Wie heeft er een nieuwe tip om onze baby van 8 dagen wakker te krijgen voor een voeding? Ik weet dat borstvoeding op verzoek hoort te gaan, dus daar alsjeblieft geen commentaar op geven. Dit voedingschema is namelijk gemaakt in samenwerking met o.a. de verloskundige. En bedoelt om te zorgen dat onze dochter in ieder geval iets aan komt ipv afvalt of stil staan qua gewicht. Wat heb ik al geprobeerd: - voetjes / handjes masseren - mutsje /sokjes / broekje uittrekken - mag washandje tegen haar voetjes - luier verschonen Alles in willekeurige volgorde en soms met resultaat en soms ben ik 20 minuten bezig zonder resultaat.. Wie weet er nog iets nieuws?
Een baby geeft elke 45 minuten hongersignalen af, als je daar niet op reageert gaat hij weer in diepe slaap. Dan is het moeilijk om je kindje wakker te krijgen. Het is dus de kunst om die signalen en de slaapcyclus te gaan herkennen. In principe kan je na zo'n slaapcyclus ook slapend aanleggen en dus een droomvoeding geven. Maar meestal is dat bij die hele kleintjes nog heel lastig. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/280-hongersignalen
Bedankt voor de informatie! Helaas moeten we onze kleine dame om de 3 uur voeden ongeacht of ze signalen afgeeft Maar de uitleg in het artikel is in ieder geval erg nuttig!
Je zou dan natuurlijk al na bijv ruim 2 uur kunnen kijken naar de signalen. Of zelfs al na 2 cycli. Dus na anderhalf uur. Dan kan je alleen maar vaker aanleggen, wat fijn is, aangezien je groei wilt zien. 8-12 voedingen is wat je minimaal wilt zien op deze leeftijd.
Weegt ze te weinig dat je haar per se elke 3 uur moet voeden? Onze oudste moesten we volgens de kraamzorg ook elke keer wakker maken en ze viel vervolgens na twee slokken weer in slaap. Heel frustrerend. Bij de volgende twee heb ik het anders aangepakt. Gewoon gewacht tot ze echt goed wakker waren, ook al duurde dat wel eens 4 uur. Dan dronken ze tenminste stevig door en vielen daarna tevreden met een volle buik weer in slaap...
Ze is nog niet aangekomen en alleen maar afgevallen of stabiel in gewicht sinds haar geboorte. Vandaar deze aanpak.. Ze valt gelukkig niet meteen na een paar slokken in slaap maar omdat ze met 38w2d geboren is denken ze dat ze de kracht mist om echt goed door te drinken zodat ze ook de vette melk binnen krijgt. Dus nu verplicht eerst kolven, dan aanleggen en dan een gedeelte van de gekolfde melk er achter aan in een flesje.. Heel gedoe maar wil zo graag dat de bv weer lukt en ons meisje groeit!
Tijdens voeden borstcompressie geven om de voedingen effectiever te doen verlopen. Lees eens op borstvoeding.com Wat anderen al zeggen actie in de lichte slaap. Dus dan vlug verschonen zodat ze goed wakker aan kan happen. Koud washandje ( of je koude handen) in haar gezichtje of nekje of even uit het warme comfortabele bedje weg. Daarnaast haar goed warm houden met muts en kruiken. Dan hoeft ze daar geen energie in te steken. Ook niet gaan badderen ivm haar energie. Poept en plast ze wel voldoende ?? Soms hebben kindjes wat meer tijd nodig om te gaan groeien.
Als ze moet groeien snap ik niet waarom je maar om de 3 uur mag geven... Je weet dat het heel normaal is als ze elke 2 uur drinken? En straks krijg je de regdagen en wil ze oom in de avond clusteren... dan red je het echt niet hoor met maar elke 3 uur een voeding. Dan willen ze elk half uur/uur/anderhalf uur Ik denk dat je beter contact met een lactatiekundige kan opnemen en daarmee kan kijken hoe ze zo effectief mogelijk kan drinken
Ik zou ook een lactatiekundige om hulp vragen. Zij hebben toch meer kennis in huis dan een verloskundige. Verder zorgen dat ze genoeg warme kleertjes aan heeft en een mutsje op en het bedje (voor) verwarmen zodat de energie in het groeien gaat zitten ipv zichzelf warm houden.en beter vaker voeden dan minder vaak dus eerder elke 2 uur ipv elke 3uur. Je kleintje heeft dat nu nodig.
Borstcompressie deed ik inderdaad ook en ze ligt altijd bij een kruik, lange mouwen romper en t-shirt aan, muts op en sokken aan en een broek uiteraard. Ze ligt onder een laken + deken dus qua bed warmte zit het wel goed Als ze eerder dan de 3 uur komt dan mogen we extra gekolfde melk geven maar alleen gisteren kwam ze eerder dan de 3 uur, toen heeft ze ook een flesje gehad. Waarschijnlijk is dat haar regeldag geweest. Vandaag kwam de vk weer langs en ze is gelukkig gegroeid! 140 gram in 2 dagen! Dus wij zijn helemaal blij en blijkt dus dat dit regime werkt (gelukkig). Nu blijven we nog even op deze toer verder gaan en dan mogen we langzaam kijken of ze meer uit de borst krijgt en dus de bijvoeding langzaam aan stoppen.. maar dan zijn we denk ik wel een paar weken verder.. Edit: elke 2 uur voeden werkt niet bij haar omdat ze dan nog niet wakker is..
Als ze zelf om de 2 uur zou konen is er echt geen reden om niet te geven... Overigens zou ik echt absoluut niey meer dan 3 uur tussen voedingen laten... al dan niet live voedingen of kolven... je helpt anders echt je bv om zeep... 3 uur met deze leeftijd is al best lang voor een goede verloop voor de bv... Overigens raad ik je nog steeds aan contact op te nemen met een lactatiekundige ipv vk, aangezien die er gewoon VEEL meer verstand van hebben.
Ik snap niet dat je drie uur moet wachten om haar te voeden, als je wilt dat ze bijkomt? Drie uur is voor zo'n kleintje belachelijk lang. Op deze leeftijd is drinken om het anderhalf uur, maximum twee uur wenselijk voor kind én moeder. Ik vrees dat je verloskundige niet veel kent van borstvoeding.
Fijn dat ze in ieder geval nu goed gegroeid is. Al blijf ik het advies gek vinden om eerst te kolven en dan pas aan te leggen. Elk kind geeft elke drie kwartier hongersignalen af (soms is het tussen de 45-60 minuten) Probeer je kindje lekker veel bij je te houden, dan mis je ook geen signalen. Zodra ze ietsje smakt met haar lipjes, leg je haar naast je borst (beter zelfs om haar daar tijdsns het slapen ook te houden) dan kan ze gewoon aanhappen. Mocht je een lactatiekundige een te grote stap vinden, je kunt ook altijd bellen naar de telefoondienst van la leche league. Dat zijn mama's met extra opleiding om andere mama's te helpen. https://www.lalecheleague.nl/contact/telefoondienst Ik zie dat er wel pas morgenochtend weer iemand dienst heeft. Maar als je er goed bij voelt hoe het nu gaat, niks van ons aantrekken hoor.
Hier nog wat artikeltjes. We willen je echt alleen maar helpen, niet pesten of onzeker maken. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/269-waarom-vaak-voeden-belangrijk-is https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/154-groei-van-de-pasgeboren-baby Eigenlijk wil ik met mn tips vooral stille ondervoeding voorkomen. Dat ze niet door het weinige drinken zoveel slaapt en daarom niet wakker wordt. En daardoor nog minde energie heeft om te drinken. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/191-stille-ondervoeding-aan-de-borst
Bedankt voor alle tips en ze maken mij zeker niet onzeker. Het is juist fijn om inzichten te krijgen van buitenaf omdat ik nu natuurlijk een bepaald beeld van het drink gedrag van mijn dochter heb. Wat betreft de weinige voedingsmomenten: bij mijn oudste dochter mocht ik er in de eerste week al 4 uur tussen houden s nachts en soms deed ze dat wel en soms niet.. en ze is echt niets te kort gekomen Wat betreft het eerst kolven en dan aanleggen: ze denken dat ze (omdat ze met 38w2d geboren is) nog de energie mist om de borst goed leeg te drinken & ze verslikte zich regelmatig. Door eerst te kolven gaat de melk langzamer en heeft ze sneller de vettere melk te pakken wat meer energie levert. Ik zal eens kijken naar een lactatiekundige
Vier uur tussen 's nachts is iets anders dan áltijd minstens drie uur ertussen. En deze baby komt duidelijk wél te kort. Gezien zeer slecht groeit. Geen vergelijking met de zus dus. En als je vaker aanlegt, zijn je borsten ook minder vol en zal ze zich dus ook minder verslikken en rustiger drinken. Bovendien, als je eerst kolft en dan laat drinken, loop je een groot risico dat je overproductie in de hand werkt en daardoor op termijn net nog méér problemen krijgt met aanleggen. Nee echt, je verloskundige kent niet genoeg van borstvoeding om je hierin te adviseren.
Als je regelmatig de borst aanbiedt, is alle melk vet. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/85-voormelk-en-achtermelk Zie hier een artikel over voor en achtermelk. De enige reden om eerst te kolven is als je een heel sterk toeschietreflex hebt, waardoor je kindje zich steeds verslikt en teveel melk binnenkrijgt. En zelfs dan het liefst met de hand alleen de ergste druk eraf.
Wellicht heb je wat aan mijn ervaringen. Mijn jongste dochter kwam met 41 weken, maar ook zij viel in slaap aan de borst, voordat ze een goede voeding had gedronken. Niets hielp. Omdat de VK, kraamhulp en cb hun eigen kennisgebied hebben (ondanks goede bedoelingen), is er, toen de groei niet lekker liep, een lactatiekundige langs gekomen. Bij opstartproblemen is zij degene met de juiste kennis die hulp kan bieden. De volgorde van voeden is - aanleggen (is de toeschietreflex te heftig, even afkoppelen, melk opvangen en weer aanleggen) - nakolven - indien nodig wat melk nageven. Bij voorkeur door middel van fingerfeeding. Voeden op verzoek. Dus dat kan betekenen elke 1,5 uur. Maar zeker elke 3 uur. In dat geval dus voeden op jouw verzoek. Na 2 weken zat dochter net op geboortegewicht. De kinderarts wou haar daarom zien. 2 dagen, later op de dag van de afspraak, bleek ze opeens een groeispurtje te maken. Langzaam maar zeker ging het drinken beter. Het leek wel of ze wakker begon te worden. En kon ik het bijvoeden afbouwen. Ik weet eigenlijk niet meer hoe lang dat heeft geduurd. Wel dat ik het heeeel spannend vond. Ging om de 3 dagen wegen bij het cb. Maar het was een duidelijk stijgende lijn. Kortom. Heb geduld. Soms heeft het gewoon wat tijd nodig. Bij mijn oudste heb ik 5 weken gekolfd, toen was dochter ook volledig aan de borst. Het is een investering maar die is het uiteindelijk waard. Bel een lactatiekundige. Ik vind de adviezen niet kloppen. Wil je de borstvoeding alle kansen geven, geeft dat je betere kansen. Vergelijk niet met je oudste. Elk kind is anders, en dus ook elke borst-kind combinatie. 1 rode draad: 8-12 voedingen is echt een must. Succes, met hulp en geduld komt het echt goed