag ik vaak een zwart truitje,zwart of grijze broek en een net hesje oid er over. Mijn opa en oma zijn vorig jaar na iets minder dan 3 maanden na elkaar overleden en bij beide heb ik het qua kleding kleur rustig gehouden. Maar ik zag er ook mensen die in een knalrode jurk liepen of paars mantelpakje. Dat vind ik zelf niet echt kunnen maar goed,als hun zich er goed in voelen.... Maar ik ben echt van de rustige,niet te sober maar wel iets
ja, ik heb ook wel een net grijs vest, maar dat is mega dik en het wordt hier donderdag 25 graden, dan ga ik echt van mn stokkie vrees ik.
Ik ga altijd helemaal in het zwart.. En ik ben totaal niet gelovig. Ieder doet het op zijn eigen manier. Voor mij is zwart een teken van rouw en soberheid. Ik zag onlangs een vrolijke jurk en flip flops en zou dat zelf niet zo snel doen. Moet ik wel toegeven dat ik uit een familie met een begrafenisonderneming kom. De formele regels zijn er dus nogal in geslagen zeg maar..
ik heb pas geleden mn eerste crematie meegemaakt (s-moeder) bhad een zwart jurkje, paars vestje en open sandalen met (niet fel gekleurde) bloemen erop. Gewoon zoals ik ben dus, dat had zij ook gewild!
Ik ben het wel met je eens, is een vorm van respect om sobere kleding aan te doen, het is ten slotte geen viering (of de persoon moet dit apart gewenst hebben dat je weet en dat het ook aangegeven is, mijn om had bv hekel aan zwart, hebben we ook een witte kist en wagen voor geregeld enzo dan vind ik het wat anders, in het algemeen is sober gekleed wel gewenst en ook wel zo sociaal. Ik ben daarmee opgevoed en zal onze kinderen dat ook leren, net als van die mensen die grappen gaan maken erna bij de koffie kan ik ook slecht tegen, behalve als de wens van de overledene anders is (omdat ze het bv anders wilt en niet sober) vind ik het gepast om je ook sober op te stellen (je hoeft niet perse te huilen maar ook geen grappen maken) en heel eerlijk met je teenslippers aankomen vind ik erg onrespectvol alsof je totaal geen moeite kan doen ofzo...
2 weken geleden is mijn zusje overleden op 29 jarige leeftijd. Ik was toen zelf helemaal in het zwart uit respect heel sober. Ik draag nu 6 weken elke dinsdag (haar sterfdag) ook zwart. Als ik kijk naar de mensen op de begrafenis, had de naaste familie allemaal donker of zwart aan. en vrienden kennissen grijs, donkergroen, zwart en eentje die had paars aan...dus ik denk dat je kmoet dragen waar jij jezelf goed invoelt...in het buitenland Afrika Suriname dat soort landen dragen de mensen wit tijdens de begrafenis en na de begrafenis dragen ze 3 maanden zwart als teken van rouw.